Zasadniczym celem ustawy jest zniesienie obowiązku sprzedaży wytworzonej energii elektrycznej na giełdzie towarowej, tzw. obliga giełdowego, a także zaostrzenie odpowiedzialności administracyjnoprawnej oraz karnej za stosowanie przez przedsiębiorstwa energetyczne niedozwolonych praktyk polegających w szczególności na manipulacji rynkowej.
Obligo giełdowe nie jest już potrzebne
Tzw. obligo giełdowe oznacza obowiązek sprzedaży przez przedsiębiorstwa energetyczne wytworzonej energii elektrycznej na zinstytucjonalizowanym rynku - w tym wypadku na giełdzie towarowej.
Jak podkreślono w uzasadnieniu do projektu ustawy, aktualny stopień rozwoju krajowego rynku energii elektrycznej wskazuje, że podniesienie poziomu obliga giełdowego do 100 proc. z dniem 1 stycznia 2019 r. "zrealizowało cele, które zostały ówcześnie założone przez ustawodawcę".
"Struktura krajowego rynku energii elektrycznej uległa znaczącym zmianom. W ciągu ostatnich kilku lat pojawiło się wiele nowych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu energii elektrycznej oraz obrocie tą energią. Ich obecność zintensyfikowała grę rynkową, wpływając na rozwój mechanizmów konkurencji" - wskazano.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zwrócono również uwagę, że ustawa przewiduje ponadto modyfikację systemu sankcji nakładanych na podmioty dokonujące manipulacji lub prób manipulacji na hurtowym rynku energii, albo wykorzystujące informacje wewnętrzne dotyczące produktu energetycznego sprzedawanego w obrocie hurtowym. Zmiany te polegają na zwiększeniu wysokości kary pieniężnej za nieprzestrzeganie w szczególności wynikających z przepisów unijnych obowiązków przekazywania danych i informacji związanych z funkcjonowaniem hurtowego rynku energii. Przypomniano, że w aktualnie obowiązującym stanie prawnym kara pieniężna wynosi od 10 tys. zł do 1 mln zł, a w następstwie nowelizacji będzie ona wynosiła od 100 tys. zł do 10 mln zł.
Manipulacje na rynku - zaostrzono przepisy
Ponadto zaostrzono odpowiedzialność karną za czyny polegające na: dokonywaniu manipulacji na rynku, wykorzystaniu informacji wewnętrznej poprzez nabywanie lub zbywanie produktów energetycznych sprzedawanych w obrocie hurtowym, których ta informacja dotyczy, zalecaniu innej osobie na podstawie informacji wewnętrznych nabycia lub zbycia produktów energetycznych sprzedawanych w obrocie hurtowym, do których odnosi się ta informacja, lub nakłanianiu innej osoby w oparciu o informację wewnętrzną do nabycia lub zbycia takich produktów, ujawnianiu tajemnicy służbowej, zaniechaniu realizacji obowiązku przekazania Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki informacji o każdym uzasadnionym podejrzeniu manipulacji lub próbie manipulacji na rynku, lub informacji o uzasadnionym podejrzeniu niewłaściwego wykorzystywania informacji wewnętrznej.
Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.