Zysk netto grupy Dino Polska wyniósł w trzecim kwartale 2023 roku 424 mln zł wobec 339,4 mln zł zysku rok wcześniej - podała spółka w raporcie kwartalnym. Niedawno sieć sklepów znalazła się na szczycie listy 100 Największych Polskich Firm Prywatnych magazynu Forbes w kategorii handlu i FMCG.
Dobre wyniki notowanej na giełdzie spółki Dino pozwalają dobrze zarobić. Mowa nie tylko o tajemniczym miliarderze Tomaszu Biernackim, który dzięki rajdowi na giełdzie Dino wskoczył do grona najbogatszych Polaków, lecz także tysiącach inwestorów indywidualnych – oczywiście ich zysk był proporcjonalny do zainwestowanych środków.
Właściciel sieci supermarketów zadebiutował na warszawskim parkiecie w kwietniu 2017 r. przy cenie dla inwestorów indywidualnych na poziomie 33,5 zł za akcję. Już na koniec grudnia 2017 r. Dino wyceniane było o 135 proc. wyżej, rok później o 186 proc. wyżej, a dwa lata później 330 proc. wyżej. W drugiej połowie 2021 r. akcje Dino Polska były warte dziesięciokrotnie więcej niż na debiucie. Zwyżki zatrzymały się dopiero latem 2023 r. z wyceną 491,8 zł. Dziś akcje spółki warte są 396 zł.
Wyniki lepsze od oczekiwań
Wyniki były pozytywnym zaskoczeniem dla ekspertów. Konsensus analityków PAP Biznes zakładał 414,2 mln zł zysku netto. EBIT wyniósł 558,5 mln zł wobec 459,5 mln zł przed rokiem i był 2,3 proc. wyższy od oczekiwań analityków na poziomie 545,8 mln zł. Wynik EBITDA grupy zwiększył się rok do roku o 21,2 proc. do 649,5 mln zł. Konsensus PAP Biznes zakładał 635,6 mln zł EBITDA.
Przychody grupy wyniosły 6,875 mld zł, co oznacza wzrost o 28,1 proc. rdr. Analitycy oczekiwali przychodów w wysokości 6,853 mld zł. Marża EBITDA wyniosła 9,45 proc. wobec 9,99 proc. w III kw. 2022 r.
Koszty
Koszt własny sprzedaży wzrósł w III kw. o 29,5 proc., do 5.282,4 mln zł. Koszty sprzedaży i marketingu wzrosły o 25,9 proc., do 989 mln zł.
Koszty ogólnego zarządu wzrosły o 18,2 proc., do 47 mln zł. Po trzech kwartałach 2023 r. przychody grupy Dino wyniosły 18,97 mld zł i były o 34,4 proc. wyższe rdr. Wzrost sprzedaży LfL wyniósł w III kwartale 2023 r. 16,3 proc. W okresie styczeń-wrzesień 2023 r. wzrost sprzedaży LfL wyniósł 20,6 proc.EBITDA po trzech kwartałach wyniosła 1.679,1 mln zł (wzrost o 27,3 proc. rdr), a zysk netto 1.056,9 mln zł (wzrost o 31,5 proc. rdr). Marża EBITDA wyniosła 8,85 proc., podczas gdy po trzech kwartałach 2022 r. było to 9,35 proc.
Spółka podała w raporcie, że świeże produkty, w tym mięso, wędliny i drób, odpowiadały za 38,9 proc. sprzedaży grupy w III kw. i za 40,3 proc. w ciągu 9 miesięcy 2023 r. Dług netto grupy Dino wyniósł 911,5 mln zł na koniec września 2023 r., co oznacza spadek o 490,3 mln zł w stosunku do 31 grudnia 2022 r. Wskaźnik dług netto do wyniku EBITDA za ostatnie 12 miesięcy wyniósł 0,41x. Na koniec grudnia 2022 r. wskaźnik ten wynosił 0,76x.
Grupa wypracowała w trzecim kwartale środki pieniężne netto z działalności operacyjnej w kwocie 567,6 mln zł wobec 460,9 mln zł przed rokiem. Narastająco, po trzech kwartałach środki pieniężne netto z działalności operacyjnej wyniosły 1.458,2 mln zł, 60,3 proc. więcej rdr. Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej w III kw. wyniosły minus 270,1 mln zł i były o 31,3 proc. mniejsze rdr.
Ponad 2 340 marketów
Spółka podała, że poziom nakładów inwestycyjnych związany jest przede wszystkim z rozwojem sieci o nowe markety Dino. Ponadto w III kw. trwała budowa dziewiątego centrum dystrybucyjnego spółki w miejscowości Bolewicko w województwie wielkopolskim.W III kw. 2023 r. uruchomionych zostało 68 nowych sklepów Dino. Narastająco od początku 2023 r. otwarte zostały łącznie 184 sklepy. Na dzień 30 września 2023 r. sieć Dino liczyła 2 340 marketów.
Zarząd spółki oczekuje, że w 2023 r. całkowita liczba sklepów Dino wzrośnie o niskich kilkanaście procent w stosunku do liczby sklepów z końca 2022 r. Jak podano, w 2024 r. spodziewane jest podobne tempo wzrostu sieci. Grupa podała, że na jej działalność i wyniki do końca 2023 roku, a także w kolejnych kwartałach, mogą mieć wpływ m.in. rosnące koszty prowadzenia działalności operacyjnej, które w obliczu wolniejszego tempa wzrostu przychodów grupy Dino Polska mogą wywierać presję na rentowność grupy.