Strata z działalności podstawowej za rok 2021 wyniosła 1 mld 327 mln zł netto - poinformował w komunikacie LOT. Spółka podała, że strata zostanie pokryta z kapitału zapasowego oraz przyszłych zysków przewoźnika. W 2020 r. LOT odnotował stratę netto w wysokości 1 mld 41 mln zł wobec zysku w 2019 r. w wysokości 68,9 mln zł.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ponad miliard straty LOT-u
W 2021 r. LOT wykonał na 151 trasach ponad 54 tys. operacji lotniczych, przewożąc niemal 4,2 mln pasażerów do 109 portów lotniczych, i pokonując w tym czasie 80 milionów kilometrów. W 2020 r. narodowy przewoźnik przewiózł 3,1 mln pasażerów. "Porównując osiągnięte wyniki z uzyskanymi w 2019 roku widzimy, że pandemia koronawirusa spowodowała spadek liczby pasażerów o 69 proc., co także w znacznym stopniu wpłynęło na wyniki finansowe spółki" - wskazał LOT.
Narodowy przewoźnik wskazał, że rok 2021 upłynął pod znakiem wychodzenia z globalnego kryzysu wywołanego pandemią. LOT zwrócił uwagę, że branża lotnicza poniosła ogromne straty w wyniku pandemii COVID-19.
W ocenie LOT-u, pierwsze kilka miesięcy 2021 były najtrudniejszym czasem dla spółki. Dopiero od sezonu letniego sytuacja systematycznie zaczęła się poprawiać, a ruch pasażerski powoli powracał. Zauważono jednak, że segment podróży biznesowych odradza się znacznie wolniej od pozostałych. Dlatego LOT - jak wskazano - szukając nowych możliwości, wykorzystał 2021 r. na rozszerzenie swojej działalności w segmencie podróży wakacyjnych.
Prognozy dla LOT-u na 2022 r.
Jak informowaliśmy w money.pl, LOT przewidywał, że w 2022 r. przewiezie o jedną trzecią mniej pasażerów niż w rekordowym 2019 r. To oznaczałoby uzyskanie wyniku na poziomie ok. 7 mln pasażerów, czyli mniej więcej milion mniej, niż spodziewał się przewoźnik jeszcze przed wybuchem wojny w Ukrainie. Najnowsze prognozy spółki mówią o 8 mln pasażerów, a w kolejnych latach ma istnieć szansa na osiągnięcie wyników podobnych do tych sprzed pandemii. W 2019 r. z usług LOT-u skorzystało 10 mln pasażerów.