Jak poinformował Samar, w styczniu 2023 roku zarejestrowano w Polsce 58 390 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych, co oznacza spadek na przestrzeni roku o 4,4 proc. To trzeci miesiąc z rzędu z wynikami poniżej 60 tys. sztuk. - podano.
Polacy kupują coraz starsze pojazdy
Z danych Samaru wynika jednak, że do Polski wjeżdżają coraz starsze pojazdy, choć w samym styczniu rekordu nie było. Średni wiek importowanych aut w pierwszym miesiącu roku wyniósł 12,92 roku. Decydujący wpływ na taki wynik miał rekordowy wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,03), a w przypadku silników benzynowych po raz kolejny zbliżył się do poziomu 14 lat (13,88 roku).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Najpopularniejszym źródłem importu aut do Polski są nadal Niemcy, Francja, Belgia i Holandia. Na piątym miejscu pozostają Stany Zjednoczone.
Strefy czystego transportu kontra stare auta
Coraz więcej polskich miast decyduje się na utworzenie stref czystego transportu, czyli takich, do których nie wjadą pojazdy najbardziej zanieczyszczające powietrze. Jak informowały w ostatnim czasie polskie media, w tym "Rzeczpospolita", nie tylko Kraków i Warszawa utworzą takie strefy. Takie plany mają też: Wrocław, Gliwice i Toruń. Rozmawia się o tym także w Trójmieście.
Jak przypomina autokult.pl, Kraków w listopadzie 2022 r. przyjął uchwałę, zgodnie z którą od 1 lipca 2024 r. strefa czystego transportu ma obowiązywać na terenie całego miasta.
Wtedy miasto nie wpuści najstarszych pojazdów na benzynę, które nie spełniają normy Euro 1 lub wyprodukowanych przed 1992 r., a także diesli niespełniających normy Euro 2 lub wyprodukowanych przed 1996 r.