Nowa trasa pozwoli na znaczące odciążenie centrum Brzeska, gdzie dotychczas przejeżdżało codziennie blisko 23 tysiące pojazdów. Kierowcy będą mogli teraz ominąć ruchliwe ulice Kościuszki, księdza Popiełuszki i Mickiewicza, co poprawi płynność ruchu w mieście.
Zrealizowana droga została wyposażona w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. W ramach projektu powstał wiadukt o długości 40 metrów nad ulicą Pomianowską oraz dwa mosty nad rzeką Uszwicą. Zadbano również o infrastrukturę towarzyszącą, budując sześć przejść dla małych i średnich zwierząt.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Infrastruktura i wyzwania techniczne
Realizacja inwestycji wymagała kompleksowej przebudowy instalacji podziemnych, w tym sieci energetycznej, sanitarnej, teletechnicznej, wodociągowej i gazowej. Szczególnie istotnym elementem jest specjalny zjazd w kierunku Szpitala Powiatowego, który będzie służył służbom ratunkowym.
Projekt uwzględnia przyszły rozwój infrastruktury drogowej. Na obu końcach trasy pozostawiono miejsce pod budowę estakad, które umożliwią bezkolizyjny przejazd kierowcom poruszającym się DK75 od autostrady A4, gdy powstanie dalsza część sądeczanki.
Trudności realizacyjne i koszty
Budowa obwodnicy napotkała szereg wyzwań technicznych, głównie ze względu na ukształtowanie terenu. Na odcinku zaledwie 3 kilometrów różnica wysokości wyniosła 50 metrów, co wymagało przeprowadzenia znaczących prac ziemnych. W Jasieniu wykopano 330 tysięcy metrów sześciennych ziemi, a wzdłuż rzeki wykorzystano 165 tysięcy metrów sześciennych gruntu do budowy nasypu.
Wykonawcą prac była firma Eurovia Polska, a całkowity koszt inwestycji wyniósł 117,5 miliona złotych. Projekt został zrealizowany w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Opóźnienia w realizacji były spowodowane trudnymi warunkami gruntowymi oraz przedłużającymi się pracami przy przebudowie sieci wodociągowej.