Polska sieć drogowa znacząco się powiększa. Obecnie kierowcy mogą korzystać z 5206 kilometrów dróg szybkiego ruchu, w tym 1885 kilometrów autostrad oraz 3321 kilometrów tras ekspresowych. W budowie znajduje się ponad 65 kilometrów autostrad i prawie 1270 kilometrów dróg ekspresowych.
GDDKiA już w bieżącym roku planuje ogłosić przetargi na budowę nowych odcinków autostrad i dróg ekspresowych o łącznej długości około 123 kilometrów. Docelowa długość sieci dróg szybkiego ruchu ma wynieść około 7980 kilometrów, z czego około 2100 kilometrów będą stanowić autostrady.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rozwój sieci TEN-T w Polsce
Znaczna część realizowanych inwestycji drogowych wchodzi w skład transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). W Polsce sieć ta będzie miała długość około 7700 kilometrów. Sieć bazowa, składająca się z priorytetowych połączeń o długości około 3900 kilometrów, jest już w dużej mierze gotowa i ma zostać w pełni ukończona do 2030 roku.
Obecnie kierowcy mogą już korzystać z kompletnych ciągów autostrad A1, A4, A6 i A8. Na autostradzie A2 w tym roku zostaną oddane do użytku odcinki od Siedlec do Białej Podlaskiej, a także wyłonieni wykonawcy dalszej części do Dobrynia i Terminala Samochodowego w Koroszczynie.
Plany rozbudowy dróg ekspresowych
GDDKiA planuje w tym roku zakończenie budowy ostatnich dwóch odcinków trasy S3. W 2025 roku zostanie udostępnionych ponad 36 kilometrów trasy S1 od Pyrzowic do Zwardonia, w tym odcinek tunelowy stanowiący obejście Węgierskiej Górki. Na trasie S7 między Gdańskiem a Warszawą w bieżącym roku zostanie oddany do użytku prawie 10-kilometrowy odcinek Modlin-Czosnów.
Ukończona została już znaczna część sieci kompleksowej TEN-T, w tym autostrada A18 od granicy z Niemcami do Krzyżowej oraz droga ekspresowa S8 na odcinkach od Piotrkowa Trybunalskiego do Warszawy i od Ostrowi Mazowieckiej do Białegostoku. Trasa S5 łączy obecnie Wrocław, Poznań, Bydgoszcz i Nowe Marzy przy A1, a w przygotowaniu znajdują się odcinki do Ostródy oraz między Wrocławiem i Bolkowem.