Zadaniem programu "Kolej Plus" jest uzupełnienie istniejącej sieci o nowe linie kolejowe między miejscowościami powyżej 10 tys. mieszkańców a miastami wojewódzkimi, jeśli nie mają połączeń pasażerskich. Samorządy zgłaszają PKP PLK, jakiej inwestycji potrzebuje region. Zaakceptowany projekt jest realizowany z samorządowych pieniędzy wraz z dofinansowaniem państwowego zarządcy sieci. To ono wzrosło do 11 mld zł.
Ministerstwo Infrastruktury wyliczyło wcześniej, że zwiększenie budżetu programu "Kolej Plus" umożliwi dofinansowanie 34 projektów inwestycyjnych zamiast planowanych wcześniej 17. Mowa m.in. o modernizacji lub budowy nowych linii kolejowych, w tym mijanek czy łącznic kolejowych. Program będzie realizowany do 2028 r.
Dodatkowe pieniądze przeznaczono w ramach nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe". Nowe przepisy ułatwiają przekazywanie PKP PLK gruntu przez PKP SA. Ma to usprawnić proces inwestycyjny.
Czytaj także: Kluczowa inwestycja kolejowa w Polsce ma duży problem
Projekt noweli zakłada, że Minister Finansów będzie mógł również przekazywać w danym roku na rzecz PKP PLK dodatkowe skarbowe papiery wartościowe. Pozwolić ma to elastyczniej reagować na dynamiczną sytuację związaną m.in. z rosnącymi cenami materiałów budowlanych, czy wręcz ich niedoborem. Nowela zakłada też umożliwione finansowania akcjami PLK zobowiązań podatkowych dotyczących CIT.