Może i handel elektroniczny odbywa się w internecie, ale ktoś musi jednak dostarczyć paczki odbiorcom. W efekcie klienci nie stoją w kolejkach, ale na ulicach i tak rosną korki spowodowane m.in. przez kurierów w samochodach. Nowy Jork postanowił przesadzić przynajmniej część z nich na rowery. Największe miasto w USA niedługo przekona się, czy rowery cargo mogą pomóc odkorkować ulice.
Nowy Jork rozpoczął współpracę z Amazonem oraz dostawcami przesyłek UPS i DHL. Dzięki tej decyzji na ulice miasta trafi około setki rowerów towarowych. Dostawy będą realizowane w najbardziej ruchliwych miejscach. Władze miasta zaprosiły do programu również inne firmy przewozowe.
Zobacz też: W Wigilię kurierzy popracują do 15. Rafał Brzoska "8 godzin dziennie to za mało dla ambitnego pracownika"
W Nowym Jorku codziennie odbywa się milion przewozów towarowych i realizowane są dwa miliony dostaw. Amazon już wcześniej korzystał z kurierów na rowerach dostawczych. Pracowali oni w kilku rejonach miasta. Doświadczenia firmy pokazują, że każdy kurier na rowerze cargo może z powodzeniem zastąpić auto dostawcze. Jest to oczywiście możliwe w mocno zurbanizowanych miejscach.
Nowy Jork pracuje też nad zwiększeniem liczby pasów drogowych dla rowerzystów, co może uczynić ten rodzaj transportu jeszcze skuteczniejszym.
Firma UPS zaczęła korzystać z rowerów towarowych już w 2012 roku - w Hamburgu. Dziś dostarcza w ten sposób przesyłki już w ponad 30 miastach w Europie, w tym w Paryżu, Londynie i Rzymie. Również DHL w Niemczech, Belgii, Hongkongu i Singapurze korzysta z kurierów na rowerach. Skala tej działalności jest jednak nieduża – to łącznie 85 rowerów.
Nie wszędzie ma to sens
Według badań opublikowanych w tym roku przez The Urban Freight Lab na University of Washington ciężarówka dostawcza może przewozić średnio 400 paczek w porównaniu do 40 paczek, które może zabrać rower cargo. Naukowcy wyliczyli, że rowery towarowe są "bardziej opłacalne niż ciężarówki dostawcze w przypadku dostaw w bezpośredniej bliskości centrum dystrybucji, gdzie występuje duża gęstość jednostek mieszkalnych i małe ilości dostaw". Ale duża dostawa paczek na przykład do biurowca może być zrealizowana przez jedną ciężarówkę albo 10 rowerów. Nie zawsze jest to więc optymalny środek transportu.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl