Obecnie pasażerowie nie mogą mieć pewności, czy informacje na temat wpływu danej oferty lotniczej na środowisko są wiarygodne. Komisja Europejska chce to zmienić, proponując zharmonizowaną metodykę szacowania ilości CO2.
Gdy przy danej ofercie lotu znajdzie się oznaczenie FEL, pasażer będzie miał pewność, że podana ilość gazów cieplarnianych, która ma zostać wyemitowana podczas lotu, jest wiarygodna.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nowa metodyka będzie uwzględniać takie czynniki, jak typ samolotu, średnia liczba pasażerów, wielkość ładunku na pokładzie oraz rodzaj wykorzystywanego paliwa lotniczego.
Emisje lotnicze
Do 1 lutego 2025 r. linie lotnicze obsługujące loty w obrębie UE lub odlatujące z UE będą mogły wyrazić zgodę na uczestnictwo w systemie oznakowania emisji lotniczych.
Pierwsze oznaczenia lotów zostaną przyznane przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego do 1 lipca 2025 r. i będą dotyczyć lotów zaplanowanych na sezon zimowy 2025 r.
- W Europie 24 proc. wszystkich lotów odbywa się na krótkich trasach. Ich udział w emisji dwutlenku węgla z transportu lotniczego to około 3,5 proc. (...) Chcę podkreślić, że popieramy kierunek zeroemisyjności i przyjęliśmy taki cel dla naszej branży do 2050 r. - mówił rok temu w rozmowie z money.pl Rafael Schvartzman, wiceprezes IATA odpowiedzialny za Europę.