Via Carpathia, czyli międzynarodowa droga w Europie Środkowej, której częścią w Polsce jest krajowa oraz ekspresowa "19", jest stale unowocześniana. Niedawno informowaliśmy o wydaniu decyzji zezwoleniu na realizację inwestycji (ZRID) na odcinek od północnej obwodnicy Lublina do Lubartowa. 13 grudnia napłynęły kolejne dobre wieści.
Budowa S19. Jest decyzja ws. kolejnego odcinka
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała w piątek, że wojewoda lubelski wydał kolejną taką decyzję dla odcinka drogi ekspresowej S19 od granicy Mazowsza i woj. lubelskiego do Międzyrzeca Podlaskiego, z rozbudową obwodnicy tego miasta. "Uzyskanie decyzji ZRID pozwala na rozpoczęcie robót budowlanych, a także procedury związanej z wyceną i wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod drogę" - podkreślono.
Drogowcy zaznaczają, że mimo zimowej przerwy kontraktowej wykonawca przystąpi do robót przygotowawczych po przekazaniu placu budowy. "Wiele będzie zależało od warunków pogodowych. Pierwsze prace polegać będą m.in. na rozbiórce elementów istniejącej infrastruktury drogowej, wycince drzew oraz przebudowie infrastruktury podziemnej. Po zakończeniu przerwy zimowej w pierwszej kolejności zaplanowane są roboty ziemne m.in. zdjęcie wierzchniej warstwy ziemi urodzajnej, wykonanie wykopów oraz nasypów, wzmocnienie podłoża gruntowego, wykonanie dróg technologicznych, a także wykonywanie pierwszych fundamentów obiektów inżynierskich" - zapowiedziała GDDKiA.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Koszt budowy wspomnianego odcinka S19 wyniesie ponad 391 mln zł. Wykonawcą będzie firma Strabag. Według założeń droga ma być gotowa w pierwszej połowie 2027 roku.
Projekt zakłada budowę 13,7 km drogi ekspresowej od granicy województw do końca obecnej obwodnicy Międzyrzeca Podlaskiego. Obwodnica miasta, poza dwoma węzłami, jest drogą jednojezdniową i w ramach inwestycji zyska na odcinku 6,2 km drugą jezdnię. Przebudowane zostaną też łącznice węzłów Międzyrzec Podlaski Północ oraz Międzyrzec Podlaski Południe.
W ramach inwestycji zaprojektowanych zostało także sześć obiektów inżynierskich, w tym przejście dla dużych zwierząt i wiadukt nad linią kolejową. Powstaną Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP-y Halasy i Tuliłów), drogi dojazdowe i lokalne.
Docelowo S19 będzie miała ponad 580 km i prowadzić będzie od Kuźnicy przy granicy z Białorusią przez trzy województwa - podlaskie, lubelskie i podkarpackie - do Barwinka na granicy ze Słowacją.