Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|

Drogowcy straszyli porzuconymi robotami. Efekt? Dostaną więcej pieniędzy

Podziel się:

Firmy drogowe w zasadzie od wybuchu wojny w Ukrainie alarmują, że umowy z GDDKiA na budowy i remonty nie odzwierciedlają wzrostu cen. Przez to muszą pracować po kosztach, co grozi upadłościami, a także porzuconymi robotami. Drogowcy dostali jednak, czego chcieli. Prawie.

Drogowcy straszyli porzuconymi robotami. Efekt? Dostaną więcej pieniędzy
Branża drogowa wywalczyła wzrost poziomu waloryzacji (zdjęcie archiwalne z budowy autostrady A1) (GDDKiA, GDDKiA)

Od miesięcy w money.pl piszemy o apelach branży drogowej o zwiększenie limitu waloryzacji umów z Generalna Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Chodzi przede wszystkim o roboty, których drogowcy koszty oszacowali przed wojną w Ukrainie. A te, jak powszechnie wiadomo, wystrzeliły po dokonaniu ataku przez Rosję.

Przed wojną połowa wartości danej umowy podlegała maksymalnie 5-procentowej waloryzacji. Ten limit rząd Mateusza Morawieckiego podniósł później do 10 proc. Branża w ostatnich miesiącach domagała się, aby jeszcze raz wzrosła do 20 proc. Ponadto, by cała wartość umowy podlegała zwiększeniu, lub zmniejszeniu (w zależności od zmiany cen).

"Pozostawienie limitów na aktualnym poziomie nie odzwierciedla rzeczywistych potrzeb rynku i wzrostów cen materiałów. Taki stan rzeczy może doprowadzić do istotnego osłabienia polskiego rynku zamówień publicznych, zaś w skrajnych przypadkach prowadzić może do upadłości firm wykonawczych i podwykonawczych oraz niewykonania i zrywania realizowanych już umów" - alarmował w piśmie do ministra infrastruktury Rafał Dutkiewicz, prezes zarządu Pracodawców Rzeczpospolitej Polskiej.

Pod koniec października rząd Zjednoczonej Prawicy zwiększył finansowanie Programu budowy dróg krajowych o 2,7 mld zł. A sami drogowcy otrzymali dzięki temu niemal to, czego się domagali.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Jak wyjść z kryzysu? Co dalej z rynkiem fotowoltaiki w Polsce? - Dawid Zieliński - Biznes Klasa #8

Więcej pieniędzy na budowę dróg w Polsce

Jak poinformował "Rynek Infrastruktury", we wtorek GDDKiA finalizuje podpisywanie aneksów do 100 umów na roboty drogowe, które zwiększają limit waloryzacji połowy wartości kontraktu do 15 proc.

- Mamy ponad 100 realizowanych inwestycji drogowych. Zależy nam, żeby to kontynuować, żeby firmy mogły wykonywać tę robotę w sposób należyty - powiedział na spotkaniu z wykonawcami Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski.

Szef GDDKiA dodał, że celem waloryzacji jest zapewnienie "płynności firm na zadowalającym poziomie".

- Temat waloryzacji w tym i zeszłym roku był odmieniany przez wszystkie przypadki. Cieszę się, że udało się w tym roku tę waloryzację 2.0 od strony formalnej i prawnej zrealizować. To duża sprawa i za to jako organizacja zrzeszająca firmy bardzo dziękujemy - skomentowała Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl