Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|

Drogowcy wreszcie się doczekali. Dostaną więcej pieniędzy za rozpoczęte budowy

Podziel się:

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad kilka miesięcy temu zapowiedziała, że podniesie poziom waloryzacji kontraktów drogowych z 5 proc. do 10 proc. Nowe umowy są już podpisywane z wyższą stawką, ale drogowcy wciąż czekali na zmiany dot. już rozpoczętych inwestycji. I w końcu się doczekali. GDDKiA w piątek (22 lipca) podpisała 29 aneksów z wykonawcami.

Drogowcy wreszcie się doczekali. Dostaną więcej pieniędzy za rozpoczęte budowy
Budowa drogi ekspresowej S5, zdjęcie ilustracyjne (GDDKiA, GDDKiA)

Podniesienie waloryzacji kontraktów drogowych GDDKiA ogłosiła pod koniec marca. Od tego momentu wykonawcom wciąż rosną koszty budowy, o czym pisaliśmy w money.pl wiele razy.

Po trzech miesiącach od ogłoszenia podniesienia waloryzacji - nowe umowy już ją uwzględniają - w piątek (22 lipca) GDDKiA zaczęła również zatwierdzać aneksy do kontraktów na trwające już inwestycje. - Cała Polska na to czeka - powiedział money.pl kilka tygodni temu dyrektor budowy ważnej trasy, nie ukrywając zniecierpliwienia.

"Zgodnie z przyjętym harmonogramem podpisaliśmy dzisiaj 29 aneksów z firmami Budimex, Strabag, Mirbud (Skierniewice) i Porr. Kolejne będą podpisywane w przyszłym tygodniu oraz w sierpniu" - przekazała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Rosja atakuje Ukrainę, Polska płaci więcej drogowcom

Podpisane aneksy dotyczą inwestycji realizowanych w ramach rządowych programów: Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) oraz Budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Obejmują wynagrodzenie za prace wykonane po 24 lutego, czyli po wybuchu wojny w Ukrainie i związanych z nią skutków ekonomicznych.

Waloryzacji podlega 50 proc. kontraktu. Przy podwyższaniu (lub obniżaniu) wartości umowy brane są ceny materiałów w tzw. koszyku. To: paliwa, asfalt, cement, kruszywa, stal, średnie wynagrodzenie pracowników branży. Dodatkowo brany pod uwagę jest też wskaźnik inflacyjny.

Drogowcy ustalili, że waloryzacji podlega połowa wartości kontraktu, by ryzyko związane z realizacją inwestycji było rozłożone i na GDDKiA, i na wykonawcę. "Takie podejście ma zapobiec sytuacji niekontrolowanego i nieograniczonego wzrostu kosztów inwestycji drogowych" - wyjaśnia Dyrekcja.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl