Podniesienie waloryzacji kontraktów drogowych GDDKiA ogłosiła pod koniec marca. Od tego momentu wykonawcom wciąż rosną koszty budowy, o czym pisaliśmy w money.pl wiele razy.
Po trzech miesiącach od ogłoszenia podniesienia waloryzacji - nowe umowy już ją uwzględniają - w piątek (22 lipca) GDDKiA zaczęła również zatwierdzać aneksy do kontraktów na trwające już inwestycje. - Cała Polska na to czeka - powiedział money.pl kilka tygodni temu dyrektor budowy ważnej trasy, nie ukrywając zniecierpliwienia.
"Zgodnie z przyjętym harmonogramem podpisaliśmy dzisiaj 29 aneksów z firmami Budimex, Strabag, Mirbud (Skierniewice) i Porr. Kolejne będą podpisywane w przyszłym tygodniu oraz w sierpniu" - przekazała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Rosja atakuje Ukrainę, Polska płaci więcej drogowcom
Podpisane aneksy dotyczą inwestycji realizowanych w ramach rządowych programów: Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) oraz Budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Obejmują wynagrodzenie za prace wykonane po 24 lutego, czyli po wybuchu wojny w Ukrainie i związanych z nią skutków ekonomicznych.
Waloryzacji podlega 50 proc. kontraktu. Przy podwyższaniu (lub obniżaniu) wartości umowy brane są ceny materiałów w tzw. koszyku. To: paliwa, asfalt, cement, kruszywa, stal, średnie wynagrodzenie pracowników branży. Dodatkowo brany pod uwagę jest też wskaźnik inflacyjny.
Drogowcy ustalili, że waloryzacji podlega połowa wartości kontraktu, by ryzyko związane z realizacją inwestycji było rozłożone i na GDDKiA, i na wykonawcę. "Takie podejście ma zapobiec sytuacji niekontrolowanego i nieograniczonego wzrostu kosztów inwestycji drogowych" - wyjaśnia Dyrekcja.