W piątek PKP Polskie Linie Kolejowe zorganizowały przejazd drezynami inspekcyjnymi po odcinku linii Tarnowskie Góry – Zawiercie, od Miasteczka Śląskiego do powstającej stacji kolejowej Pyrzowice Lotnisko. Prace na linii nr 182 trwają od początku 2021 r. Według PLK odbudowa i budowa postępują zgodnie z harmonogramem, który zakłada termin zakończenia inwestycji w czwartym kwartale 2023 roku.
- Spodziewamy się, że w grudniu pojawią się w rozkładzie jazdy regularne pociągi, które dowiozą tu mieszkańców Śląska i całej Polski. I to lotnisko stanie się jednym z bardziej konkurencyjnych w Polsce m.in. dzięki temu, że będzie tak dobry dostęp koleją do samolotów – mówił podczas piątkowej konferencji prasowej na lotnisku Katowice wiceprezes PLK Arnold Bresch
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nieeksploatowana dotąd, w większości jednotorowa linia nr 182 o długości ok. 45 km, łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodząc bezpośrednio obok portu lotniczego Katowice Airport. Wartą 812,1 mln zł brutto umowę na odbudowę połączenia PLK podpisały z konsorcjum Track Tec Construction, Infrakol i PBIiK jesienią 2020 r.
Budowa kolejowego połączenia do lotniska, oddalonego najszybszymi połączeniami drogowymi od Katowic o ponad 30 km, oczekiwana jest w regionie od lat. Początkowo planowano budowę nowej linii od Bytomia przez Piekary Śląskie, jednak wobec kosztów i sprzeciwu mieszkańców, tę koncepcję porzucono.
Ostatecznie PKP PLK zdecydowały się na rewitalizację blisko 49 km dotychczasowych, choć w większości nieczynnych bądź rozebranych linii kolejowych: od Tarnowskich Gór do Zawiercia, a także łącznicy do Zawiercia o długości około jednego kilometra oraz łącznicy w rejonie Miasteczka Śląskiego – o długości przekraczającej jeden kilometr.
Oprócz odbudowy, zaprojektowano elektryfikację połączenia i szereg zmian technicznych w porównaniu do pierwotnego kształtu linii. Niektóre łuki zostały złagodzone tak, by pociągi mogły osiągać prędkość do 140 km/h. W miejscach skrzyżowań z autostradą A1 i drogami wojewódzkimi powstały z kolei wiadukty. Przebudowywanych jest też 38 przejazdów kolejowo-drogowych.
Modernizowanych lub budowanych jest osiem przystanków kolejowych z 11 peronami (m.in. na stacjach Tarnowskie Góry, Siewierz, Poręba i Zawiercie). Powstały już nowa stacja Pyrzowice Lotnisko (tam dobiega końca układanie nawierzchni peronowych) i mijanka techniczna w Miasteczku Śląskim.
Dojazd z Katowic ma zająć godzinę
Linia ma służyć jako dojazd do lotniska dla pasażerów czy pracowników, ale będzie też pełniła funkcję północnej towarowej obwodnicy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Z tego względu wszystkie planowane mijanki mają długość 750 m, co umożliwia obsługę najdłuższych składów. Pociągi towarowe mają osiągać prędkość do 80 km/h.
Według założeń PLK efektem inwestycji będzie dojazd z Zawiercia do lotniska w 23 minuty, a z Tarnowskich Gór w niecałe 20 minut. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd ma zajmować około godziny. Inwestycja jest dofinansowywana kwotą 503,1 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (unijny projekt dotyczący linii 182 oszacowano pierwotnie na 741,8 mln zł).
Jedno z najważniejszych regionalnych lotnisk
Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 r. z jego połączeń skorzystało rekordowe dotąd 4,84 mln pasażerów, w tym ponad 2 mln w ruchu czarterowym. Pandemia koronawirusa w latach 2020-2021 zahamowała wzrost przewozów. W 2020 r. z sieci połączeń lotniska skorzystało 1,44 mln podróżnych, a w 2021 r. - 2,32 mln. Miniony rok przyniósł odbudowę przewozów pasażerskich - z portu w Pyrzowicach skorzystało 4,42 mln osób. Prognoza na 2023 r. zakłada obsłużenie ponad 5 mln podróżnych, co byłoby nowym najlepszym wynikiem w historii Katowice Airport.
Dla porównania - wrocławskie lotnisko, czyli inny znaczący port regionalny na południu Polski - w 2022 roku obsłużyło 2,9 mln pasażerów. Władze zakładają, że w tym roku uda się osiągnąć, a może nawet przekroczyć, liczbę 3,5 mln podróżnych. Z kolei lotnisko w Krakowie w ubiegłym roku obsłużyło niemal 7,4 mln pasażerów – był to drugi wynik w historii lotniska, niewiele gorszy od rekordowego, osiągniętego w 2019 roku. Wtedy z usług portu skorzystało ponad 8,4 mln podróżnych.
Samorząd Miasteczka Śląskiego przygotowuje budowę centrum przesiadkowego przy przystanku kolejowym odbudowywanej linii kolejowej do lotniska Katowice; częścią tej inwestycji ma być przebudowana końcowa stacja wąskotorówki z Bytomia – informowali w połowie lutego opiekujący się kolejką społecznicy.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj