Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Martyna Kośka
|
aktualizacja

Dzięki niemu Porsche zaczęło święcić tryumfy w najważniejszych wyścigach. Zmarł konstruktor silników Hans Mezger

3
Podziel się:

10 czerwca zmarł Hans Mezger, twórca silnika słynnego Porsche 911, ale także modelu 917, który wygrał 24-godzinny wyścig w Le Mans 50 lat temu. Inżynier miał 90 lat.

Hans Metzger określany jest jako "legendarny konstruktor silników Porsche"
Hans Metzger określany jest jako "legendarny konstruktor silników Porsche"

"Porsche zawdzięcza mu nie tylko chłodzony powietrzem, sześciocylindrowy silnik Porsche 911, ale także ogólną konstrukcję 917 i jego dwunastocylindrowego silnika oraz stworzenie silnika TAG Turbo Formuły 1" – pisze firma w komunikacie na swojej stronie.

Przez ponad trzy dekady Hans Mezger był odpowiedzialny za najbardziej udane samochody wyścigowe i silniki Porsche. "Wiadomość o jego śmierci stanowi dla nas bardzo smutną stratę - napisał Michael Steiner, członek zarządu ds. badań i rozwoju. "Dziękujemy Hansowi Mezgerowi za jego niezwykłe osiągnięcia inżynieryjne, których dokonał w sporcie motorowym, a w szczególności w Porsche. Jego innowacje w naszych samochodach sportowych pozostaną niezapomniane".

Pracownikiem Porsche Mezger był od 1956 r. Po latach wspominał, że Porsche wcale nie było jego "pierwszym wyborem".

W połowie lat 50. Dla ludzi z jego wykształceniem było bardzo wiele ofert pracy, więc Mezger mógł w nich przebierać. To nie przesada: dostał propozycję pracy od 28 firm. Cos go jednak do Porsche przekonało.

Zobacz także: Obejrzyj: Straż leśna poluje na nielegalne rajdy. "To jest trudne"

- Chciałem dołączyć do Porsche, ponieważ inspirował mnie samochód sportowy Type 356. Złożyłem aplikację, poszedłem na rozmowę, a firma zaproponowała mi pracę w zakresie rozwoju silników diesla. Do tego czasu nawet nie wiedziałem, że Porsche ma coś takiego. Ale marzyłem o pracy nad samochodami sportowymi. Okazali zrozumienie i tak zacząłem w dziale obliczeń w Porsche - powiedział Hans Mezger o swoim początku w firmie produkującej samochody sportowe w Zuffenhausen.

Praca szybko nabrała rozpędu. Hans Mezger zdobył swoje pierwsze doświadczenia z czterosuwowym silnikiem rozrządu Typ 547, W 1960 r. wszedł w skład zespołu, który zajmował się pierwszym projektem Formuły 1 Porsche. Był zaangażowany w prace nad 1,5-litrowym ośmiocylindrowym silnikiem typu 753.

Razem z Ferdinandem Piechem opracował model 917, "potwór" o pojemności przekraczającej 4 litry, dzięki któremu Porsche odniosło pierwsze zwycięstwo w Le Mans w 1970 roku i powtórzyło ten wyczyn w następnym roku.

W 1981 roku przejął prace nad projektem silnika turbo zamówionym przez McLarena. Wyposażone w niego bolidy wygrały w sumie 25 wyścigów, zdobywając, oprócz tytułów Laudy i Prosta, dwa tytuły mistrza świata konstruktorów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

motoryzacja
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(3)
WYRÓŻNIONE
Socjalizm jes...
4 lata temu
Ten pan tworzył te swoje wyśmienite silniki, napędzające te finezyjne wehikuły wtedy gdy w Polsce pod czerwonym cieszono się z faktu, iż COKOLWIEK spalinowego jeździ.
marekpu
4 lata temu
to ogromna strata dla motoryzacji, sam jeżdżę porsche od lat a teraz nawet będę zmieniał model i byłem już w salonie porsche centrum sopot i muszę powiedzieć że te samochody są po prostu genialne
zawislak
4 lata temu
Naprawde bardzo mi go zal
NAJNOWSZE KOMENTARZE (3)
marekpu
4 lata temu
to ogromna strata dla motoryzacji, sam jeżdżę porsche od lat a teraz nawet będę zmieniał model i byłem już w salonie porsche centrum sopot i muszę powiedzieć że te samochody są po prostu genialne
zawislak
4 lata temu
Naprawde bardzo mi go zal
Socjalizm jes...
4 lata temu
Ten pan tworzył te swoje wyśmienite silniki, napędzające te finezyjne wehikuły wtedy gdy w Polsce pod czerwonym cieszono się z faktu, iż COKOLWIEK spalinowego jeździ.