"Porsche zawdzięcza mu nie tylko chłodzony powietrzem, sześciocylindrowy silnik Porsche 911, ale także ogólną konstrukcję 917 i jego dwunastocylindrowego silnika oraz stworzenie silnika TAG Turbo Formuły 1" – pisze firma w komunikacie na swojej stronie.
Przez ponad trzy dekady Hans Mezger był odpowiedzialny za najbardziej udane samochody wyścigowe i silniki Porsche. "Wiadomość o jego śmierci stanowi dla nas bardzo smutną stratę - napisał Michael Steiner, członek zarządu ds. badań i rozwoju. "Dziękujemy Hansowi Mezgerowi za jego niezwykłe osiągnięcia inżynieryjne, których dokonał w sporcie motorowym, a w szczególności w Porsche. Jego innowacje w naszych samochodach sportowych pozostaną niezapomniane".
Pracownikiem Porsche Mezger był od 1956 r. Po latach wspominał, że Porsche wcale nie było jego "pierwszym wyborem".
W połowie lat 50. Dla ludzi z jego wykształceniem było bardzo wiele ofert pracy, więc Mezger mógł w nich przebierać. To nie przesada: dostał propozycję pracy od 28 firm. Cos go jednak do Porsche przekonało.
- Chciałem dołączyć do Porsche, ponieważ inspirował mnie samochód sportowy Type 356. Złożyłem aplikację, poszedłem na rozmowę, a firma zaproponowała mi pracę w zakresie rozwoju silników diesla. Do tego czasu nawet nie wiedziałem, że Porsche ma coś takiego. Ale marzyłem o pracy nad samochodami sportowymi. Okazali zrozumienie i tak zacząłem w dziale obliczeń w Porsche - powiedział Hans Mezger o swoim początku w firmie produkującej samochody sportowe w Zuffenhausen.
Praca szybko nabrała rozpędu. Hans Mezger zdobył swoje pierwsze doświadczenia z czterosuwowym silnikiem rozrządu Typ 547, W 1960 r. wszedł w skład zespołu, który zajmował się pierwszym projektem Formuły 1 Porsche. Był zaangażowany w prace nad 1,5-litrowym ośmiocylindrowym silnikiem typu 753.
Razem z Ferdinandem Piechem opracował model 917, "potwór" o pojemności przekraczającej 4 litry, dzięki któremu Porsche odniosło pierwsze zwycięstwo w Le Mans w 1970 roku i powtórzyło ten wyczyn w następnym roku.
W 1981 roku przejął prace nad projektem silnika turbo zamówionym przez McLarena. Wyposażone w niego bolidy wygrały w sumie 25 wyścigów, zdobywając, oprócz tytułów Laudy i Prosta, dwa tytuły mistrza świata konstruktorów.
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl