"Dzisiaj zostanie oficjalnie otwarty most Pelješac, który połączy półwysep o tej samej nazwie oraz Dubrownik z pozostałą częścią Chorwacji. Nevera firmy Rimac Automobili będzie pierwszym samochodem, który oficjalnie przejedzie po moście" - poinformowała dr Agnieszka Puszczewicz, dyrektor Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej w Polsce.
Jadąc samochodem z północy kraju w stronę Dubrownika dziś trzeba przekroczyć granicę z Bośnią i Hercegowiną, a potem ponownie wjechać na terytorium Chorwacji. Na granicach trzeba jednak stać w długich kolejkach. Alternatywą jest przeprawa promowa na półwysep Pelješac. Dlatego nowy most pozwoli skrócić czas podróży i zapewni stałe połączenie eksklawy Dubrownika z pozostałą częścią Chorwacji.
Most Pelješac. Oficjalne otwarcie 26 lipca 2022 r.
Jedyny dostęp do Morza Adriatyckiego Bośni i Hercegowinie zapewnia długi na kilkanaście kilometrów pas wybrzeża w okolicy miasta Neum. Już kilka lat po zakończeniu wojny na Bałkanach, bo w 1997 r. pojawił się pomysł budowy mostu między miejscowościami Komarne i Brijeste ne półwyspie Pelješac. Jego budowa została zakończona w lipcu 2021 r., ale do czasu oficjalnego otwarcia musiał jeszcze przejść szereg testów i odbiorów technicznych.
Most Pelješac mierzy 2,4 km długości i 21 m szerokości. Jego wysokość wynosi 55 m. Ma 13 przęseł, z których pięć środkowych ma po 285 m długości. Najwyższe pylony wznoszą się na wysokość 240 m, z czego ponad poziom morza wystawać na 170 m. Wytrzymuje podmuchy wiatru o prędkości 180 km/h. Elementem inwestycji są też m.in. dwa tunele o łącznej długości 2,5 km oraz dwa mniejsze mosty na półwyspie Pelješac.
Całkowity koszt budowy wyniósł 526 mln euro, z czego Komisja Europejska dofinansowała 357 mln euro. Wykonawcą było chińskie konsorcjum China Road and Bridge Corporation (CRBC). Autorem projektu, zaprezentowanego w 2017 r., jest Marjan Pipenbaher.
Ten most jest megakonstrukcją, ale nie tylko ze względu na swój rozmiar i długość. Po pierwsze, został wybudowany na obszarze sejsmicznym południowej Dalmacji, gdzie często występują trzęsienia ziemi. Po drugie, został umieszczony w miejscu, w którym występują silne burze i porywiste wiatry. Wszystko to musiało zostać wzięte pod uwagę podczas planowania i samej budowy - podkreślił Pipenbaher.
Nie było się bez problemów. Od wyboru chińskiego wykonawcy odwołały się Strabag oraz włosko-tureckie konsorcjum. Budowie mostu sprzeciwiali się także Bośniacy, twierdząc, że przeprawa zaszkodzi integralności terytorialnej Bośni i Hercegowiny. To właśnie wynikiem uzgodnień z Bośniakami, są parametry mostu, które miałyby umożliwić wpływanie nawet dużych jednostek do portu w Neum.
"Budowa Mostu Pelješac jest jednym z najważniejszych projektów strategicznych w historii Chorwacji" - podkreślił Kristjan Staničić, dyrektor generalny Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej, cytowany w komunikacie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rimac. Symbol chorwackiej motoryzacji
Symboliczny jest samochód, który oficjalnie przejedzie jako pierwszy przez nowy most. To Rimac Nevera - elektryczny hipersamochód, produkowany przez chorwacką markę od 2021 r. Jest to produkcyjna wersja koncepcyjnego Rimaca C_Two, pokazanego trzy lata wcześniej podczas salonu samochodowego w Genewie.
Cztery elektryczne silniki generują łącznie 1914 KM mocy i 2360 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Od 0 do 100 km/h rozpędza się w czasie poniżej 2 s. Autokult pisał o nim, że "wydaje się być najbardziej emocjonującym elektrykiem w dotychczasowej historii". Baterie o pojemności 120 kWh pozwalają na pokonanie do 550 km na jednym ładowaniu.
Działające na przedmieściach Zagrzebia zakłady Rimac produkują tylko 150 egzemplarzy tego modelu. Każdy z nich kosztuje od 2 mln euro.
Marka Rimac ma siedzibę w Svetej Nedelji, gdzie działa od 2009 r. Jej założyciel, Mate Rimac, miał wówczas 19 lat. Sponsorowany przez aniołów biznesu i uzyskujący fundusze dzięki sprzedazy patentów pasjonat motoryzacji postawił sobie za cel produkcję zaawansowanych technologicznie sportowych "elektryków".
Pierwszym modelem opracowanym samodzielnie przez markę Rimac był Concept One, pokazany już w 2011 r. we Frankfurcie. Dostarczony do anonimowego klienta dwa lata później, był pierwszym samochodem wyprodukowanym i wyeksportowanym przez Chorwację. Całkowita produkcja wyniosła osiem egzemplarzy.
W 2018 r. Porsche kupiło 10 proc. akcji chorwackiego przedsiębiorstwa. W 2021 r. chorwacki Rimac, założony przez Mate Rimaca, odkupił od Volkswagen Group kultową markę Bugatti, tworząc joint-venture Bugatti-Rimac. Chorwacka spółka posiada 55 proc. udziałów, a Porsche - 45 proc.