Resort cyfryzacji wskazał, że e-Doręczenia, które będą dostępne od 1 stycznia 2025 r., to elektroniczny odpowiednik tradycyjnych przesyłek listowych za potwierdzeniem odbioru. Od przyszłego roku większość urzędów, firm i zawodów zaufania publicznego będzie musiało umożliwić obywatelom prowadzenie z nimi takiej korespondencji, czyli odbioru jak i wysyłania elektronicznych doręczeń.
Dodano, że wszystkie osoby, które chciałby skorzystać z takiej opcji, powinny już dziś założyć skrzynkę do e-Doręczeń. Można to zrobić poprzez złożenie wniosku na stronie mObywatel.gov.pl.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
MC podkreśliło, że e-Doręczenia "w pierwszym etapie" będą obowiązywały w większości urzędów, firm i zawodów zaufania publicznego.
Docelowo adres do doręczeń elektronicznych i obowiązek prowadzenia korespondencji w ten sposób będą miały wszystkie podmioty publiczne oraz duża grupa podmiotów niepublicznych - zaznaczono.
Jak stwierdził resort cyfryzacji największą zaletą e-Doręczęń jest oszczędność czasu. "Nie ma potrzeby odbierania awiza i stania w kolejkach na poczcie, ponieważ listy z urzędu przychodzą bezpośrednio na elektroniczną skrzynkę. Można je przeczytać i odpowiedzieć na nie o dogodnej porze i w dowolnym miejscu. Wystarczy do tego komputer, tablet lub telefon z Internetem" - podano.
"Załatwianie spraw online staje się codziennością"
W ocenie cytowanego w komunikacie wiceministra cyfryzacji Dariusza Standerskiego, wprowadzenie w Polsce systemu e-Doręczeń jest ważnym krokiem w cyfryzacji administracji państwowej.
Strategia Cyfryzacji Polski. Oto kluczowe założenia
"W ten sposób przechodzimy na nowoczesną komunikację, dzięki której obywatele, firmy, jak i instytucje publiczne zaoszczędzą czas i pieniądze. Załatwianie spraw urzędowych online staje się codziennością, dlatego e-Doręczenia jako elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru stanowią kolejny element cyfrowej układanki" - przekazał.
W informacji zaznaczono, że system e-Doręczeń jest udostępniany obywatelom bezpłatnie.