Obowiązek wystawiania faktur elektronicznych zostanie nałożony na wszystkie firmy. Okazuje się, jednak, że wielka reforma w zakresie podatku VAT nie przewiduje klarownych procedur, które chroniłyby firmy w razie awarii systemu - informuje "Puls Biznesu". Resort obiecał wprowadzenie mechanizmów awaryjnych, lecz w projekcie ustawy wciąż ich nie ma.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dziennik przypomina, że od grudnia 2022 r. resort finansów prowadzi szerokie konsultacje publiczne projektu ustawy. W ich trakcie przedsiębiorcy zwrócili uwagę na luki. Największy problem to brak jasnych zasad postępowania w razie awarii systemu, jego zawieszenia, przeciążenia czy przerw w funkcjonowaniu.
Jak czytamy w "Pulsie Biznesu", Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury, podkreślił, że faktura ustrukturyzowana ma być uznana za wystawioną w dniu przesłania jej do KSeF. Oznacza to, że dopiero wówczas można umieścić ją w rejestrze sprzedaży i odprowadzić od niej podatek VAT.
Bittel spytał Ministerstwo Finansów, co się stanie, gdy w danym dniu system będzie przeciążony, nie będzie można wystawić e-faktury, a nie pojawi się komunikat o niedostępności lub awarii systemu.
Opisał też możliwe turbulencje, jakie mogą dotknąć jego resort w razie awarii KSeF. "Skoro fakturę ustrukturyzowaną będzie można uznać za wystawioną dopiero z chwilą przesłania jej do KSeF, system powinien działać niezawodnie" - czytamy w dzienniku.
Jego zdaniem ustawodawca powinien przewidzieć wszelkie trudności i zapewnić rozwiązania, aby nie narażać podatnika na ponoszenie dodatkowych obciążeń w związku z wadliwym działaniem systemu.
Problem dostrzega także Konfederacja Lewiatan.
- W projekcie nie uwzględniono wszystkich sytuacji, jakie mogą dotyczyć fakturowania w przypadku, gdyby ona jednak nastąpiła. W takiej sytuacji przedsiębiorcy byliby narażeni na poważny chaos, zamieszanie, niemożność dokonania transakcji i brak możliwości prawidłowego wystawienia faktury. Jest więc duże ryzyko, że koszty ewentualnej awarii spadły na przedsiębiorców - mówi w rozmowie z "Pulsem Biznesu" Przemysław Pruszyński, dyrektor departamentu podatkowego Konfederacji Lewiatan.
MF: do czerwca 2024 r. kar nie będzie
Pod koniec ubiegłego roku Ministerstwo Finansów informowało, że w razie awarii systemu, przedsiębiorca będzie wystawiał fakturę w wersji papierowej lub elektronicznej.
"Po zakończeniu awarii KSeF faktury wystawiane w tym okresie wystawca będzie miał obowiązek przesłać do KSeF w terminie do 7 dni od dnia zakończenia awarii KSeF, określonej w komunikacie zamieszczonym na BIP MF. Dopiero jeśli podatnik nie spełni ww. obowiązku organ podatkowy będzie mógł nałożyć, w drodze decyzji, na podatnika karę pieniężną. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że w pierwszym okresie stosowania KSeF – do końca czerwca 2024 r. – nie będą stosowane przepisy o karach" – podało Ministerstwo Finansów.