HVO100 to syntetyczny odnawialny olej napędowy, który ma takie same właściwości chemiczne jak zwykły diesel, a pozwala na nawet 90-proc. redukcję emisji CO2 w transporcie - pisze portal wnp.pl. Od marca jest w ofercie spółki Unimot Paliwa.
Firma wyjaśnia, że biopaliwo "wpisuje się w realizację strategii dekarbonizacji firm korzystających z usług sektora transportowego". Pozwala obniżyć przedsiębiorstwom ślad węglowy, co nabiera szczególnego znaczenia w kontekście takich wymogów jak pakiet Fit for 55. I dlatego też zyskuje na popularności w Europie, np. w Belgii, Niemczech, Holandii czy krajach bałtyckich.
"Unimot będzie sprzedawać i bezpośrednio dostarczać paliwo HVO do klientów hurtowych. Wciąż jednak kierowcy nie mogą tankować tego ekologicznego paliwa na polskich stacjach, bo brakuje w kraju stosownych przepisów, dopuszczających HVO100 do bezpośredniej sprzedaży. Paliwo to można sprowadzać do kraju, ale tylko na własne potrzeby, na co zwraca uwagę organizacja Transport i Logistyka Polska" - pisze wnp.pl.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Biopaliwo wyłącznie "na własny użytek"
TLP wystąpił do rządu o zmianę sytuacji. Od Ministerstwa Klimatu i Środowiska organizacja usłyszała jednak, że paliwo można obecnie sprowadzać do Polski "wyłącznie na własny użytek".
- W tej chwili jesteśmy na etapie przygotowania kolejnego wystąpienia, tym razem do Urzędu Regulacji Energetyki, który przyznaje koncesje na obrót paliwami, z prośbą o wyjaśnienia, jak można na krajowym rynku wprowadzać ten rodzaj paliwa do obrotu - mówi wnp.pl Maciej Wroński, prezes organizacji TLP.