Przypomnijmy sprawę, którą opisywaliśmy już w money.pl. Sklep RTV Euro AGD w Pruszkowie nie podpisał umowy na sprzedaż ratalną telefonu, bo klient był niewidomy.
Klientem był Paweł Wdówik, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych. Żaden z pracowników sklepu mu nie pomógł. Umowę udało mu się podpisać z tym samym sklepem, ale elektronicznie.
"Jest nam bardzo przykro z powodu zaistniałej sytuacji. Chcielibyśmy jednak poinformować, iż działania pracowników sklepu wynikały jedynie z troski o formalne bezpieczeństwo Klienta, zawierającego zobowiązania finansowe" – napisali przedstawiciele sieci w oświadczeniu opublikowanym na Twitterze.
Problem w tym, że cytowane oświadczenie jest przedstawione w formie… obrazka, wraz z prośbą o kontakt w wiadomości prywatnej. Internauci wychwycili ten absurd i nie zostawili na RTV Euro AGD suchej nitki. Zauważyli też, że sieć przy okazji przyznała, iż paternalistyczne i dyskryminujące podejście wynika z polityki firmy (w przeprosinach jest bowiem mowa o "modyfikacji procedur").
"Oczywiście, że jest wam przykro, ale zamieszczanie odpowiedzi osobie niewidomej w formie obrazka/grafiki to albo szczyt głupoty albo zwykłe szyderstwo" - pisze w odpowiedzi na tweeta redakcja portalu nie-pelnosprawni.pl.
"Czy można pogrążyć się bardziej niż Euro? Tak, można - wskazując, że jawna dyskryminacja Sekretarza Stanu wynikała z.... troski (!), a poza tym była systemowa!! A ponadto przekazując... odpowiedź w postaci zupełnie niedostępnego dla osoby niewidomej obrazka!" – czytamy w innym wpisie.
Niektórzy zwracają też uwagę na fakt, iż sieć poprosiła ministra o wiadomość prywatną - równie dobrze mogła sama podjąć próbę kontaktu, w końcu Paweł Wdówik jest osobą publiczną.
Bank też się tłumaczy
Do redakcji money.pl dotarło też pismo wystosowane przez Alior – jeden z banków obsługujących umowy ratalne zawierane z RTV Euro AGD.
"Przede wszystkim chcielibyśmy podkreślić, że jest nam przykro z powodu zaistniałej sytuacji. Naszym celem jest oferowanie usług i produktów dostępnych dla wszystkich i w każdym miejscu. W placówkach Alior Banku zapewniamy pełną obsługę osób niewidomych. Opisywana sytuacja pokazała nam ograniczenia systemowe wynikające z uwagi na elektroniczny proces zawierania umowy o kredyt" – pisze biuro prasowe banku.
"Będziemy pracować wspólnie z siecią RTV Euro AGD nad wdrożeniem rozwiązania, które umożliwi obsługę osób ze szczególnymi potrzebami w sklepach stacjonarnych. Osoby te mogą skorzystać z oferty ratalnej w sklepach internetowych sieci Euro" – dodają przedstawiciele instytucji.
[AKTUALIZACJA]
Odezwaliśmy sie do firmy RTV Euro AGD z prośbą o komentarz do sprawy zamieszczenia przeprosin w formie obrazka. Czekamy na stanowisko.