Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Robert Kędzierski
Robert Kędzierski
|

Flagowa inwestycja rządu PiS nazwana cudem inżynierii. "Jak Kanał Sueski"

314
Podziel się:

Brytyjski "Daily Express" chwali przekop przez Mierzeję Wiślaną. Dziennik opisuje flagową inwestycję PiS jako "cud inżynierii" i symbol determinacji Polski w dążeniu do niezależności w handlu międzynarodowym. Porównuje przekop z Kanałem Sueskim. Przeprawę wykorzystują jednak głównie jachty.

Flagowa inwestycja rządu PiS nazwana cudem inżynierii. "Jak Kanał Sueski"
Przekop Mierzei Wiślanej (Licencjodawca, KPRM)

Przekop przez Mierzeję Wiślaną, którego budowa trwała od 2019 roku, a uroczyste otwarcie nastąpiło 17 września 2022 r., wciąż wzbudza zainteresowanie - i to nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Brytyjski dziennik "Daily Express" w sobotnim artykule nazwał tę inwestycję "cudem inżynierii", podkreślając jej znaczenie dla suwerenności i niezależności Polski w sferze handlu morskiego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Afera taśmowa z udziałem Marka Belki. Dlaczego w 2014 r. nie było wniosku do Trybunału?

Polska determinacja kontra rosyjski sprzeciw

Tabloid używa narracji, którą w Polsce rozpowszechniał obóz władzy i przychylne mu media. "Daily Express" podkreśla, przed powstaniem kanału polskie statki z Elbląga, chcąc dotrzeć na Bałtyk, musiały przepływać przez wody kontrolowane przez Rosję. Sytuacja ta od lat budziła irytację polskich władz.

Bulwarówka przypomina, że decyzja o budowie ponad kilometrowego kanału przez Mierzeję Wiślaną spotkała się ze stanowczym sprzeciwem Rosji, która postrzegała ją jako wyzwanie dla swojej dominacji w regionie. Polska jednak wytrwała w swoich planach, powołując się na potrzebę zwiększenia autonomii w sprawach morskich.

Nowa droga na Bałtyk

Komplementów pod adresem inwestycji flagowej dla rządów Zjednoczonej Prawicy jest więcej. Przekop mierzei został porównany do znacznie większego osiągnięcia architektonicznego.

Dziennik porównuje przekop, z zastrzeżeniem mniejszej skali, do Kanału Sueskiego, którego zablokowanie przez kontenerowiec Ever Given w 2021 r. uwidoczniło kluczowe znaczenie morskich szlaków handlowych. Dla Polski kanał przez Mierzeję Wiślaną to nie tylko strategiczny projekt infrastrukturalny, ale również symbol suwerenności. Dzięki niemu kraj ten chce wzmocnić swoją pozycję istotnego gracza w handlu regionalnym, uniezależniając się od rosyjskiej kontroli - podkreśla "Daily Express".

Wyczyn inżynieryjny i geopolityczne przesłanie

Gazeta zwraca uwagę na skomplikowany proces planowania i realizacji inwestycji, wymagający wielu wyczynów inżynieryjnych. Ukończenie budowy "Daily Express" uznaje za kamień milowy, świadczący o zaangażowaniu Polski w poprawę łączności i umacnianie swojej pozycji na globalnej arenie morskiej.

"Gdy statki przepływają przez to nowe przejście, przesłanie Polski o niezależności rozbrzmiewa głośno i wyraźnie - jest to świadectwo trwałego dziedzictwa ambitnych projektów infrastrukturalnych w kształtowaniu geopolityki" - czytamy w brytyjskim dzienniku.

Miliardy wydane. Przepływają głównie jachty

Jak dotąd w ciągu roku funkcjonowania nowej drogi wodnej, łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, skorzystało z niej ok. 1700 jednostek. Jednak zdecydowaną większość z nich, bo aż 1300, stanowiły jachty i motorówki, a tylko 300 to statki komercyjne i państwowe.

Całość inwestycji, którego kluczowym elementem był właśnie przekop, ma kosztować ok. 2 mld zł. Sam kanał przez Mierzeję pochłonął prawie 1 mld zł. Obecnie ukończono już drugi etap przedsięwzięcia, obejmujący m.in. obudowę brzegów rzeki Elbląg i most obrotowy w Nowakowie. Trwa pogłębianie szlaku na Zalewie Wiślanym. Wciąż nie rozwiązano jednak sporu między rządem a samorządem Elbląga o pogłębienie ostatniego odcinka toru wodnego do elbląskiego portu. Od tego zależeć będzie możliwość przyjmowania większych statków i rozwój portu, a co za tym idzie - natężenie ruchu na nowej drodze wodnej przez Mierzeję.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(314)
WYRÓŻNIONE
Głos Gdańska
9 miesięcy temu
Rocznie przypływa do Gdańska ok. 300 jednostek o zanurzeniu do 4,5 m przewożących ok. 3 mln ton towarów. Każdy statek stojący przy nabrzeżu w pewnym sensie "blokuje" port w Gdańsku, i tym miejscu nie możemy obsłużyć innych jednostek. Jeśli te 300 statków o zanurzeniu do 4,5 m zostałoby przekierowanych do Elbląga, a w to miejsce zaczęlibyśmy przyjmować statki o zanurzeniu 8-10 m, to automatycznie zwiększymy przeładunki o kilkadziesiąt %. Blokowanie pogłębienia przez burmistrza Elbląga ostatniego odcinka przekopu nie szkodzi PiS tylko całej Polsce .
Wojfghamn
9 miesięcy temu
Dla przypomnienia. Rosji oczywiście pomysł przekopu się słabo podobał ale najwięcej przeszkód i utrudnień przekop miał ze strony Niemiec i Unii. Tacy to nasi sojusznicy i przyjaciele.
Danisz
9 miesięcy temu
Dlaczego za PO nic nie budowano, bo byli niegospodarni, bez wizji i na usługach Brukseli.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (314)
ALICJA
8 miesięcy temu
Nie doceniacie PiS. Jak za kilkadziesiąt, może kilkaset lat poziom mórz podniesie się o kilka metrów to port w Elblągu nabierze znaczenia. Trzeba myśleć przyszłościowo
sęp
8 miesięcy temu
Kanał przez Mierzeję i drogę do Elbląga planowano w latach; 1577-Batory 1772-król Fryderyk 1945-kwiatkowski 1980- 2006-PiS 2014-PO 2015-PO 2017-PiS 2024-KO
Janusz Polski
9 miesięcy temu
Nie mogę, trzymajcie mnie. Żaglówka jest jak tankowiec, a port w Elblągu to nawet przypomina ten w Amsterdamie - tylko najpierw trzeba pogłębić dno, bo nawet rzeczna barka tam nie dopłynie.
Batory
9 miesięcy temu
Tak chcial. Udało się.
leń
9 miesięcy temu
pomysł ok. wykonanie 4x za wąski, i cały pis i ich populizm....
...
Następna strona