Były premier we wtorek był pytany przez dziennikarzy o raport NIK dotyczący fuzji Orlenu z Lotosem. Wskazał, że wie, iż były robione odpowiednie wyceny.
"Burza w szklance wody"
- Wiem, że były tzw. warunki ze strony Komisji Europejskiej, które zmuszały Orlen, aby dokładnie taką część swojej własności odsprzedać komuś innemu. Nie była to więc wola po stronie Orlenu, to była dyspozycja ze strony KE. Wiem, że były specjalne firmy wyceniające, audytujące wyceny, które należą do tzw. wielkiej czwórki, czyli najbardziej renomowanych firm - powiedział.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W związku z czym sądzę, że jest to specjalnie wzniecana przez naszych oponentów politycznych awantura, jest to burza w szklance wody - ocenił były premier
Odnosząc się do NIK Morawiecki powiedział, że "jest to instytucja, która - jak usłyszeliśmy to parę miesięcy temu - chodzi na pasku ówczesnej opozycji, a dzisiaj koalicji rządzącej. Instytucja, która utraciła walory niezależnej instytucji publicznej - powiedział poseł PiS.
- Nie mam wątpliwości, że to była transakcja przeprowadzona we właściwy sposób - zaznaczył Mateusz Morawiecki.
Na uwagę, że z raportu NIK wynika, że wartość transakcji została zaniżona, b. premier odparł: "Raport jest niezwykle, niezwykle tendencyjny".
Raport NIK ws. fuzji Orlenu z Lotosem
Według NIK, PKN Orlen, w związku z realizacją środków zaradczych przy fuzji z Lotosem, zbył podmiotom prywatnym aktywa co najmniej o 5 mld zł poniżej szacowanej przez NIK ich wartości. Kontrolerzy przekonują też, że minister Jacek Sasin rekomendował rządowi wyrażenie zgody na fuzję bez należytej analizy kosztów i korzyści zarówno na poziomie podmiotów, jak i bezpieczeństwa paliwowego kraju.
Morawiecki był też pytany, czy obawia się odwrócenie fuzji Orlenu z Lotosem. Polityk wskazał, że ta fuzja miała ogromny sens, by było więcej pieniędzy na badania i rozwój, na kolejne połączenia i na niższe ceny paliw. - Ta fuzja ma wielki sens z punktu widzenia biznesowego dla akcjonariuszy, dlatego mam nadzieję, że ona nie będzie odkręcona - powiedział.
W 2022 r. Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi XX Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego zarejestrował połączenie PKN Orlen z Grupą Lotos.
Wcześniej, w styczniu 2022 r., zgodnie z wymogami Komisji Europejskiej Orlen przedstawił środki zaradcze planowane w związku z przejęciem Grupy Lotos. M.in. informowano, że węgierski MOL przejmie 417 stacji paliw sieci Grupy Lotos w Polsce, a Orlen kupi od MOL 144 stacje paliw na Węgrzech, oraz 41 stacji paliw na Słowacji. Obszar logistyki paliw i asfaltu w ramach spółki Lotos Terminale kupi Unimot. Natomiast Lotos Biopaliwa kupi firma Rossi Biofuel.