Mieszkańcy Piły od dawna domagają się skomunikowania miasta drogami szybkiego ruchu. W najbliższych latach mają się w końcu doczekać. W środę (3 lipca) poznański oddział GDDKiA podpisał umowy na realizację dwóch odcinków tras S10 oraz S11, które docelowo przetną się właśnie w stolicy powiatu pilskiego. Obie trasy będą miały dwie jezdnie po dwa pasy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Fragment drogi S10 Piła - Szczecin
Umowa związana z drogą S10 dotyczy 13-kilometrowego odcinka Wałcz (Witankowo) - Piła Północ. Wykonawcą projektu i budowy jest Budimex, który wygrał przetarg z ofertą w wysokości ponad 721 mln zł. Firma ma teraz 10 miesięcy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
"Zakładamy, że jej procedowanie zajmie siedem miesięcy, a na prace w terenie przypadną kolejne 22 miesiące. Z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca" - pisze GDDKiA.
Drogowcy dodają, że budowa w terenie powinna rozpocząć się pod koniec przyszłego roku. "Przy sprawnym przebiegu całego procesu administracyjno-budowlanego kierowcy z nowej trasy skorzystają w II kwartale 2028 r." - podaje Generalna.
Poznański oddział GDDKiA zaznacza, że to czwarty z ośmiu fragmentów trasy pomiędzy Piłą a Szczecinem, który przeszedł do realizacji. "Wcześniej podpisaliśmy umowy na trzy odcinki w woj. zachodniopomorskim. Przypomnijmy, że w ubiegłym roku ogłosiliśmy przetargi na odcinki tej trasy o łącznej długości 113 km. W przyszłości S10 stanowić będzie najszybsze połączenie drogowe Szczecina z aglomeracją warszawską i alternatywę dojazdu do Poznania" - wskazuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
W realizacji są cztery odcinki S10 pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem o łącznej długości 50 km. Dla wszystkich toczy się postępowanie administracyjne związane z wydaniem decyzji ZRID. Trwa też opracowywanie dokumentacji przygotowawczej dla budowy ekspresowej "dziesiątki" na odcinku od autostrady A1 do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej.
Fragment drogi S11 Poznań - Kołobrzeg
Umowę dotyczącą S11 podpisano natomiast z konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Opiewa na ponad 853 mln zł. Zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowania i budowa odcinka Oborniki - Poznań z obwodnicą Obornik. To fragment drogi ekspresowej ze stolicy woj. wielkopolskiego z Kołobrzegiem.
Podobnie jak w przypadku wcześniej wspomnianego odcinka S10, również w tym przypadku wykonawca ma 10 miesięcy na sporządzenie projektu i złożenie wniosku o ZRID. "Zakładamy, że jej procedowanie zajmie siedem miesięcy, a na prace w terenie przypadną kolejne 22 miesiące" - podaje GDDKiA.
Wyłączając okresy zimowe, odcinek powinien być gotowy między marcem a czerwcem 2028 r. Scenariusz ten zakłada, że prace budowlane rozpoczną się pod koniec przyszłego roku.
Droga ekspresowa będzie przebiegać po wschodniej stronie miejscowości Rożnowo, Kowanowo, Oborniki, Ocieszyn i Świerkówki oraz po stronie zachodniej miejscowości Łukowo, Gołaszyn i Chludowo. Ominie tereny Natura 2000 znajdujące się w okolicy rzeki Warty. Na wysokości Obornik zbudujemy nowy most, który zapewni bezpieczną przeprawę przez Wartę w ciągu S11. Odcinek włączy się do istniejącego już węzła Poznań Północ i zachodniej obwodnicy Poznania" - informuje GDDKiA.
Drogowcy zaznaczają, że trasa ma również znaczenie obronne dla kraju. "Zapewnia dojazd z Poznania na środkowe wybrzeże Bałtyku i jednocześnie dogodny dojazd do Szczecina" - wskazuje poznański oddział GDDKiA. I dodaje, że w woj. wielkopolskim trwa projektowanie sześciu odcinków o długości ok. 260 km, od granicy z woj. opolskim do granicy z woj. zachodniopomorskim.