Odcinek, którego dotyczy podpisana w piątek (21 czerwca) umowa, dotyczy 24 km drogi ekspresowej S19 w woj. podlaskim. Kontrakt na projekt i budowę opiewa na 828,8 mln zł. Wykonawcą inwestycji jest chińska firma Stecol Corporation.
Budowa trasy ma się zacząć pod koniec 2025 r. Kierowcy pojechać nowym odcinkiem drogi ekspresowej z Białegostoku na granicę z Białorusią mają na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2028 r.
Prezes Stecol Corporation w Europie Li Youbing podkreślił, że podpisana umowa jest szóstym kontraktem tej firmy z GDDKiA w Polsce, część z nich jest zakończona (jak np. element zachodniej obwodnicy Łodzi), a część w trakcie realizacji.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Szef wykonawcy zapowiedział, że w trakcie realizacji drogi Sokółka-Czarna Białostocka firma będzie ściśle współpracować z GDDKiA i swoimi lokalnymi partnerami. - Jesteśmy przygotowani na to, żeby ten kontrakt zrealizować w terminie i zgodnie ze wszystkimi wymaganiami - zadeklarował Li Youbing.
Drogą ekspresową S19 od granicy z Białorusią na Słowację
Pełniący obowiązki dyrektora podlaskiego oddziału GDDKiA Norbert Wyrwich powiedział na konferencji poświęconej podpisaniu umowy na S19, że droga ekspresowa będzie miała po dwa pasy ruchu w każdą stronę z pasem awaryjnym. Zaplanowano 22 obiekty mostowe, w tym dwa nad liniami kolejowymi i linią kolejki wąskotorowej, a także przejścia dla zwierząt. Nośność nawierzchni ma być dostosowana do 11,5 tony na oś.
GDDKiA podaje, że omawiany odcinek drogi ekspresowej pozwoli wyprowadzić obwodnicami ruch drogowy z Sokółki, Czarnej Białostockiej oraz miejscowości Geniusze i Straż. Połączone z przyszłą ekspresówką będą czterema węzłami drogowymi: Sokółka Zachód, Geniusze, Straż i Czarna Białostocka.
"Na pozostałych odcinkach S19 na północ od Białegostoku albo już trwa budowa: Kuźnica - Sokółka, Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód, albo prowadzone są prace projektowe po podpisaniu umów także w systemie "projektuj i buduj": Czarna Białostocka - Białystok Północ, Białystok Północ - Dobrzyniewo.
Na Podlasiu trasa S19 będzie miała 177 km długości, jej budowa jest podzielona na 15 odcinków, trwa budowa siedmiu z nich. Trasa zaczyna się przy polsko-białoruskim przejściu granicznym w Kuźnicy i biegnie w stronę Białegostoku (ma omijać miasto od północy i zachodu) i dalej na południe w stronę Lublina i Rzeszowa aż do granicy ze Słowacją w Barwinku. Łączna długość tej trasy to ok. 570 km.