Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Losik
|
aktualizacja

Inwestycje GDDKiA łapią poślizg jeszcze przed budową. Grzęzną w sądach

30
Podziel się:

Rozstrzyganie przetargów na ważne inwestycje drogowe w Polsce nie jest łatwe dla GDDKiA w ostatnim czasie. Ostra rywalizacja o umowy sprawia, że o miesiące wydłużają się poszukiwania wykonawców budowy odcinków nowych dróg ekspresowych. Chodzi m.in. o trasy S11, S16, S17 i S19.

Inwestycje GDDKiA łapią poślizg jeszcze przed budową. Grzęzną w sądach
Budowa drogi szybkiego ruchu, zdjęcie ilustracyjne (GDDKIA, GDDKIA)

Standardem jest, że umowy na nowe drogi, zwłaszcza te szybkiego ruchu, opiewają na kilkaset milionów złotych, a nierzadko na ponad miliard. W związku z tym firmy, których oferty nie zyskują uznania GDDKiA, łapią się ostatniej deski ratunku, czyli odwołań do sądu od rozstrzygnięć przetargów.

Problem nasila się w trudnych dla budowlanki czasach, co - jak pisaliśmy w money.pl - ma obecnie miejsce. Działa w tym momencie efekt domina. Chodzi np. o to, że deweloperzy, zamiast stawiać na budynki mieszkalne, biją się o mniej lukratywne zamówienia publiczne na remonty szkół czy żłobków. Walczą tym samym o pracę "na przetrwanie", potęgując kłopoty mniejszych firm, które wielkich inwestycji się nie podejmują.

Ostrą rywalizację widać także w przetargach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. "Bardzo często w ostatnim czasie wykonawcy korzystają ze środków ochrony prawnej, jakimi są odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) i skargi do sądu" - przyznaje GDDKiA, pisząc, na jakim etapie jest realizacja planu przetargowego na ten rok.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Nowy konkurs dla startupów na Game Industry Conference

Nowe drogi ekspresowe w Polsce czekają na budowę

W 2024 r. ogłoszonych zostanie zdecydowanie mniej postępowań niż w ubiegłych latach. GDDKiA według planu na trwający rok ma ogłosić przetargi na łącznie 215 km dróg, podczas gdy w 2023 r. było to 560 km, w 2022 r. - blisko 475 km, w 2021 r. - ok. 350 km, w 2020 r. - 353 km, a w 2019 r. - 435 km.

Ogłosić postępowanie, a je rozstrzygnąć to dwie różne kwestie. Pokazuje to m.in. przykład odcinka drogi ekspresowej S16 Olsztyn Wschód - Barczewo. Poszukiwania wykonawcy ruszyły 21 grudnia 2022 r. Otwarcie ofert nastąpiło w czerwcu 2023 r., a najkorzystniejszą GDDKiA wybrała cztery miesiące później.

W lutym 2024 r. decyzją KIO podtrzymaną później przez Sąd Okręgowy w Warszawie, GDDKiA musiała przystąpić do ponownego rozpatrzenia propozycji wykonawców. Co więcej, drogowcom nakazano wzięcie pod uwagę najniższej oferty, którą wcześniej odrzucili. Sprawa wciąż jest w toku.

Analogicznych przykładów jest więcej. Mowa m.in. o odcinkach drogi ekspresowej S17: Piaski Wschód - Łopiennik oraz Krasnystaw Północ - Izbica, na których projekty i budowy GDDKiA także ogłosiła przetargi w grudniu 2022 r. Wyborów najkorzystniejszych ofert dokonano w styczniu 2024 r., ale w lutym zostały sądownie unieważnione. Podobnie sprawy się mają w przypadku odcinków S11 Siemianice - Gotartów oraz S19 Jawornik - Lutcza. Ale i to nie koniec.

"W trzech postępowaniach dot. budowy S17 Izbica - Zamość Sitaniec, obwodnic Stargardu w ciągu DK20 oraz Poręby i Zawiercia w ciągu DK78 odcinek w m. Zawiercie (Kromołów - Żerkowice) mamy aktualnie do czynienia z postępowaniami odwoławczymi do KIO, wniesionymi po wyborze najkorzystniejszej oferty, zaś w przetargu na realizację obwodnicy Głogowa w ciągu DK12 po oddaleniu odwołania do KIO na wybór najkorzystniejszej oferty została wniesiona skarga do sądu" - informuje GDDKiA.

Wojna cenowa o inwestycje GDDKiA

"Bardzo częste", jak pisze GDDKiA, kierowanie rozstrzygnięć przetargów do sądów może być kolejnym przejawem tzw. wojny cenowej budowlańców. Na problem ten w rozmowie z money.pl już w marcu zwracała uwagę Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

Szefowa OIGD wskazała, że wśród przyczyn ostrej walki o kontrakty wymieniła m.in. ofensywę zagranicznych firm - także spoza UE - na polski rynek, a także niepewność co do realizacji zaplanowanych programów inwestycyjnych po zmianie ekipy rządzącej w Polsce.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(30)
WYRÓŻNIONE
+60
5 miesięcy temu
w 1992 roku ruszyła obwodnica pólnocna Zielonej Góry . Finansowana była z funduszy FARE . Przetarg wygrało konsorcjum 3 lokalnych firm. Ich całym majątkiem było pare wywrotek. koparek, stare walce węzeł betoniarski, parę żuków i kapitał ludzki - ludzie do pracy . Po wygraniu przetargu to banki dały pieniądze obrotowe na budowe pod przyszłe zyski bo firmy ich njie miały bo skąd . Wybudowano 6 wiadujktów i doskonałe drogi bez Strabagów, Skanskich , Budimeksów itp. Obecny system przetargów zniszcył Polskie Firmy. Sa one konstrupowane tak, że firma ma mieć tylko dużo pieniędzy i nic więcej a buduja i tak za grosze nasi lokalni przedsiębiorcy a całą śmietankę spijają zagraniczne konsorcja . Pieniądze, które daje pozornie unia i tak wracaje do nich przez ich wykonawców. Zachodnie konsorcja stać na dobrą obsługe prawną stąd większpość kontraktów i tak kończy się w Sądach . A na koniec - większość przetargów budowlanych ustawianych jest pod konkretne firmy , wystarczy wstawić parę wymagań, które spełnia tylko ustawiona firma i po temacie - ale czy kogoś to interesuje. Odnosze wrażenie, że poszczególne służby podzieliły sobie rynek w pływów w branży budowlanej i nie sa zainteresowane zwalczaniem czegokolwiek . Kasa ma się zgadzać .
martyna
5 miesięcy temu
Autostradę z Warszawy do Siedlec już 20 lat budują i końca nie widać
Afler
5 miesięcy temu
Skończy się jak po budowie autostrad na euro w Polsce bankructwem firm
NAJNOWSZE KOMENTARZE (30)
Ano_mój_nick
5 miesięcy temu
Wprowadziłbym jeden prosty przepis: jeśli sąd odrzuca skargę - pięcioletni zakaz startowania w przetargach
Mario89
5 miesięcy temu
Brawo Donald wszystko unieważnić i jeszcze raz przetargi … tylko Nowaka z paki wyciągnij żeby to ci nadzorował
Aleksander
5 miesięcy temu
a kto będzie po tych drogach jeździł jak Polaków coraz mniej ?
realista
5 miesięcy temu
No i bardzo dobrze! Tyle pjepszą o tej ekologii, a niszczą krajobraz, asfaltują i wycinają na potęgę! Zakazują ogrzewania węglem i gazem, ale w zamian będziesz mógł jechać wszędzie szeroką, pozbawioną drzew drogą. Wypchajcie się z takim dobrobytem.
Tryk
5 miesięcy temu
Czy przeciętnego młodego człowieka, pracującego na etacie za 5-7 tys/m-cy stać, by brać kredyt i kupić mieszkanie za 800 - 1 mln. ? Mieszkania wykupuje majętna część społeczeństwa, w ten sposób lokując nadwyżki pieniędzy.
...
Następna strona