Gazeta zauważa, że "w połowie marca zakończyła się formalna przerwa zimowa dla wykonawców nowych dróg i już powinni wziąć się solidnie do roboty". "Część wykonawców wznowiła prace faktycznie już wcześniej, wykorzystując wyjątkowo ciepłą w tym roku pogodę w lutym, aby nadrobić zaległości lub wykonać część robót awansem" - podaje.
Drogowe inwestycje w Polsce
Według dziennika, "w zeszłym roku długość polskiej sieci dróg szybkiego ruchu (autostrad i dróg ekspresowych) przekroczyła próg 5 tys. km i obecnie ma 5117 km".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"To jednak dopiero dwie trzecie docelowej sieci takich dróg w Polsce. Na dodatek zbudować trzeba jeszcze wiele odcinków i tras, aby istniejące już autostrady i drogi ekspresowe faktycznie były powiązane w sieć, łączącą stolice województw i umożliwiającą sprawną komunikację po terenie całego kraju" - zwraca uwagę.
Dodaje, że "według szacunków Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) obecnie w realizacji są 1184 km nowych autostrad, dróg ekspresowych i dróg krajowych niższej kategorii oraz 143 km obwodnic miast".
"To łącznie ponad 1326 km dróg krajowych. Ale pojęciem w realizacji GDDKiA określa także drogi, które są dopiero w fazach projektowania i uzyskiwania zezwoleń na budowę. Autentycznych placów budowy jest mniej. A w konsekwencji w tym roku kierowcy nie mają co liczyć na znaczący wysyp nowych tras" - czytamy.
Program 100 obwodnic w Polsce
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad realizuje 18 inwestycji w Programie Budowy 100 obwodnic, których wartość to 3 mld 662,7 mln zł a łączna długość wynosi 133,6 km.
W tym roku planowane jest oddanie do ruchu obwodnicy Grzymiszewa o długości 1,4 km w ciągu drogi nr 72, obwodnicy Strykowa długości 3,1 km w ciągu drogi nr 32 i obwodnicy Gryfina długości 5,5 km w ciągu drogi nr 31.
Jak wcześniej informowało Ministerstwo Infrastruktury, wszystkie obwodnice, jakie powstaną, będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe.