- To najważniejsza inwestycja kolejowa w Polsce. Ma niezwykłą wagę dla układu transportowego w kraju. Tunel średnicowy pod Łodzią wypełni lukę transportową, jaka funkcjonuje w naszym państwie od XIX wieku - powiedział w piątek w Łodzi minister infrastruktury Dariusz Klimczak. W takim samym tonie wypowiadał się również poprzedni rząd.
Tunel średnicowy składać się będzie z pięciu nitek. Cztery jednotorowe drąży "Faustyna" z tarczą o średnicy ok. 8,5 m, a główną dwutorową - "Katarzyna" z ponad 12,5-metrową tarczą. Podstawowa odnoga prowadzić będzie mniej więcej od dworca Łódź Fabryczna do al. Włókniarzy, gdzie rozgałęzi się na cztery - pod dwie na Kaliski i Żabieniec.
"Katarzyna", zanim ruszyła w piątek (21 czerwca), przez kilka miesięcy czekała w okolicy Centrum Handlowego Manufaktura, aż wykonawca dosłownie przygotuje grunt pod kluczowy etap inwestycji, czyli wydrążenie tunelu pod ścisłą zabudową centrum miasta. Jak pisaliśmy w money.pl, budowlańcy musieli wzmocnić część budynków.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
- Wzmocnienie gruntu pod budynkami znajdującymi się na trasie tunelu było niezbędne, ponieważ aż 28 z nich jest w złym i awaryjnym stanie technicznym - informuje Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP PLK.
Wzmocnić łódzkie kamienice
- Kluczowy element wzmocnienia to budowa tzw. szachtów. Szacht jest wykopem technologicznym o rozmiarze walca głębokości ok. 7-9 m i średnicy 13 m, w którym specjalistyczna maszyna wykonuje tzw. iniekcje, czyli wtłoczenie w podłoże spoiwa cementowego, aby wypełnić pustki, wzmocnić i ustabilizować podłoże oraz zminimalizować wpływ drążenia na budynki - wyjaśnia Wilgusiak.
Łącznie na odcinku Łódź Polesie - Łódź Śródmieście (dwa nowe przystanki podziemne na trasie tunelu) na - Łódź Fabryczna powstanie 15 szachtów. - Wykonanie wzmocnienia gruntu w trzech pierwszych umożliwiło kontynuację drążenia przez TBM Katarzynę. Kolejne iniekcje będą realizowane wraz z postępem drążenia - podaje przedstawiciel PKP PLK.
Na tym przezorność kolejarzy się nie kończy. Podobnie, jak miało miejsce w przypadku np. budowy metra w Warszawie, mieszkańcy budynków, pod którymi przechodzić będzie tarcza TBM, zostaną tymczasowo przeniesieni do łącznie czterech hoteli.
- Jest to działanie stricte profilaktyczne. Na odcinku między przystankami Łódź Polesie i Łódź Śródmieście relokacja obejmie ok. 900 lokatorów zamieszkałych pod 26 adresami - informuje Wilgusiak. - W pierwszej kolejności zmiana miejsca zamieszkania obejmie około stu lokatorów z budynków przy ul. Legionów 57 i 59 - dodaje.
Inwestor na pewno musi dmuchać na zimne. Tylko w ostatnich miesiącach zawaliły się dwie kamienice w centrum Łodzi. W kwietniu zawaliła się cześć budynku przy ul. Łąkowej, a w czerwcu do katastrofy budowlanej doszło przy ul. Nawrot. Dodajmy jednak, że obie zniszczone nieruchomości nie znajdują się na trasie tunelownicy.
Opóźniona gigainwestycja PKP PLK
Drążenie rozpoczęło się w 2021 r. i według pierwotnego planu powinno się już dawno skończyć. Termin zakończenia inwestycji przesuwano jednak kilka razy, a obecnie resort infrastruktury podaje, że pociągi tunelami pojadą cztery lata po wstępnie podawanym terminie.
Wartość inwestycji niedawno wzrosła o ok. 300 mln zł do 2 mld zł. Na samo wzmocnienie budynków wydano dodatkowe 171 mln zł. Dodajmy, że na budowę tunelu przyznano 411 mln euro dotacji z Unii Europejskiej.
Kolejowy "igrek" i co dalej? Pokazali priorytety
- PLK SA złożyły wniosek o fazowanie projektu tj. podział inwestycji na etapy i finansowanie prac realizowanych po 2023 r. ze środków budżetu UE na lata 2021-2027. Termin zakończenia budowy tunelu i rozpoczęcie testów i odbiorów zaplanowano na czerwiec 2026 r. Uruchomienie pociągów planowane jest na rozkład jazdy od grudnia 2026 r.
Tunel średnicowy pod Łodzią to pierwszy z dwóch, które mają przeciąć miasto. Będzie służył kolei aglomeracyjnej i dalekobieżnej. Niezależnie drążony ma być tunel dla kolei dużych prędkości (KDP) w ramach projektu CPK. Ma to być szkielet szybkiej kolei na trasie z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia.