Zgodnie z informacjami podanymi w Pekinie, planowana linia kolejowa będzie miała długość 486 km, z czego 312 km będzie przebiegać przez terytorium Kirgistanu, w tym 57 tunelami. Nie podano długości odcinków w pozostałych dwóch państwach. Szacuje się, że budowa kosztować będzie 8 mld dol., lecz nie ujawniono źródeł finansowania tego projektu.
Przywódcy Uzbekistanu i Kirgistanu, czyli państw, które nie mają dostępu do morza, od dawna żywią wielkie nadzieje związane z projektem nowej linii kolejowej. Wierzą, że przyniesie im korzyści gospodarcze i strategiczne.
Umowę podpisali minister transportu i komunikacji Kirgistanu Tilek Tekebajew, przewodniczący chińskiego Państwowego Komitetu Rozwoju i Reform Zheng Shanjie oraz minister transportu Uzbekistanu Ilhom Mahkamow. Z tej okazji przywódcy wszystkich trzech państw przesłali nagrania wideo z przesłaniami.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Most w przestrzeni euroazjatyckiej
Prezydent Kirgistanu, Sadyr Żaparow, podkreślił: - Projekt ten będzie ważnym elementem słynnej Inicjatywy Pasa i Szlaku. Stanie się symbolem współpracy w ramach kompleksowego partnerstwa strategicznego w nowej erze między Republiką Kirgiską, Chińską Republiką Ludową i Republiką Uzbekistanu. Stworzenie tego kluczowego mostu kontynentalnego w przestrzeni euroazjatyckiej przyniesie znaczące korzyści naszym narodom.
Z kolei prezydent Uzbekistanu, Szawkat Mirzijojew, zwrócił się do uczestników spotkania, na którym podpisano umowę, mówiąc: - Ta linia kolejowa stanie się najkrótszym lądowym "ramieniem", łączącym Chiny z naszym regionem. W przyszłości kolej ta umożliwi dostęp do rynków Azji Południowej i Bliskiego Wschodu poprzez obiecujący korytarz transafgański.
Szawkat Mirzijojew dodał, że roczny wolumen ruchu towarowego na nowej linii kolejowej może osiągnąć nawet 15 milionów ton, a czas dostawy towarów do konsumentów końcowych zostanie skrócony o 7 dni.
Strategiczny projekt dla Chin
Xi Jinping, przywódca Chin, podkreślił znaczenie umowy, twierdząc, że wniesie ona wielki wkład w strategiczną współpracę z państwami Azji Centralnej.
- Kolej Chiny-Kirgistan-Uzbekistan to strategicznie ważny projekt, który połączy Chiny i Azję Środkową oraz zapewni realizację współpracy między trzema krajami w ramach Inicjatywy Pasa i Szlaku - powiedział sekretarz generalny Komunistycznej Partii Chin.