Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|

GDDKiA podsumowała unijne dotacje na polskie drogi. "Mało kto dziś pamięta"

20
Podziel się:

W majówkę przypada 20 lat Polski w Unii Europejskiej. Jednym z wręcz powszechnie przyznawanych pozytywów członkostwa w UE jest rozwój infrastruktury drogowej. GDDKiA w podsumowaniu unijnych dotacji pisze, że dofinansowanie z Brukseli pokryło prawie połowę kosztów inwestycji.

GDDKiA podsumowała unijne dotacje na polskie drogi. "Mało kto dziś pamięta"
Autostrada A1 (na zdjęciu odcinek w woj. łódzkim w trakcie budowy) zastąpiła tzw. gierkówkę (GDDKiA)

"Mało kto dziś pamięta, jak wyglądały podróże po polskich drogach na przełomie XX i XXI wieku. Ile czasu zajmował przejazd np. z Wrocławia do Warszawy czy też Rzeszowa lub dojazd z południa Polski nad Bałtyk, lub Mazury" - pisze GDDKiA w komunikacie.

Drogowcy informują, że ze wsparciem unijnych dotacji zbudowali i zmodernizowali 5200 km dróg krajowych. Powstało 970 km autostrad oraz ponad 2930 tras ekspresowych. Wśród nich można wymienić m.in. A2 i A1, pamiętając oczywiście o koncesyjnych (wciąż) odcinkach.

"Do tego przebudowaliśmy 1300 km istniejących dróg pamiętających czasy PRL, na których koła ciężarówek wytłoczyły głębokie koleiny" - pisze GDDKiA. Sztandarowym tego przykładem jest metamorfoza tzw. gierkówki w autostradę A1.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Ile można zarobić w Polsce na restauracji? Karol Okrasa w Biznes Klasie

Sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce wciąż do dokończenia

GDDKiA przypomina, że przed wstąpieniem Polski do UE kierowcy mieli do dyspozycji blisko 720 km tras szybkiego ruchu. Teraz mają 5117,1 km, w tym 1849,2 km autostrad (ok. 465 km to odcinki koncesyjne) oraz 3267,9 km "ekspresówek".

"Korzystaliśmy głównie z jednojezdniowych dróg, przechodzących przez centra miast i przecinających miejscowości. Przez kolejne lata PRL-u dużą część autostrad stanowiły trasy, których budowę zapoczątkowano w czasach Rzeszy Niemieckiej, takie jak A4 w na Dolnym Śląsku czy A6 pod Szczecinem" - pisze GDDKiA.

Drogowcy podsumowują, że unijne dofinansowanie na polskie drogi wyniosło w sumie ok. 104 mld zł, co stanowi blisko połowę kwoty, którą Polska od 2004 r. wydała na ten cel (ok. 240 mld zł). Na tym nie koniec.

"Celem kolejnych inwestycji, realizowanych obecnie, w trakcie przetargu i planowanych na kolejne lata, jest dopięcie zakładanej sieci autostrad i dróg ekspresowych. Przypomnijmy, że ma ona liczyć ok. 7980 km, w tym ok. 2100 km autostrad. W tym roku oddamy dwa fragmenty autostrady A2 pomiędzy Mińskiem Mazowieckim i Siedlcami, a w kolejnych latach pozostałe odcinki do terminala granicznego w Koroszczynie, co niemal zakończy budowę sieci autostrad w Polsce" - zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(20)
WYRÓŻNIONE
nooooo, DOBRA...
8 miesięcy temu
Ale dlaczego za Zielonej Wyspy autostrady były budowane głównie w kierunku Berlin-Moskwa, a za dyktatury PISu w kierunkach Polskie Porty - południe Europy?
CZYSTY ZYSK
8 miesięcy temu
Dzięki tym nowym drogom, astronomicznie wzrósł wśród Polaków popyt na UŻYWANE wieśwagony, bimery, ałdi, merce i....... miliony części do nich.
Hkt
8 miesięcy temu
To byla inna Unia.Jestem na tyle stary ze pamietam.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (20)
Krk
4 miesiące temu
Jestem teraz w Chorwacji, jechałem autostradą z Zagrzebia do Splitu, droga podobno powstała w całości jeszcze przed przystąpieniem Chorwacji do UE, droga przepiękna z tunelami, to ja się pytam na co szły pieniadze przed przystąpieniem Polski do UE, nawet jednej porządnej drogi nie potrafiliśmy zrobić, wstyd i żenada
zgryźliwy
7 miesięcy temu
Kiedyś szczytem ekologicznego lewactwa było przekonywanie do kolei. (Poniekąd słusznie, mniejsza zajętość terenu, na pewno da się zrobić elektryczną). Teraz szczycicie się betonowymi autostradami dla pancernych elektryków w indywidualnej, kapitalistycznej rozpuście, oczywiście na prąd z węgla.
Jan
8 miesięcy temu
Niech budują dalej tylko zgodnie z wcześniejszymi planami a nie zmieniają przebiegi dróg na potrzeby polityczne. Przykład S8 zamiast biec od Wrocławia przez Wieluń, Bełchatów do Piotrkowa Trybunalskiego gdzie miała się łączyć z S8 od Warszawy i S12 od Radomia została poprowadzona na Łódź. Najbardziej pokręcona droga w Polsce!
ELWA
8 miesięcy temu
Ale Kaczyński ma to w czterech literach. Nie jeździ samochodem
Xyz
8 miesięcy temu
Wypadało by również dodać iż w pierwszej kolejności powstawały arterie wschód- zachód dla szybkiego transportu unia-rosja