"Mało kto dziś pamięta, jak wyglądały podróże po polskich drogach na przełomie XX i XXI wieku. Ile czasu zajmował przejazd np. z Wrocławia do Warszawy czy też Rzeszowa lub dojazd z południa Polski nad Bałtyk, lub Mazury" - pisze GDDKiA w komunikacie.
Drogowcy informują, że ze wsparciem unijnych dotacji zbudowali i zmodernizowali 5200 km dróg krajowych. Powstało 970 km autostrad oraz ponad 2930 tras ekspresowych. Wśród nich można wymienić m.in. A2 i A1, pamiętając oczywiście o koncesyjnych (wciąż) odcinkach.
"Do tego przebudowaliśmy 1300 km istniejących dróg pamiętających czasy PRL, na których koła ciężarówek wytłoczyły głębokie koleiny" - pisze GDDKiA. Sztandarowym tego przykładem jest metamorfoza tzw. gierkówki w autostradę A1.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce wciąż do dokończenia
GDDKiA przypomina, że przed wstąpieniem Polski do UE kierowcy mieli do dyspozycji blisko 720 km tras szybkiego ruchu. Teraz mają 5117,1 km, w tym 1849,2 km autostrad (ok. 465 km to odcinki koncesyjne) oraz 3267,9 km "ekspresówek".
"Korzystaliśmy głównie z jednojezdniowych dróg, przechodzących przez centra miast i przecinających miejscowości. Przez kolejne lata PRL-u dużą część autostrad stanowiły trasy, których budowę zapoczątkowano w czasach Rzeszy Niemieckiej, takie jak A4 w na Dolnym Śląsku czy A6 pod Szczecinem" - pisze GDDKiA.
Drogowcy podsumowują, że unijne dofinansowanie na polskie drogi wyniosło w sumie ok. 104 mld zł, co stanowi blisko połowę kwoty, którą Polska od 2004 r. wydała na ten cel (ok. 240 mld zł). Na tym nie koniec.
"Celem kolejnych inwestycji, realizowanych obecnie, w trakcie przetargu i planowanych na kolejne lata, jest dopięcie zakładanej sieci autostrad i dróg ekspresowych. Przypomnijmy, że ma ona liczyć ok. 7980 km, w tym ok. 2100 km autostrad. W tym roku oddamy dwa fragmenty autostrady A2 pomiędzy Mińskiem Mazowieckim i Siedlcami, a w kolejnych latach pozostałe odcinki do terminala granicznego w Koroszczynie, co niemal zakończy budowę sieci autostrad w Polsce" - zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.