Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk na początku roku zatwierdził plan poszerzenia autostrady A1 pomiędzy węzłami Włocławek Północ - Toruń Południe. Każda z jezdni ma zyskać trzeci pas ruchu. Chociaż trasa ma niespełna 10 lat, szef resortu zaznaczył, że jej rozbudowa to potrzebna inwestycja.
- Wiele odcinków obecnie istniejącej sieci dróg szybkiego ruchu wyczerpało lub w najbliższym czasie wyczerpie możliwości sprawnego przenoszenia rosnących z roku na rok potoków ruchu. Jest tak także w przypadku autostrady A1 - powiedział Adamczyk.
Bydgoski oddział GDDKiA w listopadzie ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji dla inwestycji, które będą potrzebne m.in. do uzyskania tzw. decyzji środowiskowych. Oferty można było składać do wtorku (6 grudnia).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Poszerzenie autostrady A1. Problemy już na samym starcie
Drogowców mogło zaskoczyć małe, wręcz minimalne, zainteresowanie kontraktem. A także wysokość złożonej propozycji. Do przetargu zgłosiła się jedna firma - Multiconsult Polska. Za wykonanie zlecenia zażyczyła sobie 5,466 mln zł. To o 125 proc. więcej, niż zakładał budżet zadania, opiewający na kwotę 2,415 mln zł.
GDDKiA ma teraz do wyboru rozstrzygnięcie przetargu, ale za wyższą cenę, albo unieważnienie postępowania. W tym drugim przypadku trzeba będzie jednak liczyć na to, że następnym razem uda się uzyskać lepsze oferty. Gwarancji jednak nie będzie. Poza taką, że ponowne zamówienie wydłuży przygotowania do inwestycji.
Co zrobią drogowcy? Na tę odpowiedź będziemy musieli poczekać. Julian Drob z biura prasowego GDDKiA w Bydgoszczy powiedział money.pl, że oferta jest analizowana, a decyzja zostanie podjęta po sprawdzeniu kosztorysów i tego, czy oferent spełnia warunki zamówienia.
Informację, że oferta jest analizowana, można uznać za dobry sygnał. Gdyby propozycja była poza zasięgiem GDDKiA, prawdopodobnie już by ogłoszono, że przetarg zostanie ponowiony. Byłby to jasny komunikat dla branży, że tyle zamawiający nie zapłaci.
Pół miliarda złotych nie wystarczy na poszerzenie Autostrady Bursztynowej
Inwestycja będzie polegała na rozbudowie łącznie 34,8 km A1 o trzeci pas ruchu o szerokości 3,75 m na każdej z jezdni autostrady. Poszerzenie planowane jest m.in. z myślą o planowanej drodze ekspresowej S10 od węzła Włocławek Północ do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej.
Prace przygotowawcze do inwestycji według planu mają zakończyć się w 2026 r. Szacunkowy koszt całego przedsięwzięcia to ok. 490 mln zł. Ta kwota zakłada jednak, że dokumentację uda się zlecić za ok. 2,4 mln zł, a nie 5,4 mln zł.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.