Wykonawca odcinka S19 Rzeszów Południe-Babica, konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, opracował dokumentację techniczną dla budowy, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, dzięki czemu zaczyna przenosić nową drogę ekspresową z planów na rzeczywistość. Ponad 10-kilometrowy element trasy Via Carpatia gotowy ma być w 2026 r.
Ekspresówka będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy. Standardowo, ale w tym przypadku to określenie nie do końca pasuje. "To jedna z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. Pagórkowate ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego do 100 m pod powierzchnią. Nie bez znaczenia są także skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne (flisz karpacki) występujące w miejscu planowanej inwestycji" - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Drogowcy podają, że tunel o długości 2255 m składał się będzie z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy. Warto zaznaczyć, że obecnie najdłuższy tunel drogowcy w Polsce — w ciągu POW na Ursynowie — mierzy 2355 m.
Budowa S19: wymagająca technologicznie i finansowo
Podziemną trasę na Podkarpaciu wydrąży maszyna TBM (ang. Tunnel Boring Machine) z tarczą o średnicy ok. 15 m. Tunelownica działa w ten sposób, że po wydrążeniu paru metrów jej czoło układa pierścień z kilku z łukowatych, żelbetowych części. Następnie się od niego odpycha, drąży, układa itd.
"Łączna planowana ilość pierścieni wynosi ok. 22 tys. sztuk. Na wyprodukowanie jednego pierścienia potrzeba ok. 5,6 m sześć. betonu co łącznie daje 123,2 tys. m sześć. betonu przeznaczonego na budowę konstrukcji tunelu" - wylicza GDDKiA.
Ponadto inwestycja wymagać będzie też stworzenia sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19. Nie obejdzie się bez tysięcy ton stali zbrojeniowej. A że zarówno tego surowca, jak i innych potrzebnych do budowy dróg brakuje na rynku, poziom trudności dla wykonawcy nowego odcinka szlaku Via Carpatia rośnie.
Via Carpatia: skąd dokąd?
Droga ekspresowa S19 będzie częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
Dotychczas na Podkarpaciu kierowcy korzystają z ponad 75,7 km tej trasy. Ponad 50 km jest w realizacji, a ponad 42 km — w przygotowaniu.