Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Robert Kędzierski
|
aktualizacja

Geopolityczna walka o kobalt. Cena kluczowego surowca ostro w dół

65
Podziel się:

Wartość kobaltu, kluczowego metalu dla sektora elektromobilności, spadła do najniższego poziomu od 2016 roku. Wpływ na to mają problemy gospodarcze Chin, możliwe wprowadzenie nowych ceł przez USA oraz rekordowa produkcja w ubiegłym roku. Sytuacja producentów pozostaje trudna.

Geopolityczna walka o kobalt. Cena kluczowego surowca ostro w dół
Spór o kobalt? (Flickr, images-of-elements.com, Biały Dom, images-of-elements.com)

Kobalt, metal niezbędny w produkcji wysokowydajnych baterii, obecnie przeżywa znaczący kryzys cenowy. Jego wartość spadła do około 24 tysięcy dolarów za tonę, co stanowi zaledwie jedną czwartą ceny z okresu szczytowego w 2018 roku, kiedy kosztował ponad 96 tysięcy dolarów za tonę.

Powody? Nie są zaskoczeniem. Na rynku elektromobilności obserwuje się wyraźne spowolnienie. Ograniczenie rządowych dopłat w wielu krajach spowodowało zmniejszenie zainteresowania pojazdami elektrycznymi, co bezpośrednio przekłada się na spadek popytu na kobalt.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: 15 mld zł przychodu - Polska firma podbija Europę! Krzysztof Pawiński w Biznes Klasie

Chińska dominacja na rynku

Produkcja kobaltu osiągnęła rekordowy poziom w 2024 roku. Chińska grupa CMOC wydobyła 114 165 ton tego metalu, a plany na kolejny rok zakładają wzrost do 120 tysięcy ton. Większość wydobycia koncentruje się w tzw. Miedziowym Pasie, na pograniczu Demokratycznej Republiki Konga i Zambii.

Analitycy sugerują, że chińska strategia zwiększania produkcji, mimo nadpodaży, może być celowym działaniem Pekinu. Władze chińskie dążą do zdobycia dominacji na rynku kobaltu, utrudniając jednocześnie rozwój konkurencyjnym producentom, którzy mają problemy z finansowaniem nowych inwestycji przy obecnych niskich cenach.

Globalne wyzwania rynkowe

Sytuację komplikują zapowiedzi ceł ze strony USA. Amerykańska administracja rozważa wprowadzenie nawet 25-procentowych opłat celnych, co może dodatkowo zaszkodzić branży elektromobilności i wpłynąć na dalszy spadek cen kobaltu.

Znaczenie strategiczne mają również inne surowce krytyczne w relacjach chińsko-amerykańskich. Metale ziem rzadkich, lit czy nikiel stanowią przedmiot podobnych napięć geopolitycznych. Kontrola nad tymi zasobami może determinować przyszły układ sił w globalnym przemyśle wysokich technologii.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(65)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Zbigniew H.
1 tyg. temu
Ciekawe kiedy ktoś w rządzie bek IE za sfinansowanie do elektryków przy których baterię trzeba wymienić po 5 latach a to koszt 2/3 całego samochodu nie wspominając że utylizacja tych bateria jest bardzo ale to bardzo droga i nieopłacalna. Faktycznie samochody elektryczne są najmniej ekologiczne ze wszystkich biorąc pod uwagę cały cykl ich produkcji włącznie z utylizacją nawet gdy prąd do nich w 100% wytwarzają elektrownie atomowe.
Marek Zalewsk...
1 tyg. temu
Trzaskowski traci poparcie i może nie zostać prezydentem .
Marek Zaborow...
1 tyg. temu
Po goni Węgry pod względem zadłużenia na mieszkańca .
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
B52
1 tyg. temu
Przecież Chiny z kobaltu wyciskają Afrykę jak cytrynę, napiszecie ile dzieci ginie w biedoszybach przy wydobyciu kobaltu, są zasypywane i tak zostawiane zero pomocy , napiszecie możnym tego świata ile dzieci ginie żeby powstał jeden telefon dla idioty z Chin lub Europy .
pam
1 tyg. temu
Wszystko będzie droższe na całym świecie, a obywatele będą dziadami, bo bogarym politykom zachciało się prowadzić wojny handlowe.
Kali
1 tyg. temu
No to chwila jesli cena kobaltu spada to koszt produkcji elektromobilnych urządzen rowniez jako, ze jest to jedna ze skladowych (przynajmniej w tym zakresie) takze spowolnienie w tym sektorze raczej nie wynika z tego - tylko co najwyzej z nasycenia rynku lub innych czynnikow.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (65)
Jgfff
1 tyg. temu
Coraz lepiej idzie odzysk litu kobaltu, neodymu itp. Nawet nie z powodu eko tylko to soę zwyczajnie opłaca. Chiny zawaliły świat telefonami, bateriami, powerbankami, akumulatorami, teraz jeszcze auta elektryczne dochodzą. Coraz więcej tego trafia do przetworzenia i zostaje ponownie zagospodarowane.
elektryk
1 tyg. temu
Jestem gorącym zwolennikiem transformacji energetycznej. Ale muszę przyznać że elektryki w Polsce to są niestety auta na węgiel.
Witold
1 tyg. temu
Nie umiesz obserwować tego co się dzieje tylko powtarzasz to co klepią przeciwnicy samochodów elektrycznych . Elektryki jeżdżą już ponad 10 lat po drogach i żaden właściciel nie wymieniał baterii , w każdej fabryce jest mnóstwo wózków widłowych elektrycznych mają super pojemność bardzo szybko się ładują , tam gdzie ja pracuję są 4 ponad 10 letnie ciągle na fabrycznych bateriach tak samo wydajne. Po prostu większość ludzi do których i Ty się zaliczasz tak reaguje na zmiany , Kopernika też o mały włos nie spalono na stosie za odkrycie że to ziemia kręci się wokół słońca , świat idzie naprzód i należy się z tym pogodzić. Miłego dnia , pozdrawiam wszystkich obawiających się zmian.
Marek Zaborow...
1 tyg. temu
Po goni Węgry pod względem zadłużenia na mieszkańca .
Marek Zalewsk...
1 tyg. temu
Trzaskowski traci poparcie i może nie zostać prezydentem .
...
Następna strona