Komisja Europejska zarzuciła gigantowi cyfrowemu, że poprzez powiązanie Facebooka i Marketplace uzyskał on w sposób nieuczciwy przewagę rynkową. Użytkownicy Facebooka mają automatyczny dostęp do Marketplace i to - zdaniem Komisji - może wpływać na ograniczenie konkurencji na rynku ogłoszeń i platform sprzedażowych. KE podkreśla, że konkurencja - nie dysponując takim zasięgiem - może zostać częściowo wykluczona z rynku.
KE oskarżyła Meta również o nieuczciwe praktyki polegające na jednostronnym narzucaniu niekorzystnych warunków handlowych innym operatorom platform sprzedażowych. Utrzymywanie uprzywilejowanej pozycji pozwalało Mecie na wykorzystywanie danych reklamodawców na swoją korzyść bez możliwości równych szans dla innych firm. – Meta naruszyła przepisy antymonopolowe UE, co wymaga natychmiastowego zaprzestania takich praktyk – podkreśliła komisarz Margrethe Vestager.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Meta z potężną karą od KE. "Efekt odstraszający"
Meta została ukarana przez KE grzywną w wysokości 797,72 mln euro. Komisja wzięła pod uwagę całkowity obrót firmy, aby "zapewnić wystarczający efekt odstraszający dla firmy o tak znaczących zasobach". Firma zadeklarowała w czwartek, że odwoła się tej decyzji KE.
Werdykt Komisji Europejskiej jest kolejnym przypomnieniem dla gigantów technologicznych. Wymaga się od nich przestrzegania przepisów antymonopolowych, które nie zabraniają dominacji rynkowej, lecz zarazem wymagają odpowiedzialności za stosowane praktyki wobec konkurencji.