Rząd podczas posiedzenia przyjął również nowelizację uchwały dotyczącej finansowania międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym. Ta decyzja została podjęta w odpowiedzi na szok inflacyjny i energetyczny, który miał miejsce w wyniku pandemii i ataku Rosji na Ukrainę. Jak wyjaśniono, dotychczasowa kwota rekompensaty dla PKP Intercity nie pokrywa całkowitego deficytu kolejowych międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów pasażerskich.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wyższa rekompensata dla PKP Intercity
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, cytowany w komunikacie resortu infrastruktury, zauważył, że brak dodatkowego wsparcia finansowego mógłby znacząco wpłynąć na ograniczenie liczby kolejowych połączeń międzymiastowych. To z kolei mogłoby przyczynić się do wzrostu problemów z wykluczeniem komunikacyjnym w transporcie kolejowym.
Pod koniec 2020 r. Ministerstwo Infrastruktury podpisało z PKP Intercity umowę ramową na świadczenie usług publicznych w transporcie kolejowym w zakresie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich. Wartość tej umowy wyniosła 21 mld 91 mln 224 tys. zł.
Umowa ta, zwana PSC (z ang. Public Service Contract), zakłada świadczenie przez PKP Intercity usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich w latach 2021-2030. Głównym celem umowy jest zwiększenie udziału transportu kolejowego w rynku przewozów pasażerskich i dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego.
Dzięki tej umowie, liczba połączeń kolejowych uruchamianych rocznie przez PKP Intercity ma wzrosnąć. W 2021 r. było to 120 tys. pociągów, a prognozy na 2030 r. mówią o ponad 196 tys. pociągów.