Grozi nam fala odwołanych lotów. Wiemy, dokąd na pewno będzie można polecieć
21
Podziel się:
Pojawiła się lista przewoźników i tras lotniczych, które będą obsługiwane po 1 maja tego roku, gdyby nie doszło do porozumienia PAŻP z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego.
Zgodnie z opublikowanym w poniedziałek rozporządzeniem Rady Ministrów ws. ograniczeń w ruchu lotniczym, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) obwieścił listę tras lotniczych i przewoźników obsługiwanych po 1 maja br., gdyby nie doszło do porozumienia z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego. Na liście znalazły się 32 trasy oraz 11 przewoźników.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Piotrem Soroczyńskim
Lista przewoźników i tras lotniczych po 1 maja
Zgodnie z nim PLL LOT poleci do: Londynu Heathrow, Nowego Jorku, Chicago, Brukseli, Toronto, Incheon, Rzeszowa, Tel Awiwu, Oslo, Kopenhagi, Budapesztu, Wilna, Pragi, Bukaresztu, Düsseldorfu, Barcelony, Berlina, Tbilisi, Szczecina-Goleniów.
Wizz Air będzie zaś obsługiwał trasy do Londynu - Luton, Rzymu.
Ryanair poleci natomiast do Londynu - Stansted, Dublina.
Deutsche Lufthansa ma latać do Frankfurtu, Monachium, Air France do Paryża, Turkish Airlines natomiast do Stambułu, a KLM do Amsterdam, ponadto Emirates do Dubaj, Austrian Airlines do Wiednia, Swiss do Zurichu oraz TAP Air Portugal do Lizbony.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Pracuję w PAŻP od ponad 30 lat i dokładnie znam sytuację, która panuje w tej firmie. Większość komentarzy tu zamieszczonych jest pisana przez ludzi, którzy nie mają żadnego pojęcia o tym o czym zabierają głos, więc może moja opinia trochę wam naświetli sytuację.
Spór między kontrolerami a zarządem toczy się rzeczywiście o zarobki, kontrolerzy żądają powrotu do swoich zarobków z roku 2018 i 2019, kiedy to zarabiali po 100 000 zł miesięcznie i np. w 2018 r było 17 kontrolerów, którzy zarobili ponad milion złotych ( mówiono o tym nawet w naszym Sejmie ). W wielu przypadkach były to najwyższe zarobki wśród kontrolerów w całej Europie, przy wielokrotnie mniejszym ruchu lotniczym niż np. w Niemczech czy Wielkiej Brytanii. W 2020 r z powodu pandemii ruch lotniczy został właściwie zastopowany, podobnie było w 2021 r, spadły dochody PAŻP, więc zarząd wprowadził nowe regulaminy płac, które ograniczały zarobki i to wszystkim pracownikom firmy, a nie tylko kontrolerom. Teraz pomimo tak znacznego spadku ruchu lotniczego, kontrolerzy żądają powrotu do tamtych zarobków.
Musicie zrozumieć też, że kontrolerzy to bardzo specyficzna grupa zawodowa. Jest to tak naprawdę klan rodzinny, podczas naborów do tego zawodu przyjmowane są do pracy TYLKO i WYŁĄCZNIE dzieci aktualnych kontrolerów. Nie jest tu wymagane żadne wykształcenie, wystarczy liceum i znikoma znajomość angielskiego, natomiast decydujący jest właśnie sposób przeprowadzenia tego naboru. Przychodzące na egzamin ( prowadzony przez byłych kontrolerów ) dzieci kontrolerów dokładnie znają wszystkie pytania i prawidłowe odpowiedzi na nie, więc normalni chętni tacy z ulicy nie mają żadnych szans, aby tu się dostać, nabór jest robiony tylko po to, aby zachować pozory, a potem ci udzielający wywiadów działacze związkowi argumentują, że to zawód dla wybranych, bo tylko 3 % chętnych dostaje tą pracę :):) . Notorycznie zbyt mała liczba kontrolerów jest im bardzo na rękę, bo przy ich nominale czasu pracy wynoszącym 136 godzin mają więcej godzin nadliczbowych, a właśnie te nadliczbowe stanowią większość wynagrodzenia. To jest dosłownie jakaś totalna patologia trwająca od dziesiątek lat, ci ludzie czują się jakąś wybraną kastą ( nie będę tu wymieniał wszystkich przywilejów które posiadają , bo byście się za głowę złapali, że to niemożliwe ), a wszyscy kolejni prezesi i dyrektorzy tej firmy, którzy chcą tą sytuację naprawić są po szantażu kontrolerów po prostu wywalani z pracy tak jak teraz p. Janiszewski ( też zresztą kontroler ). Miałem nadzieję, że tym razem trochę ich przykrócą, ale widzę, że nic z tego, przyszła kolejna znajoma królika z zadaniem finansowego ułagodzenia kontrolerów, a dług tej firmy przekracza już 700 milinów złotych.
Ello
3 lata temu
Pamiętajcie proszę, że sprawa nie zaczęła sie od epidemii, ale od afery z materacami i spaniem na służbie.
zwykłyRP
3 lata temu
W Polsce kontroler lotu zarabia najwięcej w Europie. Stawka godzinowa wynosi nawet 120 ... dolarów za godzinę. A już przeliczenie średnich zarobków kontrolerów względem średniego wynagrodzenia w kraju pozostawia w tyle najbogatsze tuzy tego kontynentu i nie tylko. Niestety doprowadzono do tego, że dostęp do tego zawodu jest ściśle reglamentowany przez ... samych zainteresowanych niezbyt dużą konkurencją. I mimo wielu chętnych nie pozwolono by za dużo ludzi w tym kraju posiadło takie umiejętności. A teraz jest to wykorzystywane jako szantaż : nie ma ludzi z odpowiednimi kwalifikacjami to można wymusić na pracodawcy absurdalne podwyżki. O ile jestem przeciw obecnej władzy całym sobą, to w tym wypadku nie widzę walki poszkodowanych przez nią pracowników, ale widzę zwykłą batalię napędzaną pazernością. Jakby ta praca nie była ważna, odpowiedzialna, ciężka to postulowane średnio ponad 80 tysięcy złotych za miesiąc jest zwykłą chciwością. I mówienie związkowców, że tu chodzi o bezpieczeństwo a nie o finanse jest zwykłą ściemą. Tym bardziej że ruch lotniczy jest mniejszy niż przed pandemią.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (21)
ZK590
3 lata temu
z jednej strony głodne dzieci z całą serią zapomóg+ z z drugiej problemy z wyborami przewoźników i kierunków wczasów.
Może by tak zorientować się na wybór pracy aby odciążyć podatników od sponsorowania tych co się im wszystko należy oprócz pracy.
Stać cię na wczasy to nie wyciągaj rąk po cudze pieniądze.
Sara
3 lata temu
W Hiszpani koniec strajków kontrolerów lotniczych. Obowiązują kontrakty wojskowe.
ekonomistka
3 lata temu
Nie mam prawa wypowiadać się w kwestii pracy kontrolerów bo nie pracuję na wieży i nie mam o tym pojęcia. Ale wiem jedno: kardiochirurg, neurochirurg, transplantolog to zawody wymagające wielkiej precyzji (operacje trwają po kilkanaście godzin!!!), zaangażowania, wieloletniego doświadczenia, ogromu nauki i odporności na stres. Ja jestem tylko ekonomistą. Rozliczam podatki wielu grupom zawodowym. I nie spotkałam się z przypadkiem aby w 2016 ktoś na miesiąc zarabiał 100 tys (poza spółkami, ale to nie są osoby fizyczne) Może czas zweryfikować pewne priorytety? Bo gdzie wy wydacie te ogromne pieniąchy
ekonomistka
3 lata temu
No do Rzeszowa obowiązkowo...zwłaszcza prywatne taksówkoloty Kuchcińskiego i jego rodziny
Monia
3 lata temu
Niech przejmie kontrole ruchu lotniczego wojsko..wyszkola odpowiednia kadre w ciagu dwoch lat..pozbeda sie kasty i pociotkow..wiem ze powinni byc dobrze wynagradzani ale bez przesady