Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Robert Kędzierski
Robert Kędzierski
|

Hotel zażądał 9000 zł dopłaty. "Usłyszeliśmy, że wesele możemy mieć w remizie"

24
Podziel się:

Ta historia bulwersuje. Rok temu hotel, w którym miało odbyć się wesele, zażądał od ojca panny młodej dopłaty. I to trzy dni przed uroczystością. W sprawie zapadł wyrok. A my poznaliśmy kulisy sprawy.

Hotel zażądał 9000 zł dopłaty. "Usłyszeliśmy, że wesele możemy mieć w remizie"
9 tys. zł dopłaty na 90 godzin przed weselem. Jest finał sporu (Adobe Stock, Wollwerth Imagery)

Kilka dni temu media obiegła historia pana Michała, którego rok temu spotkała niemiła sytuacja związana ze ślubem córki. Krakowski Grand Hotel, w którym organizowane było wesele, zażądał dopłaty. I to sporej, bo wynoszącej 9000 . Powodem miała być inflacja. Mężczyznę oburzyło jednak nie samo roszczenie, co sposób załatwienia sprawy.

Hotel, jak opisywał portal "Subiektywnie o Finansach", żądanie wystosował zaledwie 90 godzin przed uroczystością. Mężczyzna zapłacił, bo usłyszał, że jeżeli tego nie zrobi, drzwi hotelu zostaną zamknięte, a wesela nie będzie.

Kiedy o żądaniu hotelu dowiedziała się moja córka, to popłynęły jej łzy. Ona się naprawdę przestraszyła, że jej wesele zostanie odwołane. A przecież to miał być jej dzień, miała się czuć komfortowo - mówi pan Michał w rozmowie z money.pl.

Wylicza też, że umowa podstawowa opiewała na 37 tys. zł. - Ale zamawialiśmy w hotelu też inne usługi: otwarty bar, pokoje dla gości. Finalnie zapłaciliśmy ok. 80 tys. zł. Cena była dobra, miejsce też - tłumaczy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Dlaczego studio z Litwy, pracujące dla Atari, przywozi 50 pracowników na konferencję do Poznania?

Jest nieprawomocny wyrok

Ostatecznie wesele się odbyło, ale sprawa się na tym nie zakończyła. Panna młoda złożyła pozew. W ostatnich dniach sierpnia w sprawie zapadł nieprawomocny wyrok. Sąd nakazał hotelowi zwrócenie dopłaconych 9000 zł wraz z odsetkami.

W rozmowie z money.pl pan Michał przyznaje, że takiego rozstrzygnięcia się spodziewał. - Ja nie miałem wątpliwości, że działanie hotelu jest niezgodne z prawem. Sama forma zażądania od nas dodatkowych pieniędzy była naganna. Po pierwsze wezwano nas do dopłaty trzy dni przed weselem, po drugie straszono, że drzwi dla naszych gości będą zamknięte. Wiedzieli, że nie będziemy mieli wyjścia, wielu gości zmieniło swoje plany, zarezerwowało bilety, by przylecieć z zagranicy - opowiada.

Usłyszeliśmy też, że jeżeli nie zapłacimy, to oni zrobią cesję tej umowy. I wesele możemy mieć w jakiejś remizie pod Krakowem. I dlatego właśnie forma zażądania tej dopłaty była dla mnie nie do przyjęcia.

Odwiedzali hotel, dopłaty nikt nie żądał

Ojciec panny młodej twierdzi, że próbował uniknąć drogi sądowej. - Przekonywałem hotel, że postępują nieuczciwie, a ja będę zmuszony pójść do sądu. Byłem też pewien, że wygram. Było dla mnie jasne, że umowa nie zawiera klauzuli, która pozwoliłaby zmienić ceny z uwagi na inflację - zaznacza.

Mężczyzna podkreśla też, że hotel wielokrotnie mógł poruszyć kwestię dopłaty "inflacyjnej". Ale tego - niemal do samego końca - nie zrobił.

Dziwię się też, dlaczego hotel tak długo zwlekał ze swoim żądaniem. Było sto okazji, by od nas tych pieniędzy zażądać. Odwiedzaliśmy hotel niezliczoną ilość razy i ta kwestia nigdy się nie pojawiła.

Wyjaśnił też, że w hotelu był wielokrotnie i nic nie zwiastowało problemów. - To nie jest tak, że to my zawarliśmy umowę w 2018 r., tylko zostaliśmy stroną w ramach cesji. Ja i moja córka, panna młoda, obecnie mieszkamy w Warszawie, ale pochodzimy z Krakowa, jak większość naszych znajomych. Do Krakowa przyjeżdżaliśmy wielokrotnie, chociażby w celu degustacji menu. Zaoferowano nam nawet jego zmianę, bo jedno ze spotkań wcześniej odwołano z uwagi na chorobę kucharza. Ale o dopłacie nikt nie mówił - podkreśla mężczyzna.

- Tu naprawdę nie chodzi o pieniądze, a o formę. O to, że nie może być tak, że jedna strona umowy nagle uznaje, że ona jest dla niej niekorzystna. I ogłasza, że zmienia cenę. O takiej zmianie mógłby zadecydować sąd - ocenia.

Adwokat: Hotel nie miał prawa jednostronnie zmienić umowy

Czy z wyroku, który zapadł w sierpniu, jakąś lekcję mogą wyciągnąć inne osoby, które znajdą się w podobnej sytuacji? Sedno orzeczenia wyjaśnia w rozmowie z money.pl Ewelina Krzyżańska, adwokat reprezentująca córkę pana Michała. Podkreśliła przy tym, że wyrok nie jest prawomocny, a hotel złożył wniosek o sporządzenie na piśmie uzasadnienia wyroku.

- Sąd orzekający w sprawie uznał, że państwo młodzi nie byli zobowiązani do dopłaty. Jednostronne oświadczenie woli jednej ze stron (hotelu - przyp. red.) nie może, zgodnie przepisami kodeksu cywilnego, zmieniać treści umowy - tłumaczy adwokat. - W umowie narzeczonych z hotelem ustalono, że wszystkie zmiany powinny być dokonywane na piśmie, w drodze dwustronnego porozumienia - dodaje.

Treść art. 3571 k.c, na który błędnie powoływał się hotel, jest oczywista. Hotel nie mógł jednostronnie zmienić treści umowy, aby podnieść cenę usługi. Musiałby wytoczyć osobne powództwo i domagać się, aby to sąd dokonał takiej zmiany - wyjaśnia.

Ewelina Krzyżańska podkreśla, że najprostszą drogą rozwiązania tej sprawy byłoby wcześniejsze negocjowanie treści umowy z narzeczonymi - z odpowiednim wyprzedzeniem, pozwalającym podjąć decyzję - zgromadzić dodatkowe środki, ewentualnie wybrać inny lokal na organizację wesela. - Z pewnością takiego czasu nie mieli moi klienci - stwierdza.

Panna młoda to konsument

Podkreśla też, że hotel jest profesjonalistą, a narzeczeni są konsumentami. - To hotel zatem powinien zabezpieczyć swoje interesy poprzez aktualizowanie stawek za zorganizowanie wesela w drodze dwustronnego porozumienia, dając też drugiej stronie czas na odpowiednią reakcję, a nie zaskakiwać ich jednostronnymi zmianami na kilka dni przed wykonaniem usługi - tłumaczy.

- Takie zachowanie zostało ocenione przez sąd w ustnym uzasadnieniu wyroku jako stosowanie nieuczciwych praktyk polegających na uspakajaniu klienta atrakcyjną ceną usługi, a następnie podwyższaniem wynagrodzenia na kilka dni przed imprezą, gdy klienci są w sytuacji podbramkowej - podsumowuje.

Redakcja money.pl zwróciła się z prośbą o komentarz do hotelu i zarządzającej nim spółki. Gdy otrzymamy odpowiedź, tekst zostanie zaktualizowany.

Robert Kędzierski, dziennikarz money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(24)
WYRÓŻNIONE
Leon
rok temu
Ten cwaniaczek menadżer który takimi zagraniami stawia ludzi w takiej sytuacji powinien za to beknąć kasa 9tys z wlasnej kieszeni.Ciekaw jestem ile par postawili w takiej sytuacji Zenada i wstyd
Jajeczko
rok temu
Krakowski Grand Hotel. No to się wylansowali, patałachy. Gratulacje i brawa dla pomysłodawcy podwyżki. Dać mu 9000 zł premii. Żenada do kwadratu.
Xyz
rok temu
Zawsze nocowałem w tym hotelu gdy odwiedzałem rodzine w KRK, lub załatwiałem sprawy zawodowe. Widząc takie podjęliście do klienta, następnym razem omijam ten hotel szerokim łukiem
NAJNOWSZE KOMENTARZE (24)
Pedro
rok temu
nie bójcie się i nie żałujcie. Bo, jak każdy prawnik mawia, wesele to start procesu rozwodowego. Tak się kończy dziś przed upływem 5-7 lat, ponad połowa z zawartych ślubów. Impreza rozwodowa będzie tańsza, gości mniej, wystrojenie mniej nabzdyczone - ale atmosfera i zabawa może być nawet lepsza jak na weselu.
danny
rok temu
Grand Hotel Kraków
Hmm
rok temu
A nazwa hotelu?
Refleksja
rok temu
Hotel zatrudnia ludzi. Ludzie patrzą co robi władza... reszta pozostaje milczeniem...
ghdfhgdfhd
rok temu
w styczniu wyjazd na 10 dni do wietnamu kosztowal mnie 8.000pln, w maju wyjazd na 10 dni do meksyku kosztowal mnie 9.000pln. za miesiac lece na 2 tyg do australii i budzet zamknie sie w ok 11.000 pln. czyli 3 fajne wyjazdy w roku to dla mnie koszt niecale 30 tys pln. ja wiem ze ludzie maja rozne potrzeby, ale zamiast placic 80 tys pln za 10 godzinna impreze, ja wolalbym za taka kwote przez 3 lata, 3x w roku, robic sobie takie wyjazdy.
...
Następna strona