Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Robert Kędzierski
|
aktualizacja

Hurtownia Gordon składa wniosek o upadłość. W branży motoryzacyjnej rosną długi

328
Podziel się:

Jedna z największych sieci hurtowni motoryzacyjnych w Polsce złożyła wniosek o upadłość. Hurtownia Gordon, posiadająca 150 placówek w kraju i zatrudniająca setki pracowników, zmaga się z poważnymi problemami finansowymi. Sprawa trafiła do sądu w Bydgoszczy.

Hurtownia Gordon składa wniosek o upadłość. W branży motoryzacyjnej rosną długi
Hurtownia Gordon złożyła wniosek do sądu (Materiały prasowe, Gordon.com.pl)

Jak informuje "Gazeta Pomorska", do Sądu Rejonowego w Bydgoszczy wpłynął wniosek o ogłoszenie upadłości Hurtowni Motoryzacyjnej Gordon. Firma z siedzibą w Zamościu pod Bydgoszczą zatrudnia obecnie około 100 osób, choć jeszcze niedawno liczba pracowników przekraczała 200.

Założona w 1991 roku przez Jacka Gordona hurtownia rozwinęła się w znaczącą sieć dystrybucyjną. Firma dysponuje 35 tysiącami metrów kwadratowych powierzchni magazynowej i obsługuje ponad 150 tysięcy klientów. Przedsiębiorstwo prowadzi również działalność eksportową, dostarczając produkty do krajów takich jak Niemcy, państwa bałtyckie, Finlandia, Czechy i Słowacja.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Poranne pasmo Wirtualnej Polski, wydanie 29.01

Narastające problemy

Trudności finansowe firmy nie są nowym zjawiskiem. W 2020 roku UOKiK rozpoczął postępowanie wobec hurtowni w związku z zatorami płatniczymi. W 2024 roku nałożył na przedsiębiorstwo karę przekraczającą 1,3 mln złotych. Sytuację komplikował również konflikt między współwłaścicielami, który w 2023 roku doprowadził do interwencji policji w centrali firmy.

Pracownicy przedsiębiorstwa od dłuższego czasu obserwowali pogarszającą się sytuację.

Teraz chodzimy do pracy, ale nie mamy co robić i nikt nie wie, co będzie dalej - mówi gazecie jeden z zatrudnionych, prosząc o zachowanie anonimowości.

Zgodnie z najnowszym raportem Krajowego Rejestru Długów zadłużenie sektora motoryzacyjnego w Polsce osiągnęło poziom 422 mln złotych, co oznacza wzrost o 15,5 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Problem zadłużenia dotyka głównie jednoosobowych działalności gospodarczych.

Branża motoryzacyjna ma problem z zadłużeniem

W rejestrze KRD widnieje obecnie 12,5 tys. podmiotów z branży motoryzacyjnej. Największy udział w zadłużeniu mają przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, którzy odpowiadają za 59 proc. wszystkich zobowiązań. Spośród zadłużonych firm największe problemy finansowe dotykają sprzedawców samochodów, generujących 41 proc. długów, oraz warsztatów naprawczych z 32 proc. udziałem w całkowitym zadłużeniu.

Raport KRD wskazuje na niepokojące zjawiska w obszarze płynności finansowej. W ciągu ostatniego roku o 11 proc. zmalała liczba firm z najwyższym scoringiem płatniczym, podczas gdy grupa podmiotów o najniższej wiarygodności powiększyła się o prawie 6 proc. Mimo to, 86 proc. przedsiębiorstw motoryzacyjnych wciąż utrzymuje wysoką lub bardzo wysoką zdolność do terminowego regulowania zobowiązań.

Największe trudności z regulowaniem należności występują w województwach mazowieckim, śląskim i małopolskim. Sektor finansowy, obejmujący banki, ubezpieczycieli i firmy leasingowe, oczekuje na spłatę aż 318 mln złotych od firm motoryzacyjnych. Przedsiębiorstwa handlowe starają się odzyskać 32 mln złotych, a firmy energetyczne i wypożyczalnie pojazdów po 16 mln złotych.

Przyczyny problemów finansowych

Szczególnie trudna sytuacja dotyka warsztaty zajmujące się naprawami powypadkowymi. Głównym powodem ich problemów są wydłużone terminy płatności za obsługę szkód komunikacyjnych. Dodatkowo, opóźnienia w regulowaniu należności przez klientów flotowych negatywnie wpływają na stabilność finansową tych przedsiębiorstw.

Analitycy zwracają uwagę, że aż 75 proc. nierzetelnych płatników w branży motoryzacyjnej to jednoosobowe działalności gospodarcze. Eksperci sugerują, że przedsiębiorcy powinni wprowadzić systematyczny monitoring należności, co pozwoliłoby na lepszą kontrolę terminowości wpłat od kontrahentów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
motoryzacja
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(328)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
FOLWARKZWIERZ...
11 godz. temu
Firmy padają,ale PKB rośnie .Inflacja "EMERYCKA" ???? wynosi 3 % ???? Nowy cud Tuska i jego nowego prezesa GUS-u.
oszukany
11 godz. temu
Niebawem wszystko upadnie i nie będzie czego zbierać. Wiec czym szybciej pogonimy ich to będzie lepiej. Jestem młodym człowiekiem głosowałem na nich a teraz jestem bez pracy. Teraz na wyborach mojego głosu nie beda mieli. KONIEC!!!!!!
Janusz G.
11 godz. temu
Kolejne 150 konkretów Tuska. A w każdym z nich pewnie przynajmniej kilkadziesiąt mniejszych konkrecików
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Zadziwionyy
11 godz. temu
Jak można zbankrutować na handlu częściami ? No jak? To raczej konflikt właścicieli
Szok
11 godz. temu
No co wy? Przecież teraz jest propaganda, że gospodarka przyspieszyła!!!
Kovalsky
13 godz. temu
życie na kredycie
NAJNOWSZE KOMENTARZE (328)
POKO
20 min. temu
Jak to! Doncio przecież dzisiaj chwalił się na X wielkimi osiągnięciami gospodarczymi swojego neo rządu!
Smakosz z Jag...
23 min. temu
Jeszcze rok pod rządami Chyżego i Polska bankrutem.
TfuuuuPol
36 min. temu
kara na pewno poprawi płynnosc finansową a na pewno utrzyma zatrudnionych w pracy nie wspominając o wplywach do budzetu z dzialalnosci ;) Niesamowite ze istnieją pajace które potrafią piłować gałąz na ktorej siedzą XD
taki
47 min. temu
A potem piniedzy niema i niebedzie ,pamietne slowa.
maciey33
49 min. temu
Firma upadła wyłącznie z winy właścicieli. Powstał konflikt między mężem i żoną o zarządzanie firmą. Zamiast się dogadać i podzielić to woleli pójść na wojnę i wykończyć firmę. Żaden Tusk ani system nie jest temu winien ...Życie ...
...
Następna strona