Iga Świątek od maja 2021 do maja 2022 r. zarobiła na korcie 5,6 mln dol. - wynika z danych portalu Sportico. To największa kwota (w ciągu analizowanych 12 miesięcy) wśród wszystkich sportsmenek bez podziału na dyscyplinę sportu. Druga w tej kategorii jest inna tenisistka - Ashleigh Barty (5,1 mln dol.), a trzecia - golfistka z Korei Południowej Jin Young Ko (3,6 mln dol.).
Na koniec 2022 r. Polka może jeszcze umocnić się na prowadzeniu. Od końca maja, gdy kończy się analiza Sportico, Świątek wygrała dwa wielkoszlemowe turnieje French Open i US Open. Tylko w tym roku kalendarzowym zarobiła na korcie 9,4 mln dol., a w całej karierze ponad 14,2 mln dol.
Agnieszka Radwańska, która zakończyła karierę w 2018 r., zyskała na kortach prawie 28 mln dol.
Osaka i Williams na marketingowym szczycie
Jeśli weźmiemy pod uwagę wpływy ze sponsoringu i reklam, Iga Świątek w rankingu Sportico spada na siódme miejsce. 21-letnia tenisistka zyskała dodatkowe 2,4 mln dol. dzięki umowom sponsorskim, co daje łączną kwotę 8,1 mln dol. Polka współpracuje z firmami takimi jak: Asics, Red Bull, Lexus i Rolex.
Na szczycie znajdują się inne tenisistki - Naomi Osaka i Serena Williams. Z powodu kontuzji obie zawodniczki w tym roku rozegrały tylko 30 meczów, ale ich siła reklamowa nadal jest nie do przecenienia.
W ciągu 12 miesięcy od maja 2021 r. Japonka Naomi Osaka zarobiła łącznie 53,2 mln dol., z czego na korcie jedyne 1,2 mln dol. Podobnie jest w przypadku Williams (35,3 mln dol., w tym 300 tys. dol. na korcie). Trzecia jest kolejna tenisistka Emma Raducanu (26,2 mln dol., 3,2 mln dol. za wyniki uzyskane w turniejach).
Tuż za podium uplasowała się Eileen Gu, amerykańsko-chińska narciarka dowolna specjalizująca się w konkurencjach slopestyle, half-pipe oraz big air. Gu za wyniki w zawodach zainkasowała 100 tys. dol. Zdecydowanie większa kwota (23 mln dol.) to wpływy z kontraktów reklamowych.
Piąta na liście jest gimnastyczka Simone Biles (38 tys. dol. za wyniki sportowe i 9 mln dol. z reklam), a szósta wspomniana już golfistka Jin Young Ko, która zarobiła z reklam 4,7 mln dol.
Świątek jest siódma, a kolejne trzy miejsca również należą do tenisistek - Coco Gauff (7,7 mln dol., z czego 6 mln dol. ze sponsoringu), Ashleigh Barty (7,6 mln dol. - sponsoring to 2,5 mln dol.) i Leylah Fernandez (7,6 mln dol. - reklamy dały 4,5 mln dol.).
Czołową piętnastkę zamykają: piłkarki Alex Morgan i Megan Rapinoe (obie łącznie po 5,9 mln dol., z czego 5,5 mln dol. to reklamy), golfistka Nelly Korda (5,7 mln dol., z czego sponsoring wyniósł 4 mln dol.), tenisistka Garbine Muguruza (5,7 mln dol., reklamy to 3,5 mln dol.) i znów golfistka Lexi Thompson (5,5 mln dol., 4 mln dol. to sponsoring).
Świątek dogoni Lewandowskiego?
Robert Lewandowski przez kilka sezonów w Borussii Dortmund i Bayernie Monachium zarobił ponad 139 mln euro (po uwzględnieniu inflacji) - wynika z danych serwisu capology.com przedstawiającego wysokość kontraktów piłkarzy. Do tego należy doliczyć zarobki z Barcelony.
Kapitan reprezentacji Polski zarabia tygodniowo w "Dumie Katalonii" ponad 400 tys. euro. Roczny kontrakt opiewa na ponad 20,8 mln euro. Jeśli Lewandowski wypełni kontrakt z katalońskim gigantem, to wzbogaci się w sumie o dodatkowe 83 mln euro.
Do tego należy doliczyć wpływy z reklam. "Forbes" oszacował, że te w 2021 r. wyniosły one 7 mln dol.
Świątek do całkowitych zarobków Lewandowskiego jeszcze dużo brakuje, ale biorąc pod uwagę jej znakomitą formę oraz rozpoznawalność - już wkrótce tenisistka może dołączyć do najlepiej zarabiających we wpływach z reklam. I tym samym dogonić, a może nawet i przegonić Lewandowskiego.
Piotr Bera, dziennikarz money.pl