Popularna w Polsce szwedzka sieć marketów Ikea wprowadza od stycznia 2020 dla swoich pracowników dodatkowy urlop ojcowski na dzieci urodzone po tej dacie.
Każdy tata będzie miał do dyspozycji dodatkowe 4 tygodnie pełnopłatnego urlopu, który można wykorzystać w całości, bądź w podziale dwa razy po 2 tygodnie. Ze świadczenia można skorzystać w dowolnie wybranym przez siebie momencie, jednak nie później niż do 18 miesiąca po narodzinach dziecka.
To dodatkowy miesiąc, gdyż państwo umożliwia ojcom wybranie 2 tygodni z tytułu tzw. tacierzyńskiego. Jak zauważa Ikea, obecny system sprawia, że mężczyźni jedynie sporadycznie decydują się na opiekę nad dzieciakiem. Zgodnie z polskim prawem rodzice mają łącznie do wykorzystania 52 tygodnie na opiekę nad dzieckiem, z czego 20 tygodni to urlop macierzyński, a pozostałe 32 tygodnie to urlop rodzicielski. Ten drugi jest do podziału między rodziców. Jednak zaledwie 6 tygodni urlopu rodzicielskiego jest pełnopłatnych (100 proc.), a pozostałe są płatne tylko w 60 proc. Dlatego, w przypadku, gdy to ojciec jest głównym żywicielem rodziny lub zarabia więcej, zazwyczaj nie korzysta on z tej możliwości - wskazuje Ikea.
Podaje również badania, zgodnie z którymi, to 94 proc. kobiet zostaje z dzieckiem w domu, a tylko 6 proc. mężczyzn decyduje się na taką opiekę.
Choć to się zmienia. Coraz więcej mężczyzn chce brać czynny udział w jego wychowywaniu. Od stycznia do września tego roku 150,3 tys. ojców, czyli o 2,4 tys. więcej niż w roku 2018, wykorzystało przysługujący im urlop ojcowski.
"Ikea wierzy, że równość leży u podstaw praw człowieka. Kwestia ta ściśle powiązana jest również z rodzicielstwem. Każdy rodzic powinien mieć równą szansę spędzenia z dzieckiem najważniejszych chwil życia. Zmiana podejścia do urlopów rodzicielskich jest niezbędna, aby zapewnić jednakowe możliwości i pozytywne zmiany w społeczeństwie. W przyszłości może skutkować to zrównoważonym podejściem do pełnienia ról opiekuńczych w rodzinie" - czytamy w uzasadnieniu.
- Jesteśmy dumni, że jako jedni z pierwszych w Polsce wprowadzamy płatny miesiąc urlopu ojcowskiego. Chcemy wspierać różne grupy naszych pracowników, w tym rodziców, aby łatwiej było im pogodzić pracę z rolą rodzica, sposobem wychowania oraz opieką nad dzieckiem – mówi Michał Pióro, dyrektor ds. zarządzania ludźmi i kultury organizacji i dodaje – Wierzymy, że to rozwiązanie pozwoli budować wspierające środowisko pracy oparte na poczuciu wspólnoty, różnorodności i włączaniu.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl