Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MondayNews
|
aktualizacja

Indeks Cen. Największy wzrost zanotowały margaryna i mąka. Zdrożał też cukier

27
Podziel się:

Jak wynika z ogólnopolskiego monitoringu blisko 30 tys. cen ze stycznia tego i ubiegłego roku, największy wzrost odnotowały Produkty sypkie – 10,4%. Potem były tzw. Inne produkty – 7,5%, a za nimi znalazła się Chemia gospodarcza – 6,1%. Natomiast liderem spadków okazało się Pieczywo – 8,2%. Następny był Nabiał – 7,2% i Warzywa – 7%. Z poszczególnych produktów najmocniej zdrożała margaryna – o 38%, a także mąka – o przeszło 20%. Dalej był cukier z wynikiem powyżej 17%. Z kolei najbardziej potaniły ziemniaki – o 34%. Ceny cebuli zmalały o ponad 28%, a kapusty – o 24%.

Indeks Cen. Największy wzrost zanotowały margaryna i mąka. Zdrożał też cukier
"Podwyżki w przypadku mąki są efektem mniejszej produkcji w Unii Europejskiej"

Z badania Hiper-Com Poland i UCE RESEARCH pt. „Indeks Cen Detalicznych, styczeń 2020/21” wynika, że na 47 analizowanych kategorii produktowych najbardziej zdrożała margaryna do pieczenia – o 38%. Na drugim miejscu jest mąka z wynikiem 20,1%, a na trzecim – cukier ze wzrostem na poziomie 17,1%.

– Podwyżki w przypadku mąki są efektem mniejszej produkcji w Unii Europejskiej i ograniczeń w eksporcie z Rosji. Ceny winduje też wysoki popyt na rynku światowym – mówi Grzegorz Rykaczewski, analityk sektora rolno-spożywczego z Santander Bank.

Z kolei najbardziej potaniały ziemniaki – o 34%. Za nimi jest cebula ze spadkiem o 28,3%, a także kapusta – 24%. Jak wyjaśnia Mariusz Dziwulski, ekspert z Departamentu Analiz Ekonomicznych w PKO BP, obniżki cen tego typu produktów to zasługa wyższej tegorocznej podaży. Według danych GUS-u, w ub.r. zbiory warzyw gruntowych zwiększyły się o 4% rok do roku. Produkcja ziemniaków wzrosła aż o 40%.

Zobacz także: Finanse Kościoła. Potrzebna zmiana systemu? "Problemem są patologie"

– Potaniały głównie warzywa odporne na psucie. W ich przypadku rzadko zachodzą gwałtowne podwyżki. Sieciom łatwiej jest zaplanować ich korzystny zakup – zauważa Julita Pryzmont, ekspert rynku FMCG z Hiper-Com Poland.

Z badania również wynika, że na 12 analizowanych kategorii 6 odnotowało wzrosty i tyle samo zaliczyło spadki. Od dłuższego czasu w przestrzeni publicznej mówi się, że wszystko mocno drożeje. Tymczasem połowa produktów faktycznie potaniała w relacji rocznej.

– Z danych GUS-u wynika, że w ub.r. dynamika cen samej żywności systematycznie zmniejszała się. Na początku 2020 roku wzrosty przekraczały 8%, a w grudniu sięgały jedynie 0,7% w relacji rocznej. Było to efektem obniżek cen mięsa, ziemniaków i niektórych warzyw – komentuje Mariusz Dziwulski.

Analiza wykazała też, że w styczniu br. największe wzrosty w relacji rocznej odnotowały Produkty sypkie – o 10,4%. W tej kategorii, oprócz ww. mąki i cukru, zdrożały też makarony – o 12,2%. Na drugim miejscu znalazły się tzw. Inne produkty z podwyżką o 7,5%. Wśród nich poszły w górę ceny pieluch i karm dla kotów – o 12% i 9,9%. Na trzeciej pozycji jest Chemia gospodarcza, która ogólnie podrożała o 6,1%. W tym płyn do mycia naczyń stał się droższy o 12,8%, a proszek do prania – o 9,4%.

– W kategorii, w której nastąpiły największe wzrosty, znajdziemy przede wszystkim dużo produktów zbożowych. W ostatnim roku cena pszenicy znacząco poszła w górę z powodu pandemii i swoistej paniki na rynkach. I to miało duży wpływ na ostateczny wynik analizy – uważa Katarzyna Grochowska, analityk cen detalicznych z Hiper-Com Poland.

W następnej kolejności widać, że Dodatki spożywcze ogólnie podrożały o 4,7%. W tej kategorii ketchup poszedł w górę o 7,2%, a musztarda zdrożała o 2,7%. Dalej w zestawieniu jest Mięso, które zaliczyło średni wzrost o 2,6%. W tej grupie najbardziej zdrożała cielęcina, tj. o 13,7%, a za nią – wołowina o 5,4%. Z kolei wieprzowina i drób potaniały – odpowiednio o 20,7% i 10,5%.

– Mięso ogólnie odnotowało niewielki wzrost za sprawą cielęciny i wołowiny. Jednak spadki w tej kategorii są mocne. Drób potaniał, bo zmniejszył się popyt w sektorze hotelarsko-gastronomicznym z powodu pandemicznych obostrzeń. Z kolei na ceny wieprzowiny wpłynęło pojawienie się pierwszego przypadku afrykańskiego pomoru świń w Niemczech we wrześniu 2020 roku – zwraca uwagę ekspert z PKO BP.

Używki ogólnie podrożały o 0,4%. W tym ceny kawy mielonej i rozpuszczalnej wzrosły o 1,6% i 1,5%, a piwa i herbaty czarnej zmalały o 3,1% i o 2,9%. Natomiast wśród Produktów tłuszczowych, które zdrożały o 3%, najbardziej poszła w górę ww. margaryna do pieczenia. Za to masło spadło o 9,3%.

– Zwyżki cen surowców spowodowały, że produkty bazujące na olejach roślinnych zdrożały w zeszłym roku. Wysokie koszty zakupów utrzymują się również na początku 2021 roku – tłumaczy Grzegorz Rykaczewski.

Natomiast największy spadek ze wszystkich kategorii odnotowało Pieczywo – o 8,2%. W tym zakresie chleb potaniał o 8,7%. Z kolei ceny Nabiału zmniejszyły się o 7,2%, w tym najbardziej jajek i sera białego – o 15% i 11,8%. Dalej znalazły się Warzywa z ogólnym spadkiem o 7%.

– Obniżki cen z kategorii Pieczywa są zaskakujące, biorąc pod uwagę drożejące zboża i mąkę, ale też wzrost innych kosztów, np. energii. Powodem może być próba zwiększenia konsumpcji. Utrzymywanie jednak niższych cen w sprzedaży detalicznej może być sporym wyzwaniem dla producentów – przekonuje analityk z Santander Bank.

Do tego Napoje potaniały o 3,4%. Wśród nich największy spadek zaliczył sok pomarańczowy – o 4,5%. Z kolei w przypadku Owoców, których ceny ogólnie zmalały o 3,4%, najbardziej poszły w dół mandarynki i cytryny – o 15,5% i 11,8%.

Badanie „INDEKS CEN W SKLEPACH DETALICZNYCH” pokazuje średnią wartość cenową 47 kategorii produktowych ze stycznia 2020 i 2021 roku w rozłożeniu na 12 sektorów towarowych. Porównano ze sobą prawie 1,3 tys. marek (w tym blisko 30 tys. art.), pochodzących z prawie 12 tys. gazetek handlowych i z ponad 17,7 tys. promocji sklepowych. Badaniem objęto dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience i cash & carry w 16 województwach. Autorami raportu są eksperci z międzynarodowej agencji badawczo-analitycznej Hiper-Com Poland i platformy analityczno-badawczej UCE RESEARCH.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
MondayNews
KOMENTARZE
(27)
WYRÓŻNIONE
realista
4 lata temu
a jak może być inaczej gdy podwyższono lub nałożono już 48 podatków od początków rządu pis, paliwo drożeje bardziej niż powinno bo Orlen musi kupować głupoty, prąd już dawno zdrożał, ktoś miał coś zwracać ale zapomniał itd. itp.
Art
4 lata temu
Ta statystykę musiał pisowiec robić cena mąki +20% cena chleba -8% pytanie z czego robi się chleb
ZK590
4 lata temu
mąka zdrożała o 20%, najniższe wynagrodzenie wzrosło o ponad 200 zł a ceny pieczywa spadły o 8,2%. Cud ?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (27)
Kiedy będzie ...
4 lata temu
Żadnych obniżek nie zauważyłem w sklepach jedynie podwyżki i to spore.Ludzie kiedy przestaniecie głosować na pis?
korol
4 lata temu
Dawniej za zakupy w markecie płaciłem ok 100zł teraz za te same 130 zł nie trza gusu każdy wie jak strzygą
Mad Max
4 lata temu
Pieprzycie bajki !!!!! Wzrost exportu -wzrost cen ,spadek exportu wzrost cen !!!!!! Mutanty !!!!!!!!!!!!!
Marek
4 lata temu
Kiedyś niedawno była deflacja teraz nadrabiają inflacją. Co jest korzystniejsze dla zwykłych ludzi jest oczywiste
stach
4 lata temu
Nie chcę być złośliwy , ale [gus] opanowała zaraza ? Dlaczego w tym artykule brakuje średniej wysokości drożyzny i inflacji w 2020 roku . Takie masło maślane !!
...
Następna strona