Podczas spotkania z uczestnikami Campus Polska Przyszłości wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak wskazał na konieczność wyhamowania inwestycji drogowych i skoncentrowania się na rozwoju infrastruktury kolejowej.
Wiceminister Malepszak: Priorytetem rozwój kolei, a nie dróg
– Inwestycje w drogi trzeba hamować. Idziemy siłą inercji i już są pomysły, żeby dublować ekspresówki bez zważania na bardzo silne tendencje, które pojawiły się w ostatnich latach, które są związane z demografią. Zaczyna brakować kierowców, więc nie ma potrzeby budowy dróg wysokiej przepustowości – powiedział Piotr Malepszak.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wiceminister podkreślił znaczenie dostosowania inwestycji do rzeczywistych potrzeb i opierania się na szczegółowych analizach. Malepszak przypomniał, że w ostatnich 30 latach w Polsce powstało 5,3 tys. km dróg ekspresowych i autostrad oraz 12 tys. km innych tras. W tym samym okresie na kolei wybudowano tylko 50 km nowych torów, z czego 38 km to gdańska PKM.
Zgodnie z opinią wiceministra infrastruktury Polska powinna teraz inwestować w rozwój dróg kolejowych. – Mamy sprawną sieć dróg i ją uzupełniamy, ale chcemy odważnie postawić na kolej w wymiarze szybkim oraz takim, żeby uwolnić przepustowość linii istniejących, żeby jeździło więcej towarów i był sprawny ruch dalekobieżny – powiedział Malepszak.
Nowe projekty kolejowe
Malepszak nie spodziewa się, że uda się zrealizować nowe projekty torowe do końca obecnej kadencji Sejmu. – To nie jest tak krótki proces, żeby zdążyć do 2027 roku. Do 2027 roku rozpoczniemy budowę „Y”, będziemy również przywracać utracone połączenia po istniejących liniach kolejowych i to jest pierwszy element układanki – powiedział Malepszak w PAP.
Malepszak zwrócił uwagę na konieczność rozbudowy połączeń kolejowych. – Będziemy stawiać na rozwój połączeń, bo ich jest za mało. W wielu miejscach są dwa, czasem cztery pociągi na dobę, to bardzo marna oferta – dodał.
Prywatni przewoźnicy na polskich torach
Budowa „Y” jest planowana do 2035 roku, a wiceminister pragnie rozpocząć temat Centralnej Magistrali Kolejowej – Północ w tej samej perspektywie czasowej. – Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że CMK Północ i „Y” to 800 km, a patrząc na jeszcze inne łączniki sieci, to jesteśmy w okolicach 1 tys. km linii, które powinniśmy zbudować, jako element wydajnego systemu transportu kolejowego – dodał.
Malepszak poinformował, że kolejne prywatne firmy chcą wejść na polskie tory kolejowe. – Zgłaszają się przewoźnicy prywatni: RegioJet, Leo Express, Flix ma też się pojawić na polskich torach. W zeszłym tygodniu podpisywałem dokumenty z tym związane. RegioJest i Flix chcą wjechać na najlepsze trasy, bo tam jest największy biznes – na trasę Warszawa-Poznań-Berlin – powiedział. – RegioJet ma też przyznany dostęp do trasy Kraków-Warszawa-Trójmiasto – dodał.