Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MIW
|

"Inwestycje w drogi trzeba hamować". Zaskakujące słowa wiceministra

83
Podziel się:

– Mamy sprawną sieć dróg i ją uzupełniamy, ale chcemy odważnie postawić na kolej w wymiarze szybkim oraz takim, żeby uwolnić przepustowość linii istniejących, żeby jeździło więcej towarów i był sprawny ruch dalekobieżny – powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak podczas spotkania z uczestnikami Campus Polska.

"Inwestycje w drogi trzeba hamować". Zaskakujące słowa wiceministra
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak (EAST_NEWS, Jacek Dominski/REPORTER)

Podczas spotkania z uczestnikami Campus Polska Przyszłości wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak wskazał na konieczność wyhamowania inwestycji drogowych i skoncentrowania się na rozwoju infrastruktury kolejowej.

Wiceminister Malepszak: Priorytetem rozwój kolei, a nie dróg

– Inwestycje w drogi trzeba hamować. Idziemy siłą inercji i już są pomysły, żeby dublować ekspresówki bez zważania na bardzo silne tendencje, które pojawiły się w ostatnich latach, które są związane z demografią. Zaczyna brakować kierowców, więc nie ma potrzeby budowy dróg wysokiej przepustowości – powiedział Piotr Malepszak.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Dlaczego studio z Litwy, pracujące dla Atari, przywozi 50 pracowników na konferencję do Poznania?

Wiceminister podkreślił znaczenie dostosowania inwestycji do rzeczywistych potrzeb i opierania się na szczegółowych analizach. Malepszak przypomniał, że w ostatnich 30 latach w Polsce powstało 5,3 tys. km dróg ekspresowych i autostrad oraz 12 tys. km innych tras. W tym samym okresie na kolei wybudowano tylko 50 km nowych torów, z czego 38 km to gdańska PKM.

Zgodnie z opinią wiceministra infrastruktury Polska powinna teraz inwestować w rozwój dróg kolejowych. – Mamy sprawną sieć dróg i ją uzupełniamy, ale chcemy odważnie postawić na kolej w wymiarze szybkim oraz takim, żeby uwolnić przepustowość linii istniejących, żeby jeździło więcej towarów i był sprawny ruch dalekobieżny – powiedział Malepszak.

Nowe projekty kolejowe

Malepszak nie spodziewa się, że uda się zrealizować nowe projekty torowe do końca obecnej kadencji Sejmu. – To nie jest tak krótki proces, żeby zdążyć do 2027 roku. Do 2027 roku rozpoczniemy budowę „Y”, będziemy również przywracać utracone połączenia po istniejących liniach kolejowych i to jest pierwszy element układanki – powiedział Malepszak w PAP.

Malepszak zwrócił uwagę na konieczność rozbudowy połączeń kolejowych. – Będziemy stawiać na rozwój połączeń, bo ich jest za mało. W wielu miejscach są dwa, czasem cztery pociągi na dobę, to bardzo marna oferta – dodał.

Prywatni przewoźnicy na polskich torach

Budowa „Y” jest planowana do 2035 roku, a wiceminister pragnie rozpocząć temat Centralnej Magistrali Kolejowej – Północ w tej samej perspektywie czasowej. – Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że CMK Północ i „Y” to 800 km, a patrząc na jeszcze inne łączniki sieci, to jesteśmy w okolicach 1 tys. km linii, które powinniśmy zbudować, jako element wydajnego systemu transportu kolejowego – dodał.

Malepszak poinformował, że kolejne prywatne firmy chcą wejść na polskie tory kolejowe. – Zgłaszają się przewoźnicy prywatni: RegioJet, Leo Express, Flix ma też się pojawić na polskich torach. W zeszłym tygodniu podpisywałem dokumenty z tym związane. RegioJest i Flix chcą wjechać na najlepsze trasy, bo tam jest największy biznes – na trasę Warszawa-Poznań-Berlin – powiedział. – RegioJet ma też przyznany dostęp do trasy Kraków-Warszawa-Trójmiasto – dodał.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(83)
WYRÓŻNIONE
Nicky
3 miesiące temu
Lepszym rozwiazaniem bedzie zmniejszenie ilosci wiceminstrow lacznie ze wspominanym w artykule geniuszem watachy pustych, niespelnionych obietnic.
MO.
3 miesiące temu
Co powiedział Lepper wszystko się sprawdza stracone lata dla przeciętnego Kowalskiego .
Apis
3 miesiące temu
Skąd oni ich wszystkich biorą,,,, chętnie bym się wypowiedział niecenzuralnie ,,,, ale nie chcę robić roboty medytowi tej strony ,,,,,,, żeby mnie usunął,,,,
NAJNOWSZE KOMENTARZE (83)
tom
2 miesiące temu
lobbysta kolejowy i wszystko jasne hehehe
Tomasz Roman ...
2 miesiące temu
Likwidator inwestycji drogowych i kolejowych w Polsce 45 letni wiceminister Piotr Malepszak do dymisji i to natychmiast ! Jego fanaberie ujawnia horyzontalna mapa kolejowa Polski na ktorej wykasował znaczną część lini kolejowych w Polsce ! Na takim stanowisku powinien zasiadać człowiek odpowiedzialny, bynajmniej z doktoratem w tych dziedzinach, a nie magister likwidator polskiego kolejnictwa i drogownictwa ! Polska jest własnością wszystkich Polaków w której nie ma miejsca na te utopijne i destrukcyjne wizję oraz działania wątpliwej jakości ministra Malepszaka ! Dodam, że na budżet Polski i pensje Malepszaka składają się wszyscy Polacy, zatem przestań pan gwiazdorzyć i już dziś podaj się pan do honorowej dymisji ! Starczy tego pudru intelektualnego w pańskim wykonaniu. Polacy chcą nowych dróg i nowych linii kolejowych również na prowincji, gdzie mieszka większość Polaków i podatników, którzy pana i wszystkie władze III RP utrzymują ! Tomasz Roman Bracka
Trx
2 miesiące temu
No przecież masę wiosek niema kolei to co będą budować nowe tory?Nie będą bo mają zamysł żebyście jak za komuny siedzieli na tyłku w jednej wichurze całe życie.Smiejecie się i wielce demokracja,kiedyś można było mówić co się chce nie było pełno nakazów zakazow.Terqs dyrektywa budyniową ,smogowa itp itd i taka to wolność.
Kris
2 miesiące temu
Kolej trzeba rozwijać! Motoryzacja to ślepa uliczka. Zalewamy ziemię asfaltem i betonujemy miasta pod parkingi. Kolejne trawniki stopniowo zamieniają się w parkingi a miejsc dla samochodów ciągle brakuje.
Chłop pańszcz...
2 miesiące temu
Chcieliśta demokracji to mata. W demokracji jest tak że 3 głupich przegłosuje 2 mądrych. PO i koalicja zatrzymuje rozwój Polski. Znowu będziemy mieli kilka lat straconych. Za to możemy się uśmiechać.
...
Następna strona