Raport z rankingiem agencji można w pdf pobrać tutaj.
Jak czytamy w ebooku, na całym świecie jest 4,20 miliarda użytkowników mediów społecznościowych, a liczba ta wzrosła o 490 milionów w ciągu ostatnich 12 miesięcy, zapewniając wzrost rok do roku o ponad 13 proc.. Statystyki te odpowiadają ponad 53 procentom całej światowej populacji.
I tak, jak jeszcze do niedawna dyskusje o tym, czy media społecznościowe sprzedają, rozgrzewały marketerów do czerwoności, tak dzisiaj już nikt w to nie wątpi. Sprzedają - i to bezpośrednio, nie ograniczając się już do "wzbudzania inspiracji zakupowych".
Dynamiczny, wymuszony pandemią rozwój e-commerce pociągnął za sobą również rozwój alternatywnych nawyków zakupowych, spośród których tzw. social commerce wydaje się zyskiwać największą przyczepność. Szacuje się, że globalny rynek handlu społecznościowego, w latach 2020-2027 będzie rósł w tempie 31,4 proc., osiągając wartość 604,5 mld USD do 2027 roku. Według danych prezentowanych w opracowaniu Interaktywnie.com 15 proc. firm e-commerce na całym świecie już teraz sprzedaje za pośrednictwem mediów społecznościowych, a 25 proc. planuje zacząć.
SEO, PPC czy media społecznościowe?
Rozwój mediów społecznościowych, a zwłaszcza ich rosnący udział w generowaniu przychodów dla e-commerce, prowokuje do stawiania pytań, o to w jaki kanał inwestować. Tu jednak nie ma prostych odpowiedzi. SEO, ma bowiem najwyższy ROI ze wszystkich kampanii marketingowych, ale efekt działań jest odroczony w czasie i wymaga długoterminowych inwestycji.
Kampanie PPC pozwalają sprzedawać od razu. Mają też zdecydowanie większe możliwości precyzyjnego kierowania. Ograniczenie emisji reklam do konkretnych lokalizacji, harmonogramu godzinowego czy grup demograficznych użytkowników pozwala na optymalizację kosztów, a także na zwiększenie prawdopodobieństwa dokonania konwersji.
Czy to przechyla szalę na korzyść jednej z tych dwóch metod? Bynajmniej. Ekosystem Google sprawia, że działania SEO i PPC powinny przebiegać w ścisłej synergii tak, aby zmaksymalizować efekty i wykorzystać budżety marketingowe w optymalny sposób.
W przypadku początkowej fazy działań SEO, kampanie PPC mogą pozyskiwać ruch na frazach long-tail, do momentu poprawy pozycji wyników organicznych. Działania SEO mogą również skupiać się na słowach kluczowych o bardzo dużej konkurencji, gdzie stawki za kliknięcie reklamowe mogą dochodzić nawet do kilkunastu złotych. Zaoszczędzony w ten sposób budżet reklamowy pozwoli na zwiększenie emisji reklam na frazy o mniejszej konkurencji
Więcej przeczytacie w ebooku, który w pdf można za darmo pobrać tutaj.