Skoro 98 proc. internautów - czyli około 30 mln osób - korzysta w Polsce z Google, to kiedy się spotykają po raz pierwszy z jakąś marką, nazwiskiem, usługą, szukają ich przede wszystkim w właśnie w wyszukiwarce. Chcą w ten sposób poznać opinie o danej rzeczy, poszukują adresu firmy albo chcą zweryfikować, czy takie produkty, usługi, przedsiębiorstwa i osoby w ogóle istnieją.
Obecność w sieci każdego, kto działa w biznesie, jest więc niezbędna, a najlepszą i najbardziej wiarygodną wizytówką jest strona internetowa. Powinna być tak przygotowana, aby dobrze pozycjonowała się w Google i była dostosowana do wszystkich urządzeń, poprzez które będą ją przeglądać internauci.
Nic bowiem tak nie irytuje klientów w Internecie, jak utrudniona nawigacja po witrynie kontrahenta, trudności z wysłaniem do niego maila czy ze znalezieniem numeru telefonu. A trzeba pamiętać, że ponad połowa ruchu na stronach www generowana jest na urządzeniach mobilnych - głównie na smartfonach. Witryna musi więc być do nich dostosowana. Najlepiej, aby była responsywna, czyli dopasowywała się automatycznie do wielkości każdego ekranu, na którym jest przeglądana.
Najczęstsze błędy popełniane przy wdrażaniu firmowej strony internetowej
Stosunkowo małe wyświetlacze smartfonów, problemy z zasięgiem sieci komórkowej lub czasem ładowania witryny, to przeszkody, które stoją na drodze do zakupów w sieci, są więc wyzwaniem dla grafików, programistów i specjalistów UX i SEO. Przygotowując stronę, należy spełniać wszystkie te wymogi, aby witryna była dobrze widoczna w wynikach wyszukiwania Google.
Na reklamową obecność w Internecie warto jednak patrzeć nie tyle przez pryzmat konkretnych formatów czy narzędzi, ale holistycznie, biorąc pod uwagę m.in. potrzeby grupy docelowej. Internet może być najskuteczniejszym kanałem marketingowym, pod warunkiem jednak, że choć trochę zbliżysz się do zrozumienia niuansów, które rządzą zachowaniem internautów.
A przy okazji... Najczęściej firmy zapominają, że ich strony internetowe powinny mieć wdrożony certyfikat SSL (zielona kłódka przy pasku adresu i protokół https). Jeśli o niego nie zadbasz, niektóre przeglądarki będą przed Twoją witryną ostrzegały, wyświetlając komunikat, że strona może być niebezpieczna, a to przecież wielka szkoda wizerunkowa. W dodatku Google gorzej pozycjonuje witryny, które nie mają skonfigurowanego SSL. Bez tego certyfikatu tracisz więc klientów.
Jaką technologię wybrać do stworzenia firmowej strony?
Zanim się zdecydujesz na wybór wykonawcy strony internetowej, powinieneś rozważyć technologię, w oparciu o którą będzie ona wdrożona. Możesz wybrać oprogramowanie open source, najlepiej WordPress (w zasadzie tylko w przypadku dużych serwisów e-commerce polecane są inne, specjalistyczne systemy) lub na autorskie rozwiązania.
Jeśli nie jesteś specjalistą w dziedzinie IT, możesz mieć problem z decyzją. Spróbujemy wyjaśnić najważniejsze różnice między tymi dwoma rozwiązaniami.
WordPress jest rozwiązaniem nisko kosztowym, decydując się na to oprogramowanie uzyskasz najkorzystniejszy stosunek jakości do ceny. Szacuje się, że ponad 70 proc. stron firmowych na świecie jest opartych na tym rozwiązaniu. Korzystają z niego nawet tacy giganci, jak Walt Disney Company.
Jeśli nie potrzebujesz specyficznych, bardzo zaawansowanych funkcji, to rozwiązanie prawdopodobnie będzie najlepsze również dla twojej firmy. Pozwala ono stworzyć stronę informacyjną, portal z dużą liczbą często aktualizowanych artykułów, a nawet sklep internetowy z wieloma produktami i obsługą faktur, wielu rodzajów płatności oraz opcji dostaw. Przez strony wordpressowe można prowadzić sprzedaż usług, zbierać dane kontaktowe klientów (tak zwane leady), budować bazę mailingową, tworzyć landing page’e do kampanii promocyjnych, pop-upy autopromocyjne i wiele, wiele więcej. Co istotne, wszystkie te funkcje są obsługiwane przez intuicyjny panel administracyjny, wiedza techniczna ani umiejętność programowania nie są potrzebne do edycji strony.
Witryny wordpressowe można wdrażać dla małych i średnich firm, ale również dla tych największych, z różnych branż: dla deweloperów, przemysłu, firm kosmetycznych, farmaceutycznych, spółek publicznych, a nawet dla dużych korporacji z sektora IT. Bardzo rzadko się zdarza, by klient zgłaszał zapotrzebowanie na jakąś funkcjonalność, której nie można optymalnie kosztowo zrealizować w WordPressie.
Zalety WordPressa jako platformy dla strony firmowej
Jedną z największych zalet WordPressa jest jego powszechność – opartych jest na nim ponad 1/3 wszystkich stron internetowych na świecie, a inne open source’owe rozwiązania pozostają daleko w tyle (według danych W3Techs).
Co to oznacza dla Ciebie? Każda strona z czasem wymagać będzie supportu, odświeżenia, rozbudowy funkcjonalności. WordPress jest rozwiązaniem ustandaryzowanym, dlatego nie będziesz miał problemu ze znalezieniem specjalisty lub firmy, które przejmą obsługę i rozwijanie strony.
W przypadku oprogramowania autorskiego najprawdopodobniej na dobre i na złe zwiążesz się z jego dostawcą, bo na ogół agencje i firmy software’owe nie chcą przejmować obsługi nieznanych im rozwiązań, a jeśli nawet, to jest to bardzo drogie. Niestety, znamy wiele niechlubnych przypadków, gdy wykonawcy sprzedali swoje autorskie rozwiązania w całkiem przystępnej cenie, ale później żądali wysokich opłat za wdrożenie nawet drobnych zmian.
Jeśli chodzi o warstwę wizualną i funkcjonalną strony (czyli tak zwany User Experience), to wybór oprogramowania nie ma tu nic do rzeczy. Niezależnie od tego, czy wybierzesz WordPress, czy jakiekolwiek rozwiązanie autorskie, możesz otrzymać stronę estetyczną, nowoczesną, łatwą w obsłudze, dostosowaną do urządzeń mobilnych i pozycjonowania w Google. Wybór systemu dedykowanego wcale jednak nie gwarantuje dobrej jakości.
Jakie WordPress ma wady przy tworzeniu strony firmowej?
WordPress nie jest jednak rozwiązaniem idealnym - takie nie istnieją. Najważniejszą jego słabością jest potencjalne ryzyko związane z bezpieczeństwem. W związku z tym, że jest to najpopularniejsze na świecie oprogramowanie do tworzenia stron, jest też najczęściej atakowane, i to nie przez wysokiej klasy hackerów, ale przez boty i wirusy krążące po sieci, wykorzystujące mankamenty tego systemu. Można się przed nimi chronić, stosować szereg procedur, które znacząco podwyższają poziom bezpieczeństwa wdrażanych stron internetowych. Kiedy jednak kwestie te są newralgiczne, np. w firmach przetwarzających wrażliwe dane, na przykład związane ze stanem zdrowia, wówczas polecamy autorskie oprogramowanie.
Pewną wadą WordPressa jest też ograniczona szybkość ładowania stron. Istnieją metody jej poprawy (takie jak cache’owanie, kompresja obrazów itd.), ale nie pozwalają one osiągnąć takich parametrów, jakie osiągają witryny wdrożone na systemie autorskim stworzonym przez TBMS.
Strony wordpressowe nie są najszybsze, to fakt, ale są wystarczająco szybkie, by korzystanie z nich było funkcjonalne i dobrze pozycjonowały się w Google. Jeśli więc będziesz rozważał wszystkie za i przeciw, pamiętaj o tym, że przy pewnych niedoskonałościach WordPress będzie najpewniej rozwiązaniem optymalnym, ekonomicznym, pozwalającym z powodzeniem realizować cele biznesowe i wizerunkowe.
Autorami artykułu są: Marta Smaga i Tomasz Bonek, założyciele agencji interaktywnej TBMS.
Artykuł pochodzi z ebooka pt.: "Jak skutecznie promować firmę i sprzedawać w internecie", który bez opłat można pobrać tutaj.
Artykuł powstał w ramach merytorycznej współpracy Akademii Biznesu i TBMS.