Według prezesa UODO Mirosława Wróblewskiego nie jest sprecyzowany cel utworzenia takiego rejestru. Projektodawca wskazał jedynie, że rozwiązania te mają przełożyć się na jawność życia publicznego.
Zdaniem prezesa wskazany w projekcie zakres danych i sposoby ich przetwarzania mogą powodować ryzyko dla prywatności i danych osobowych osób pełniących funkcje publicznych, ale też osób trzecich.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
UODO zwraca uwagę na nieprecyzjność projektu
Prezes UODO wskazał także, że wiele z proponowanych w projekcie rozwiązań jest nieprecyzyjnych. Według niego w projekcie brakuje definicji osoby publicznej, a w jego uzasadnieniu pojawia się pojęcie osoby eksponowanej publicznie, co – jak podkreśla – może świadczyć o tym, że projektodawca nie używa spójnych i jednoznacznych pojęć.
Ponadto – zauważa prezes – projekt ustawy nie reguluje kwestii zabezpieczenia rejestru i dostępu różnych podmiotów do jego zasobów. Nie wiadomo nawet – zaznacza – w jakim trybie będą udostępniane te dane – czy w trybie wnioskowym, czy bezwnioskowym i przy zachowaniu jakich warunków.
Wróblewski zwrócił uwagę na to, że dane do rejestru ma wprowadzać i aktualizować samodzielnie osoba publiczna po dokonaniu uwierzytelnienia. Zauważa, że w projekcie nie określono jednak jej statusu, jego zdaniem rak skonstruowane przepisy spowodują, że nie będzie wiadomo, kto ma odpowiadać za realizację praw podmiotów danych, zgłaszanie naruszeń, jakość danych czy prawidłowość danych w rejestrze.
Obawy Prezesa UODO wzbudził też okres przechowywania danych w rejestrze, który ma wynieść osiem lat.
Projekt ustawy o Krajowym Rejestrze Osób Pełniących Niektóre Funkcje Publiczne złożyli w lutym posłowie Prawa i Sprawiedliwości.
Celem ustawy ma być gromadzenie danych dla zapewnienia jawności informacji o osobach pełniących funkcje publiczne. Autorzy projektu podali, że w rejestrze gromadzone mają być dane m.in. posłów, senatorów, członków rządu, wiceministrów, wojewodów i wicewojewodów, dyrektorów generalnych w urzędach naczelnych i centralnych organach państwowych, sędziów, prokuratorów, radnych gminy, powiatu i województwa, osób pełniących funkcję organu jednoosobowego i ich zastępców, a także członków zarządu i rad nadzorczych spółek handlowych z udziałem Skarbu Państwa lub spółek handlowych jednostek samorządu terytorialnego.
W rejestrze mają być przetwarzane takie dane, jak: imię, nazwisko, miejsce zamieszkania, numer PESEL, pełniona funkcja, imię nazwisko i numer PESEL małżonka, wstępnych i pełnoletnich zstępnych pierwszego stopnia oraz pełnoletniego rodzeństwa, a także elektroniczne kopie oświadczeń majątkowych.
Administratorem danych zawartych w rejestrze ma być Ministerstwo Sprawiedliwości.