BI Polska dotarł do pisma PKP CargoTabor, w którym spółka deklaruje, że mimo złożenia wniosku o otwarcie postępowania sanacyjnego, przeprowadzi rozmowy z "licznymi kontrahentami celem nawiązania współpracy". "We wniosku restrukturyzacyjnym sygnalizowano już bowiem, że jednym z działań restrukturyzacyjnych jest poszerzenie palety kontrahentów, tak aby spółka nie pozostała podmiotem zależnym wyłącznie od zleceń PKP Cargo (obecnie w restrukturyzacji)" - wskazano w piśmie skierowanym do sądu.
Nieoficjalnie: PKP CargoTabor domaga się wycofania wniosku o sanację
Spółka córka PKP Cargo, zajmująca się naprawą taboru, przekonuje, że dotychczasowe rozmowy z kontrahentami mogą sprawić, że podjęcie działań sanacyjnych nie będzie koniecznie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Co więcej, otwarcie postępowania sanacyjnego może wręcz utrudnić nawiązanie rzeczonej współpracy, z uwagi na niepewność - z perspektywy otoczenia gospodarczego spółki - co do dalszych losów PKP CargoTabor. W tej sytuacji podjęto decyzję o cofnięciu wniosku sanacyjnego, z tym jednak zastrzeżeniem, że nie można wykluczyć ponowienia wniosku w razie ustania sygnalizowanych obaw co do wpływu otwarcia postępowania na dalszą działalność operacyjną spółki" - twierdzą przedstawiciele PKP CargoTabor.
Biuro prasowe PKP Cargo nie odniosło się do sprawy. PKP CargoTabor również jak dotąd nie udzieliła komentarza.
Przypomnijmy: pod koniec lipca sąd rejonowy w Warszawie otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo. Dzień wcześniej zarząd PKP Cargo zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych przez zakłady i centralę spółki. Mają one objąć do 30 proc. zatrudnionych, czyli do 4142 pracowników w różnych grupach zawodowych. Spółka poinformowała wtedy, że szacowana wysokość rezerwy związanej z restrukturyzacją zatrudnienia wyniesie ok. 249 mln zł, a przewidywane oszczędności w skali roku w zakresie kosztów osobowych wynikające z przeprowadzenia zwolnień grupowych sięgną ok. 423,4 mln zł.
Pod koniec maja zarząd zdecydował o skierowaniu do 30 proc. pracowników na tzw. nieświadczenie pracy. Zaproponował też rozwiązanie zakładowego zbiorowego układu pracy i porozumienia ws. wzajemnych zobowiązań stron układu. W czerwcu zaś podjął uchwałę o jednostronnym rozwiązaniu, z upływem 24-miesięcznego okresu wypowiedzenia, Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, a 27 czerwca zdecydował o złożeniu wniosku do sądu o otwarcie postępowania sanacyjnego.
PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Największym pojedynczym akcjonariuszem PKP Cargo jest spółka PKP SA, która ma 33,01 proc. akcji.