Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MWL
|
aktualizacja

Jest decyzja w sprawie zakazu rejestracji aut spalinowych w UE od 2035 roku

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP naturalnie.
Podziel się:

Jest zgoda na tzw. zakaz rejestracji aut spalinowych po 2035 r. Na forum Unii Europejskiej Rada przyjęła regulacje wprowadzające cel redukcji emisji CO2 nowych aut osobowych i dostawczych o 100 proc. od 2035 r. Przeciwko głosowała Polska.

Jest decyzja w sprawie zakazu rejestracji aut spalinowych w UE od 2035 roku
Redukcja emisji CO2 z nowych aut osobowych i dostawczych o 100 proc. to w praktyce zakaz sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 r. Jest furtka (money.pl, Rafał Parczewski)

Przepisy te były uzgodnione już jesienią, jednak tuż przed pierwotnie zaplanowanym terminem głosowania, Niemcy zagroziły wetem. Rząd w Berlinie postanowił zawalczyć o wpisanie do rozporządzenia paliw syntetycznych, co umożliwiłoby dalszą sprzedaż nowych aut z silnikami benzynowymi bądź z napędem hybrydowym. Pod warunkiem, że korzystałyby one z ekologicznego paliwa. Bruksela przystała na ten kompromis.

"Rozporządzenie zawiera odniesienie do e-paliw, zgodnie z którym po konsultacjach z zainteresowanymi stronami Komisja przedstawi wniosek dotyczący rejestracji pojazdów napędzanych wyłącznie paliwami neutralnymi pod względem emisji CO2 po 2035 r." - czytamy w komunikacie Rady Unii Europejskiej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Robertem Adamczykiem

Zakaz nowych aut spalinowych w UE. Polska jest przeciwko

Przyjęte we wtorek przepisy określają następujące cele redukcji emisji CO2:

  • o 55 proc. dla nowych samochodów osobowych i o 50 proc. dla nowych samochodów dostawczych w latach 2030-2034 w porównaniu z poziomami z 2021 r.;
  • 100 proc. redukcji emisji CO2 zarówno dla nowych samochodów osobowych, jak i dostawczych od 2035 r.

Przeciwko nowym regulacjom na forum Rady Unii Europejskiej zagłosowała Polska.

Polska głosowała przeciw zakazowi rejestracji nowych samochodów spalinowych po 2035 roku. Nietransparentne i nieformalne dyskusje, gdzie Niemcy forsują rozwiązania korzystne głównie dla swojego rynku pokazuje, że nie ma to nic wspólnego ze sprawiedliwą transformacją. Naszym zdaniem czynnikiem decydującym o wyborze technologii na kolejne dziesięciolecia powinien być rynek i społeczeństwa, a nie przymus UE - skomentowała na Twitterze minister klimatu Anna Moskwa.

"W 2026 r. planowana jest rewizja rozporządzenia dotycząca zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych. Jestem przekonana, że do tego czasu w UE zrozumieją absurd tej decyzji i plany w tym zakresie zostaną zweryfikowane" - dodała.

Od głosu wstrzymały się Bułgaria i Rumunia oraz ostatecznie Włochy, które skorygowały swoje głosowanie. Pozostałe 23 państwa poparły nowe przepisy.

- Cieszę się, że UE wywiązuje się ze swoich obietnic z pakietu Fit for 55. Nowe przepisy stworzą możliwości dla najnowocześniejszych technologii i impuls dla przemysłu do inwestowania w przyszłość wolną od paliw kopalnych - skomentowała Romina Pourmokhtari, szwedzka minister klimatu i środowiska.

Pojawiły się głosy, że zgoda na wpisanie do rozporządzenia paliw syntetycznych, może niewiele zmienić. Bo paliw syntentycznych może być po prostu za mało.

Poczdamski Instytut Badań nad Wpływem Klimatu opublikował w ubiegłym tygodniu raport, z którego wynika, że w 2035 r. globalna planowana produkcja paliw syntetycznych wystarczy na zaspokojenie zaledwie 10 proc. niezbędnych potrzeb Niemiec.

Oznacza to, że w praktyce jedyną możliwą opcją od 2035 r. mogą się okazać samochody w pełni elektryczne.

Co to są paliwa syntetyczne?

Niemiecki producent samochodów luksusowych Porsche jest zaangażowany w produkcję paliwa syntetycznego. Na dalekim południu Chile działa już demonstracyjna fabryka, produkująca syntetyczną benzynę z wody, pozyskiwanego z powietrza CO2 i przy wykorzystaniu energii wiatrowej.

Na czym polega "magia" paliwa syntetycznego? W silniku podczas spalania takiego "zielonego" paliwa, nadal emitowany jest dwutlenek węgla. Ale ponieważ w procesie produkcji paliwa został on pobrany z powietrza, a nie wyemitowany ze spalania surowców kopalnych, nie jest liczony jako emisja CO2 do atmosfery.

Decyzja zapadła. To ostatni krok

Przypomnijmy, że z wnioskiem o nowe regulacje wystąpiła Komisja Europejska w ramach opracowania Europejskiego Zielonego Ładu. 8 czerwca 2022 r. Parlament Europejski przyjął szereg poprawek. Potem nastąpiły negocjacje, które zakończyły się październikowym tymczasowym porozumieniem w tej sprawie.

Na forum Parlamentu Europejskiego nowe przepisy przyjęto w pierwszym czytaniu 14 lutego. Ostateczne głosowanie w Radzie UE miało się odbyć 7 marca. Przesunięto je o trzy tygodnie.

Dzisiejsze przyjęcie przez Radę jest ostatnim etapem procedury decyzyjnej. Rozporządzenie zostanie teraz opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE i wejdzie w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu - czytamy w komunikacie.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl