Polskie Linie Lotnicze LOT od 14 czerwca raz w tygodniu obsłużą trasę z lotniska Warszawa-Radom do Barcelony. Rejs LO2213 wystartuje w sobotę o godz. 7.15. W drogę powrotną Boeingi 737 MAX 8 lub B737-800 wyruszą o godzinie 11.15. Podróż na tej trasie potrwa trzy godziny.
Po tym, jak węgierskie linie lotnicze Wizz Air ogłosiły zawieszenie od marca do czerwca trasy z Radomia do Larnaki, jedynym przewoźnikiem oferującym regularne rejsy z Radomia pozostaną Polskie Linie Lotnicze LOT. Dwa razy w tygodniu narodowy przewoźnik lata z Radomia do Rzymu. Oznacza to, że do czerwca przez pięć dni w tygodniu lotnisko w Radomiu będzie stało puste.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Od otwarcia lotniska Warszawa-Radom w kwietniu 2023 r., Polskie Porty Lotnicze usilnie próbują nakłonić linie lotnicze, by otwierały stamtąd regularne połączenia, nie tylko czarterowe rejsy w wakacje na zlecenie biur podróży.
Lotnisko Warszawa-Radom zbudowane za 880 mln zł w miejscu portu Radom-Sadków, który zbankrutował, miało być remedium na problemy zapychającego się Lotniska Chopina w Warszawie. Gdy za rządów PiS podejmowano decyzję o jego budowie od zera, przekonywano, że nowoczesny terminal skrojony pod loty czarterowe i tanie linie, będzie ciekawą alternatywą.
Od tamtej pory zmieniła się władza w Polsce, zmienił się zarząd w Polskich Portach Lotniczych, zażegnano spór właścicielski między PPL a zarządem lotniska Warszawa-Modlin po drugiej stronie Warszawy. Mimo to, łączna liczba pasażerów w Radomiu od kwietnia 2023 r. przekroczyła niewiele ponad 220 tys. Strata wygenerowana przez port przekracza grubo ponad 60 mln zł.
Lotnisko w Radomiu w strategii LOT-u
W przeszłości LOT ogłaszał większe plany wobec Radomia w swojej siatce regularnych połączeń. Jeszcze przed otwarciem lotniska zapowiedziano trasy do Paryża, Kopenhagi i Rzymu. Utrzymała się tylko ta ostatnia.
- Nie mówię "nie" kolejnym połączeniom, ale nie chciałabym składać jeszcze wiążących deklaracji. Rzeczywiście rentowność połączeń jest dla nas priorytetem i na Radom patrzymy w nieco dalszej i szerszej perspektywie - mówiła money.pl w grudniu Dorota Dmuchowska, członek zarządu LOT-u ds. operacyjnych, pytana o plany wobec radomskiego portu lotniczego.
Polskie Porty Lotnicze zadeklarowały chęć "ożywienia" popytu ze strony przewoźników na otwieranie nowych połączeń z Radomia. Starają się o decyzję środowiskową, która pozwoli na realizowanie do 10 operacji w porze nocnej, czyli w godz. 22.- 6.
"Planowane przedsięwzięcie polegające na zwiększeniu liczby operacji lotniczych opiera się o zapotrzebowanie wynikające z chęci uruchomienia dodatkowych połączeń lotniczych, w tym połączeń w porze nocnej, co jest szczególnie istotne dla przewoźników czarterowych" - pisał Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik ds. CPK, w odpowiedzi na interpelację poselską Andrzeja Kosztowniaka z PiS.
Znajdą się pieniądze na "promocję regionu"?
Jednym ze sposobów na przyciągnięcie przewoźników do portów lotniczych są tzw. dopłaty za promocję regionu. Głośno było o przetargu samorządu województwa kujawsko-pomorskiego, na mocy którego m.in. Ryanair miał otrzymywać pieniądze za połączenia z lotniska w Bydgoszczy. "To jest absolutny skandal i patologia trawiąca polski rynek lotniczy" - komentował na platformie X Maciej Wilk, były wiceprezes PLL LOT. Wyliczał, że w przeliczeniu na każdy lot Ryanair otrzyma dopłatę w wysokości około 60 zł na fotel. Z dotacji na niektórych trasach korzystają też Polskie Linie Lotnicze LOT.
Polskie Porty Lotnicze nie wykluczają jednak, że sięgną po taką formę pobudzenia ruchu na radomskim lotnisku. - Zdecydowanie tak. Jesteśmy w kontakcie z panem prezydentem Radomia i staramy się też tutaj zawiązać współpracę - mówił w połowie stycznia Adam Sanocki, członek zarządu PPL ds. strategii i marketingu, w odpowiedzi na pytanie money.pl o ewentualność takiej formy promocji. - Ważna jest też nasza inicjatywa współpracy z Polską Organizacją Turystyczną - dodał.
Spotkanie zarządu PPL z wicemarszałkiem województwa mazowieckiego Rafałem Rajkowskim oraz prezydentem Radomia Radosławem Witkowskim odbyło się w miniony czwartek, 27 lutego.
"Kontynuujemy rozmowy z przewoźnikami oraz touroperatorami, aby poszerzyć ofertę lotów regularnych i czarterowych. W sezonie LATO 2025 planowane są nowe połączenia i przywrócenie popularnych kierunków wakacyjnych" - poinformował PPL we wpisie w mediach społecznościowych. Dodano, że omówiono "inicjatywy wspierające rozwój Radomia jako ważnego ośrodka biznesowego i turystycznego, w tym działania promocyjne i infrastrukturalne".
Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl