Amerykańscy badacze z Virginia Commonwealth University przeanalizowali ponad 11 tys. ankiet 221 pracowników biurowych. Respondenci w ciągu kilku miesięcy odpowiadali na pytania dotyczące przebiegu ich pracy. Jak wynika z badań, kryzysowe i szkodliwe dni są realnym problemem wielu przedsiębiorstw. Oznaczają one bowiem niską wydajność i jakość pracy, a także znacząco obniżają morale pracowników. Niezaangażowani pracownicy nie wprowadzają innowacji – zauważa Bloomberg.
Celem nie jest jednak dążenie do tego, by mieć wyłącznie dobre dni. Autorzy badania sugerują, by przede wszystkim mieć świadomość tego, jak bardzo jeden dzień w pracy może różnić się od drugiego. W gorszych momentach pozwoli to "cofnąć się i spojrzeć na to, jak rozwijał się dzień – bez osądu lub negatywnych emocji" – mówi współautor badań, Christopher Reina.
Oto pięć rodzajów dni w pracy, które wyszczególnili naukowcy:
1. Zwyczajne
Typowy czas w pracy, kiedy nie dzieje się nic szczególnego, stanowią około 34 proc. przepracowanych przez nas dni – twierdzą cytowani przez Bloomberga autorzy badania. Podczas takich dni wykonywanie zadań przebiega płynnie, choć praca nie przynosi nadmiernej ekscytacji, a nasze zaangażowanie i kreatywność nie są na najwyższym poziomie. Takie dni nie są wcale najgorsze, ale główny autor badania sugeruje, że ich zbyt duża liczba "może stanowić przeszkodę zarówno dla kreatywności, jak i bardziej udanych dni".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
2. Doskonałe
Według wyliczeń naukowców doskonałe dni stanowią około 29 proc. wszystkich dni, które spędzamy za biurkiem. Wykazujemy się wtedy produktywnością, wysokim zaangażowaniem w wykonywane zadania i mamy poczucie wsparcia ze strony przełożonego. Podczas doskonałych dni bez trudu dotrzymujesz terminów, ponieważ nie spowalniają cię żadne niedociągnięcia czy nadmierna biurokracja.
3. Kryzysowe
Stanowią 19 proc. dni w pracy. Występują tu dobre czynniki, takie jak angażujące zadania, ale jest też mnóstwo problemów – twierdzą eksperci. Podczas kryzysowych dni upadają projekty, wybuchają konflikty lub nie ma się wystarczająco czasu, a także dostępu do odpowiedniego sprzętu. Postrzegasz swoją pracę jako kreatywną, ale w rzeczywistości taka nie jest – czytamy na stronach serwisu Bloomberg.
4. Nieangażujące
Według autorów badania takich dni w pracy jest około 10 proc. Ponieważ twoje zadania nie mają ściśle ustalonego deadline’u lub ich priorytet wydaje się niski, jesteś pozbawiony zarówno odgórnej presji, jak i motywacji do ich wykonania. W takich przypadkach pojawia się zdekoncentrowanie, brak zaangażowania i energii – zauważają autorzy.
5. Szkodliwe/toksyczne
Jak twierdzą autorzy badania, udział tzw. toksycznych dni w stosunku do wszystkich dni spędzanych w pracy oscyluje w granicach 8 proc. Takie dni naznaczone są licznymi przeszkodami i konfliktami przy jednoczesnym braku jakichkolwiek bardziej pozytywnych bodźców. W przeciwieństwie do konfliktów zadaniowych, dotyczących np. sposobu wykonywania pracy, konflikty emocjonalne są bardziej szkodliwe i mogą znacząco wpłynąć na twoją efektywność i komfort psychiczny – sugerują naukowcy.
Źródło: Bloomberg