Pracownicy często decydują się na odejście z firmy z powodu szefa. Oczywiście motywacje bywają również inne – chęć zdobycia nowych doświadczeń czy po prostu wyższa pensja w innym miejscu. Zwykle jednak trudniej zrezygnować z pracy, w której mamy świetnego menadżera, który jest dla nas wsparciem i autorytetem. Dobrego szefa wspomina się latami.
W swoim wpisie na LinkedIn dr Travis Bradberry, współautor bestsellerowej książki "Emotional Intelligence 2.0", opisuje cechy prawdziwego lidera, które są niezależne od specyfiki branży czy wielkości firmy. Mądre przywództwo, oparte na empatii i szczerości, jest bowiem czymś uniwersalnym.
Szefowie, których wspomina się latami, zmieniają nas na lepsze. Widzą w nas więcej, niż sami w sobie dostrzegamy – pisze dr Bradberry.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Siedem cech najlepszych szefów według dr. Travisa Bradberry'ego
1. To ludzie z pasją – przełożony, którego praca nuży, nie będzie w stanie zmobilizować pozostałych członków zespołu do działania. Dobry szef pasjonuje się tym, co robi. Stale szuka rozwiązań, jak jeszcze lepiej poprowadzić swój biznes. Jest otwarty na sugestie, stara się swoją energią zarażać innych.
2. Zależy mu na pracownikach – dobry szef dwie, że bez zaangażowanych pracowników nie zajdzie daleko. Dlatego stara się być po ich stronie, wspierać, wspólnie rozwiązywać problemy. Idealny przełożony wnika w potrzeby swoich ludzi i nie narzuca rozwiązań, które sam uważa za słuszne. Taki przełożony, jak wskazuje dr Bradberry, nie zostawia też pracowników w momencie kryzysu. Uczestniczy w naprawianiu skutków ich błędów, a jeśli trzeba – bierze je na swoje barki. Takiemu szefowi ufamy, ale i sami staramy się nie zawieść jego zaufania. Procentuje to w obie strony.
3. Świetny szef gra w szachy, nie w warcaby – dr Travis Bradberry tłumaczy to w ten sposób: w warcabach wszystkie pionki są takie same. Kiepski szef tak właśnie traktuje swoich pracowników – jak bezimienne pionki. W szachach natomiast każda z figur ma unikalną rolę, specyficzne i wyjątkowe cechy, ale również i pewne ograniczenia. Dobry szef potrafi rozpoznać wyjątkowość każdego z pracowników i tak nimi pokierować, aby rozwijać w nich to, co najlepsze.
4. Stawia na szczerość – dobry szef nie kłamie ani nie składa fałszywych obietnic – przekonuje dr Bradberry. Nie musi też używać technik manipulacyjnych, aby przekonać swoich pracowników do konkretnego działania. Potrafi za to szczerze rozmawiać ze swoimi pracownikami, dzielić się swoimi obawami i pomysłami. Dzięki temu może inicjować burze mózgów i wspólnie z zespołem rozwijać świetne idee.
5. Jest ostoją – nie pozwala sobie na utratę zimnej krwi. W momencie kryzysu stara się zachować spokój, aby nie wzbudzać paniki u swoich pracowników. Analizuje problem i próbuje wdrożyć praktyczny plan działania. Tego rodzaju nastrój udziela się całemu zespołowi. Zamiast więc obwiniać siebie nawzajem, w trudnych sytuacjach każdy skupiony jest na "gaszeniu pożaru".
6. Nie boi się pokazać "ludzkiej twarzy" – dobry szef wzbudza sympatię, a pracownicy chętnie dzielą się z nim swoimi problemami. Kiedy trzeba, trzyma emocje na wodzy. Na co dzień jednak nie boi się pokazać swoich obaw i wątpliwości. Wobec swojego zespołu jest przede wszystkim człowiekiem, partnerem, a dopiero później szefem – pisze dr Bradberry.
7. Wie, że firma to gra zespołowa – świetny lider robi wszystko, aby każdy z pracowników czuł się ważny i doceniany. Wie, że sukces firmy to sukces pracy całego zespołu. Nie boi się także przyznawać do własnych błędów. Traktuje je jako jedną z lekcji, z której każdy może wyciągnąć wnioski i się czegoś nauczyć.
Każdy z powyższych elementów jest ważny. Połączenie pasji ze zrozumieniem, szczerością wobec siebie i zespołu, opanowanie emocji, docenianie pracowników i wyciąganie z nich tego, co najlepsze, to trudna sztuka. Jednak w długiej perspektywie niezwykle opłacalna.