Autostrada A2 zaczyna się na granicy z Niemcami, a kończy obecnie obwodnicą Mińska Mazowieckiego na wschód od Warszawy. W najbliższych latach ma się to zmienić. Toczą się prace nad wydłużeniem jednej z głównych dróg w Polsce do granicy z Białorusią.
Inwestycja podzielona jest obecnie na osiem odcinków. Siedem oficjalnie jest już w trakcie fizycznej budowy, bo pod koniec minionego tygodnia wojewoda mazowiecki wydał zezwolenie ws. realizacji inwestycji drogowej dla ostatniego fragmentu. Dzięki temu można rozkręcić prace między węzłem Łukowisko a miejscowością Swory.
Ostatni, czyli ósmy fragment przyszłej A2 - do samej granicy z Białorusią w miejscowości Kukuryki (on także zostanie podzielony na mniejsze, choć to teraz mało istotne) - jest obecnie projektowany. Tam drogowców nie spotkamy przez co najmniej kilka lat.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kiedy otwarcie ostatnich odcinków autostrady A2?
Kiedy autostrada A2 połączy wschodnią i zachodnią granicę? Datę wyznacza oczywiście termin oddania ostatniego odcinka, który - jak wspomnieliśmy - jest na stosunkowo wczesnym etapie realizacji. GDDKiA wstępnie zaplanowała prace budowlane między Białą Podlaską a Białorusią na lata 2026-2028. W tym czasie lwia część trasy będzie już gotowa.
Brakujące odcinki autostrad A2 w woj. mazowieckim zostaną prawdopodobnie oddane do użytku w 2024 r. Warto przy tym zaznaczyć, że to skutek opóźnień. Zgodnie z umowami jesienią i zimą tego roku miały być otwarte trzy z pięciu odcinków. Tak się jednak nie stanie, co money.pl zapowiadał już kilka miesięcy temu.
Obecnie terminy umowne nie uległy zmianie, czyli nie zostały podpisane aneksy. W procedowaniu są roszczenia wykonawców. Oczekują oni wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych (np. z powodu długotrwałej procedury uzyskiwania decyzji ZRID) - wyjaśnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Drogowcy chcą więcej czasu i pieniędzy
W przypadku budowanej A2 na Lubelszczyźnie sytuacja wygląda podobnie, co na mazowieckich odcinkach. Chociaż w umowach z wykonawcami widnieje 2024 r., to jest bardzo prawdopodobne, że drogowcy dostaną więcej czasu.
"W procedowaniu są roszczenia wykonawców" - informuje GDDKiA. "Termin może zostać przesunięty w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły prowadzenie robót. Warunki kontraktu przewidują kary za przekroczenie terminu umownego, gdy są zasadne, zostają naliczone i wyegzekwowane od wykonawcy" - ostrzegają drogowcy.
Warto zaznaczyć, że o ZRID-y dla brakujących odcinków A2 wykonawcy wystąpili jeszcze w pandemii COVID-19. W tym czasie urzędy nie funkcjonowały "normalnie", co opóźniło wydawanie różnego rodzaju zezwoleń. Z tego powodu wydłużono np. czas na budowę drogi ekspresowej S14, czyli zachodniej obwodnicy Łodzi.
Budowa autostrady A2 do granicy z Białorusią - kiedy otwarcie?
Poniżej podajemy podstawowe informacje o budowie trasy A2 na wschód od Mińska Mazowieckiego:
- Kałuszyn - Groszki, zaawansowanie prac fizycznych: 42,99 proc., termin: wrzesień 2023 r., wykonawca: Intercor, koszt: ok. 500 mln zł.
- Groszki - Siedlce Zachód (dawniej Gręzów), zaawansowanie prac fizycznych: 19,1 proc., termin: lipiec 2024 r., wykonawca: Stecol, koszt: 530,8 mln zł.
- Siedlce Zachód - Siedlce Południe (dawniej Swoboda), zaawansowanie prac fizycznych: 59,9 proc., termin: grudzień 2023 r., wykonawca: Polaqua, koszt: 559,1 mln zł.
- Siedlce Południe - Malinowiec, zaawansowanie prac fizycznych: 3,19 proc., termin: lipiec 2024 r., wykonawca: Strabag, koszt: 699,8 mln zł.
- Malinowiec - Łukowisko, zaawansowanie prac projektowych: 99 proc., termin: grudzień 2024 r., wykonawca: Intercor, koszt: 528,9 mln zł.
- Łukowisko - Swory, zaawansowanie prac projektowych: 99 proc., termin: grudzień 2024 r., wykonawca: Intercor, koszt: 369 mln zł.
- Swory - Biała Podlaska, zaawansowanie prac fizycznych: 57,45 proc., termin: październik 2024 r., wykonawca: Polaqua, koszt: 467,6 mln zł.
- Biała Podlaska - granica z Białorusią, zaawansowanie prac projektowych: 50 proc.