Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|

Kanada szykuje cios w Chiny. Pekin już reaguje

13
Podziel się:

W reakcji na zapowiedź Kanady dotyczącą wprowadzenia dodatkowych opłat celnych na import samochodów elektrycznych z Chin ministerstwo handlu w Pekinie zarzuciło we wtorek władzom w Ottawie "ślepe podążanie" za innymi państwami i wezwało je do skorygowania "błędnych praktyk".

Kanada szykuje cios w Chiny. Pekin już reaguje
Przywódca Chin Xi Jinping i premier Kanady Justin Trudeau (East News, ANDREW CABALLERO-REYNOLDS)

W poniedziałek premier Kanady Justin Trudeau zapowiedział wprowadzenie od 1 października dodatkowych ceł wynoszących 100 proc. na samochody elektryczne produkowane w Chinach. Dwa tygodnie później mają zacząć obowiązywać również dodatkowe opłaty celne w wysokości 25 proc. obejmą też import stali i aluminium z tego kraju.

Pekin reaguje na decyzję Kanady

Chiny są zdecydowanie niezadowolone z tych działań i zdecydowanie się im sprzeciwiają - czytamy w oświadczeniu rzecznika ministerstwa handlu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Polak buduje giganta w USA - cel to 100 mld dolarów. Stefan Batory w Biznes Klasie

Rządowi w Ottawie zarzucono "ślepe podążanie za pewnymi krajami" i podejmowanie jednostronnych środków polegających na podnoszeniu ceł, co - jak oceniono - "jest typowe dla protekcjonizmu handlowego".

W ocenie chińskiego resortu ta decyzja może "zakłócić stabilność globalnych łańcuchów przemysłowych i dostaw" oraz "poważnie wpłynie na stosunki gospodarcze i handlowe między" tymi państwami.

"Chiny wzywają stronę kanadyjską do natychmiastowego skorygowania swoich błędnych praktyk" - napisano w oświadczeniu. MSZ zapowiedziało, że Pekin podejmie "niezbędne środki w celu zdecydowanej obrony uzasadnionych praw i interesów chińskich przedsiębiorstw".

Reagują na dominację Chin

Po wprowadzeniu przez Unię Europejską i USA dodatkowych ceł na samochody elektryczne sprowadzane z Chin rząd Kanady obawiał się, że część chińskiego eksportu, która trafiała dotychczas na rynki amerykański i europejski, może zostać przerzucona na rynek kanadyjski.

USA zapowiedziały 14 maja zwiększenie ceł o 100 proc. od 1 sierpnia, a 12 czerwca Komisja Europejska zapowiedziała wprowadzenie przejściowych dodatkowych ceł już od 4 lipca, przed ostateczną decyzją, która zapadnie jesienią.

Obecnie z Chin trafiają do Kanady wyłączne samochody Tesla produkowane w Szanghaju, ale chińskie firmy są również dostawcami akumulatorów i komponentów do produkcji samochodów elektrycznych, co oznacza konkurencję dla produkcji, w którą Kanada znacząco inwestowała w minionych latach.

Produkcja samochodów w Kanadzie daje pracę ponad 125 tys. osób, to sektor z silnymi związkami zawodowymi, a potencjał kanadyjskiego łańcucha dostaw w produkcji samochodów elektrycznych jest uważany za pierwszy na świecie.

Od 2020 r. Chiny stały się największym producentem i eksporterem samochodów elektrycznych, a ich sektor jest silnie wspierany przez rządowe subsydia – podawał wcześniej rząd w komunikacie. W 2023 r. wartość chińskiego eksportu samochodów elektrycznych wyniósł w przeliczeniu 47,2 mld CAD, podczas gdy w 2018 r. było to 0,2 mld CAD.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(13)
WYRÓŻNIONE
barakuda
4 miesiące temu
tymczasem prawda jest taka, że spada sprzedaż samochodów elektrycznych nawet firmy leasingowe zaczynają już liczyć straty gdyż nie tylko zwykli ludzie ale nawet przedsiębiorcy nie bardzo chcą już wynajmować elektryki
hehe
4 miesiące temu
To wasze pisanie o ciosach w Chiny jest po prostu żałosne.
Pawel K
4 miesiące temu
W ubiegłym roku sprzedaż samochodów w Chinach przekroczyła Niemcy i Japonię i stała się największą sprzedażą samochodów na świecie. W ubiegłym roku produkcja i sprzedaż nowych samochodów w Chinach przekroczyła 30 milionów sztuk. Jako przykład możemy wziąć chiński samochód hybrydowy BYD Qin L DM-i. Samochód ten ma pojemność zbiornika paliwa 65 litrów i zużywa 2,9 litra na 100 kilometrów. Po pełnym naładowaniu i zatankowaniu może przejechać nieprzerwanie 2000 kilometrów, a cena to jedyne 55 000 zł (98 000 juanów). Z taką ceną i osiągami praktycznie nie ma konkurencji w Polsce. Chiny są obecnie światowym liderem zarówno pod względem technologii, jak i ceny. Wiele osób może nie wiedzieć, że pojazdy elektryczne Tesli w Stanach Zjednoczonych korzystają również z akumulatorów chińskiej firmy CATL, a fabryka Tesli w Szanghaju w Chinach ma największą produkcję spośród wszystkich zagranicznych fabryk Tesli. Po ponad trzydziestu latach ciężkiej pracy Chiny opanowały wiele zaawansowanych technologii przemysłowych. Musimy wykorzystać okazję do współpracy z Chinami w zakresie produkcji części samochodowych. W przeciwnym razie, gdy niemiecki przemysł samochodowy upadnie, wielu naszych pracowników straci pracę. Polska może zyskać zyski i miejsca pracy produkując części dla Niemców i części dla Chińczyków i uniknąć negatywnych skutków konkurencji ze strony Chin i Niemiec.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (13)
Andrzej K.
4 miesiące temu
Kanada bardzo chce, żeby samochody były elektryczne... więc zwiększa na nie cła.
o 100%
4 miesiące temu
czyli np 20%+100% czy 20x2=40%? może jaśniej byłoby podać konkretnie ale raczej sami nie wiedzą
Pawel K
4 miesiące temu
W ubiegłym roku sprzedaż samochodów w Chinach przekroczyła Niemcy i Japonię i stała się największą sprzedażą samochodów na świecie. W ubiegłym roku produkcja i sprzedaż nowych samochodów w Chinach przekroczyła 30 milionów sztuk. Jako przykład możemy wziąć chiński samochód hybrydowy BYD Qin L DM-i. Samochód ten ma pojemność zbiornika paliwa 65 litrów i zużywa 2,9 litra na 100 kilometrów. Po pełnym naładowaniu i zatankowaniu może przejechać nieprzerwanie 2000 kilometrów, a cena to jedyne 55 000 zł (98 000 juanów). Z taką ceną i osiągami praktycznie nie ma konkurencji w Polsce. Chiny są obecnie światowym liderem zarówno pod względem technologii, jak i ceny. Wiele osób może nie wiedzieć, że pojazdy elektryczne Tesli w Stanach Zjednoczonych korzystają również z akumulatorów chińskiej firmy CATL, a fabryka Tesli w Szanghaju w Chinach ma największą produkcję spośród wszystkich zagranicznych fabryk Tesli. Po ponad trzydziestu latach ciężkiej pracy Chiny opanowały wiele zaawansowanych technologii przemysłowych. Musimy wykorzystać okazję do współpracy z Chinami w zakresie produkcji części samochodowych. W przeciwnym razie, gdy niemiecki przemysł samochodowy upadnie, wielu naszych pracowników straci pracę. Polska może zyskać zyski i miejsca pracy produkując części dla Niemców i części dla Chińczyków i uniknąć negatywnych skutków konkurencji ze strony Chin i Niemiec.
Pawel K
4 miesiące temu
W ubiegłym roku sprzedaż samochodów w Chinach przekroczyła Niemcy i Japonię i stała się największą sprzedażą samochodów na świecie. W ubiegłym roku produkcja i sprzedaż nowych samochodów w Chinach przekroczyła 30 milionów sztuk. Jako przykład możemy wziąć chiński samochód hybrydowy BYD Qin L DM-i. Samochód ten ma pojemność zbiornika paliwa 65 litrów i zużywa 2,9 litra na 100 kilometrów. Po pełnym naładowaniu i zatankowaniu może przejechać nieprzerwanie 2000 kilometrów, a cena to jedyne 55 000 zł (98 000 juanów). Z taką ceną i osiągami praktycznie nie ma konkurencji w Polsce. Chiny są obecnie światowym liderem zarówno pod względem technologii, jak i ceny. Wiele osób może nie wiedzieć, że pojazdy elektryczne Tesli w Stanach Zjednoczonych korzystają również z akumulatorów chińskiej firmy CATL, a fabryka Tesli w Szanghaju w Chinach ma największą produkcję spośród wszystkich zagranicznych fabryk Tesli. Po ponad trzydziestu latach ciężkiej pracy Chiny opanowały wiele zaawansowanych technologii przemysłowych. Musimy wykorzystać okazję do współpracy z Chinami w zakresie produkcji części samochodowych. W przeciwnym razie, gdy niemiecki przemysł samochodowy upadnie, wielu naszych pracowników straci pracę. Polska może zyskać zyski i miejsca pracy produkując części dla Niemców i części dla Chińczyków i uniknąć negatywnych skutków konkurencji ze strony Chin i Niemiec.
hehe
4 miesiące temu
To wasze pisanie o ciosach w Chiny jest po prostu żałosne.